در گفتگوی پرسون با محمد رضا نجفی منش مطرح شد؛

قیمت گذاری دستوری عامل کاهش تولید خودرو

یکی از دلایل اینکه بازار خودرو همواره متلاطم است، موضوع میزان عرضه و تقاضا است؛ که متاسفانه تولید کنندگان یا توان بالا بردن تولید به میزان مصرف داخل را ندارند یا اینکه توجه به این موضوع نمی کنند.
تصویر قیمت گذاری دستوری عامل کاهش تولید خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، نزدیک به یک سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد و همچنان طرح فروش خودرو به شکل قرعه کشی صورت می گیرد و این در حالی است که دولتمردان فعلی معتقد بودند که برچیده شدن این طرح با افزایش تولید و واردات میسر خواهد شد؛ اما همچنان شاهد نه تنها افزایش تولید و حذف قرعه کشی خودرو نیستیم بلکه روز به روز قیمت خودروها افزوده می شود.

خبرنگار پرسون برای اینکه ببیند تولیدکنندگان خودروی داخلی آیا توان افزایش تولید به عنوان مهم ترین راهکار کاهش قیمت خودرو در بازار را دارند یا نه گفتگویی با محمدرضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان همگن و عضو اتاق بازرگانی تهران انجام داده است که در ادامه می خوانید:

توان افزایش تولید وجود دارد

طرح صادرات در مقابل واردات خودرو را بنده مطرح کردم که تعادل در بازار خودرو را به وجود می آورد، اما متاسفانه برخی مانع اجرای این طرح شدند، اوباما و ترامپ دو رئیس جمهور پیشین امریکا هدف شان ضعف در صنعت خودرو سازی ایران بود که نتوانستند کاری کنند؛ اما بی تدبیری برخی مدیران ضعف در تولید داخلی خودرو را فراهم کرده است.

وی در این باره گفت:دو خواسته وجود دارد نخست اینکه اگر دولت در قیمت گذاری و در انتخاب مدیران کارخانه های تولید خودرو دخالت نکند آن وقت شاهد ثبات قیمت و آرامش دربازار خودرو خواهیم بود و بنده این موضوع را نیز به وزیر محترم صمت نیز مطرح کرده ام.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه دولت دخالتی در تولید و قیمت خودرو ندارد به قدری قیمت خودرو افزایش پیدا کرده که دولت دیگر چه باید کند؟ پاسخ داد: همین چند وقت پیش سخنگوی دولت نیز مشکل بازار خودرو را دولتی بودن کارخانه های تولید خودرو دانسته و این نشان‌می دهد که به قدری آش تولید خودرو و قیمت گذاری آن شور شده که دولتمردان نیز این موضوع را تایید می کنند.

نجفی منش در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه تولید خودرو این روزها چه میزان است؟ پاسخ داد: آمار دقیق و به روز ندارم، اما نسبت به سال گذشته رو به افزایش تولید قرار گرفته ایم، سال گذشته زیر یک میلیون دستگاه خودرو تولید صورت گرفته که امسال برنامه ریزی برای تولید یک و نیم میلیون خودرو صورت گرفته است.

رییس انجمن قطعه سازان همگن تهران در باره اینکه اگر دولت موضوعی را که تولید کنندگان می گویند مانند حذف قیمت گذاری دستوری و دخالت در مدیریت را انجام دهند ، آیا تولید کنندگان داخلی توان تولید به اندازه نیاز بازار را دارند؟ گفت: در سال 1390 تولید کنندگان داخلی توانستند یک میلیون و 650 هزار دستگاه تولید و روانه بازار کنند؛ بنابراین از لحاظ زیرساختی و امکانات افزایش تولید امکان پذیر است؛ بنابراین 11 سال پیش این افزایش تولید بوده و اگر دولت دو اقدام مطرح شده را انجام دهد 90 درصد مشکلات صنعت خودرو برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: طرح صادرات در مقابل واردات خودرو را بنده مطرح کردم که تعادل در بازار خودرو را به وجود می آورد، اما متاسفانه برخی مانع اجرای این طرح شدند، اوباما و ترامپ دو رئیس جمهور پیشین امریکا هدف شان ضعف در صنعت خودرو سازی ایران بود که نتوانستند کاری کنند؛ اما بی تدبیری برخی مدیران ضعف در تولید داخلی خودرو را فراهم کرده است.

افزایش تولید راه نجات کاهش قیمت

ابتدا قیمت‌گذاری دستوری بایستی برداشته شود و اجازه دهند خودروسازها قیمت فروش خود را به قیمت بازار نزدیک کنند که این موضوع حداقل باعث می‌شود که شرکت‌ها بیش از این زیانده نباشند. به علاوه جهت سهولت و رونق تولید خودرو در کشور و متعادل‌سازی بازار تنها یک نهاد بالادستی باید تصمیم گیر باشد و قوانین به نحوی تنظیم شوند که موجب تسهیل شرایط کسب و کار شرکت‌های خودروساز در شرایط بحرانی تحریم شود. این موضوع بایستی همه قوانین از الزامات زیست محیطی تا قوانین واردات و ترخیص کالا از گمرک و همچنین تخصیص ارز قانونی به واردات قطعات که امکان ساخت داخل ندارد را شامل شود. البته اقدامات موثری هم در شرکت‌های خودروساز در مواجهه با اوضاع فعلی بایستی پیگیری و عملیاتی شود. در یک کلام تنها راه نجات، تقویت طرف عرضه خودرو و در واقع یاری رساندن به تولید و عرضه خورو در کشور است.

403426