درخواست آمریکا از آرژانتین برای مصادره هواپیمای ونزوئلایی مرتبط با ایران

وزارت دادگستری آمریکا درخواست مجوز برای مصادره یک هواپیمای باری متعلق به ونزوئلا که از ماه ژوئن به صورت غیرقانونی در آرژانتین توقیف شده را مطرح کرد.
تصویر درخواست آمریکا از آرژانتین برای مصادره هواپیمای ونزوئلایی مرتبط با ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد روز سه‌شنبه درخواست مجوز برای مصادره هواپیمای ایرانی فروخته شده به مالکان ونزوئلایی و توقیف شده در آرژانتین به ادعای ارتباط با «گروه‌های تروریستی» را مطرح کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دادگستری آمریکا گفت درخواست مصادره در پی از مهر و موم خارج شدن حکم ۱۹ ژوئیه برای توقیف هواپیما در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه کلمبیا صورت گرفته که در آن ادعا شده این هواپیما به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات ممکن است مصادره شود.

طبق این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ ساخت آمریکا مشمول تحریم‌ها می‌شود، زیرا فروش آن از ماهان ایر ایران به شرکت «امتراسور» در سال گذشته که بخشی از کنسرسیوم صنایع هوایی و خدمات هوایی ونزوئلا (Conviasa) است، قوانین صادرات ایالات متحده را نقض می‌کند. آمریکا هر دو شرکت را به ادعای همکاری با سازمان‌های تروریستی هدف تحریم قرار داده است.

به نوشته رویترز، «متیو اولسن» دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد وزارت دادگستری معاملاتی را که تحریم‌ها و قوانین صادرات ما را نقض می‌کند، تحمل نخواهد کرد. «متیو گریوز» دادستان ایالات متحده هم ادعا کرد: توقیف این هواپیما نشان‌دهنده عزم ما برای پاسخگویی به کسانی است که به دنبال نقض تحریم‌های ایالات متحده و قوانین کنترل صادرات هستند.

یک قاضی آرژانتینی دوشنبه مجوز خروج ۱۲ تن از خدمه این هواپیما را صادر کرد. یک شبکه رادیویی فرانسوی گزارش کرد که «فدریکو ویلنا» قاضی فدرال آرژانتین دستور داده که هفت نفر از مجموع ۱۹ خدمه هواپیمای باری در آرژانتین بمانند که چهار نفر از آن‌ها ایرانی و سه نفر از آن‌ها اهل ونزوئلا هستند.

هواپیمای مذکور در تاریخ ششم ژوئن (دو ماه پیش) از مکزیک وارد آرژانتین شد و ۱۴سرنشین آن ونزوئلایی بودند و پنج خدمه آن ایرانی بودند و دو روز بعد قصد داشت به سمت اروگوئه پرواز کند اما اجازه ورود پیدا نکرد. «لوئیس آلبرتو هربر» وزیر کشور اروگوئه اعلام کرد که از سوی وزارت اطلاعات پاراگوئه هشدار رسمی دریافت کرده بود. هواپیمای مذکور سپس به آرژانتین بازگشت و از آن زمان تا حال در آن جا است.

طبق این گزارش، هواپیمای مذکور متعلق به شرکت امتراسور وابسته به شرکت هوایی ونزوئلا است که تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا است. این هواپیما یک سال قبل از شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده که ایالات متحده اتهاماتی را علیه آن مطرح می‌کند.

پیش از این، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از نماینده دیپلماتیک آرژانتین در تهران درخواست لغو فوری ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی هواپیمای باری ونزوئلا را مطرح کرد. در پی اعمال محدودیت برای خروج پنج نفر از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین، کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران ۲۸ تیر ماه از سوی رئیس اداره دوم آمریکا وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین، به وی ابلاغ شد.

408918