تاکتیک انتخاباتی مجلسی‌ها در عبور از دولت

پس از آرامش نسبی که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم بین مجلس و دولت وجود داشت، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در سال آینده (1402) برخی نمایندگان مجلس که پیش از این خود را حامیان اصلی دولت رئیسی می‌نامیدند، حالا به مخالفان درجه یک دولت سیزدهم تبدیل شده‌اند.
تصویر تاکتیک انتخاباتی مجلسی‌ها در عبور از دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، با شروع سال جدید و در اردیبهشت ماه زمزمه‌هایی از شروع استیضاح سه وزیر کابینه به گوش رسید. همچنین برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند که به‌دلیل نتایج ضعیف دولت در ماه‌های گذشته، حتی رییس جمهور را هم باید استیضاح کنیم. در واقع، به‌تدریج تضاد میان این دو قوه به مرور پدیدار شد و طرح استیضاح وزرای کار، صنعت و اقتصاد در کنار رئیس جمهور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. همچنین زمزمه‌هایی در مورد استیضاح دیگر اعضای کابینه هم به گوش می‌رسید ولی تنها «حجت‌الله عبدالملکی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که با رای نمایندگان مجلس از کابینه دولت سیزدهم کنار رفت.

«مصطفی حسینی قطب‌آبادی»، نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌گویی که اردیبهشت ماه با «خبرآنلاین» داشت، گفته بود: طرح «عدم‌کفایت» رئیس‌جمهور را مکتوب کرده‌ام و روی سیستم بهارستان گذاشته‌ام، تا الان، فقط یک نماینده، طرح را امضا کرده است، سایر نمایندگان، هر کدام به دلایل مختلف مانند احتیاط، بی‌اعتقادی یا مصلحت‌اندیش و ... موافق طرح «عدم‌کفایت» نیستند.»

افزایش انتقادها از دولت در صحن مجلس

با این حال نه استیضاح پرتعداد نمایندگان مجلس به تغییر چهره دولت انجامید و نه طرح عدم کفایت رییس جمهور توانست نظر نمایندگان را جلب کند، گویا اختلافی که بین نمایندگان و دولت به وجود آمده به این زودی‌ها پایان پیدا نمی‌کند و هرچه به جلو می‌رویم، انگار شمشیرهای تیز‌تری از نیام خارج می‌شود.

اگر بخواهیم به عمق اختلافات بین دولت و مجلس پی‌ببریم باید به گفته‌های ناطقینی که روز گذشته سه‌شنبه پشت تیریبون مجلس رفتند و صحبت کردند توجه‌ داشته باشیم.
در این نطق‌ها که در ادامه به گوشه‌هایی از آن خواهیم پرداخت، می‌بینیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوعاتی همانند دقت دولت به چالش‌های دیپلماتیک، مهار گرانی کالاهای اساسی، مشورت دولت با کارشناسان برای بهبود وضعیت کشور، رسیدگی به مطالبات صنفی معلمان، حل مشکلات موجود در حوزه بورس و ... اشاره کردند.

اما این پایان کار نبود؛ بلکه روز گذشته در قسمت «اخطارها و تذکرات» نمایندگان مجلس انتقادها از دولت را افزایش دادند. از 12 نماینده‌ای که میکروفن‌هایشان برای ایراد تذکر روشن شد همه آنها انتقادهایی را در مورد عملکرد دولت مطرح کردند. نمایندگان مجلس در ادامه انتقادهای سریالی از دولت به موضوعاتی مانند رفتار پلیس با بانوان در مورد حجاب، رتبه‌بندی معلمان، افزایش قیمت دارو، افزایش قیمت اجاره بهای مسکن، افزایش تورم، نظارت بر افزایش قیمت‌ها، عدم توجه دولت به مطالبات کشاورزان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ... اشاره کرد که نشان از باریک‌تر شدن روابط بین مجلس و دولت دارد.

جدایی مجلس از دولت پیش از انتخابات مجلاس دوازدهم

افزایش انتقاد نمایندگان مجلس از دولت با نزدیک‌ شدن به انتخابات مجلس در سال آینده افزایش بیشتری خواهد داشت زیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند با انتقادهای تندتر از دولت به‌نوعی خود را از دولت رییسی جدا کنند و به‌نوعی به هواداران خود بگویند که مجلس برای احقاق حق ملت از هیچ فرصتی نخواهند گذشت!

با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی بعد از آنچه دولت جراحی اقتصادی‌اش اعلام کرد، اعتراضات مردم هم افزایش داشت و در پی آن چون نمایندگان می‌خواهند خودشان را در کنار مردم نگاه دارند خود را مخالف دولت معرفی خواهند کرد و با انتقادهایی در مورد مسایل موجود که به نوعی «پاشنه آشیل» دولت محسوب می‌شود سعی در تخریب دولت دارند. کم‌رنگ‌تر شدن روابط دولت و مجلس‌ی که پیش از این جزو حامیان اصلی دولت محسوب می‌شدند می‌رساند برعکس آنچه برخی تحلیل‌گران می‌گفتند با یک دولت و مجلس یک دست روبه‌رو نیستیم زیرا بعد از گذشت نزدیک به یک سال از شروع به کار دولت سیزدهم حالا می‌توانیم مرزبندی اصولگران در مجلس شورای اسلامی که خود را انقلابی و جهادی معرفی می‌کنند، بیش از پیش مشاهده کنیم و قطعا در ادامه و با نزدیک‌تر شدن به فصل انتخابات بیشتر و سهم‌خواهی جناح‌ها از خانه ملت افزایش خواهد یافت، شاید در ادامه حتی شاهد آن باشیم که نمایندگان بیشتری طرح عدم کفایت رییس جمهور را امضا کنند!

جراحی اقتصادی مردم را فقیرتر کرده است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره وضعیت بحرانی اقتصادی معتقد است جراحی اقتصادی مردم را فقیرتر کرده است. کیومرث سرمدی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی روز گذشته گفت: مصوبه اخیر دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان مربوط به قبل از جراحی اقتصادی دولت است. کارکنان و بازنشستگان روز به روز در حال فقیرتر شدن هستند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس ادامه داد: مگر می‌شود تورم 54 درصد باشد اما افزایش حقوق‌ها 10 درصد اعمال گردد؟

مجلس انقلابی با افزایش قیمت دارو به شدت مخالف است

کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت با انتقاد از اجرای طرح دارویاری که توسط وزارت بهداشت اجرا شد و باعث افزایش قیمت اقلام مختلف دارویی شده است خطاب به شهروندان گفت: سفره مردم تاب و تحمل افزایش قیمت دارو را ندارد و مجلس انقلابی با افزایش قیمت دارو به شدت مخالف است. مگر رئیس جمهور محترم در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود تاکید نکردند که نان، دارو و بنزین گران نخواهد شد؟ چرا وزارت بهداشت به صورت ناگهانی اقدام به اجرای طرحی به نام دارویاری کرده است؟

حقوق بازنشستگان در شان مردم نیست

البرز حسینی، در جلسه دیروز سه‌شنبه مجلس در تذکری شفاهی به رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی فعلی و وضعیت کنونی، همسان سازی حقوق بازنشستگان در شأن این قشر زحمتکش نیست که مورد بی مهری قرار بگیرند. وی همچنین در تذکر دیگری به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه گفت: مجلس شورای اسلامی بابت امورات فرهنگیان اهتمام ویژه‌ای کرد تا رتبه‌بندی معلمان را به تصویب برساند اما طول کشیدن اجرای این قانون در شأن فرهنگیان نیست.

دولت باید ابرچالش اقتصادی را برطرف کند

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تذکری به تیم اقتصادی دولت گفت: سیاست انقباضی یا تلاش برای پیشگیری از رشد بی رویه پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی سیاست خوبی است اما علت ابرمسئله امروز یعنی تورم چیزی غیر از این مسائل است و آن تورم انتظاری است. براساس افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به 3 ماه گذشته میزان افرادی که تورم 3 ماه گذشته را بدتر پیش‌بینی می‌کنند 20 درصد افزایش یافته است.

منبع: روزنامه آرمان امروز

407686