افق روشن مذاکرات وین

سفر آقای جوزف بورل، مسئول اتحادیه اروپا به تهران در چارچوب تلاش جدید سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین قابل تجزیه و تحلیل است.
تصویر افق روشن مذاکرات وین

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: سفر آقای جوزف بورل، مسئول اتحادیه اروپا به تهران در چارچوب تلاش جدید سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین قابل تجزیه و تحلیل است. از آنجا که صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نتیجه مثبتی برای سه کشور اروپایی انگلیس فرانسه و آلمان نداشته لذا الان آقای جوزف بورل به‌خاطر اشتباهی که آژانس بین‌المللی با فشار آمریکا مرتکب شده درصدد بازتعریف جدیدی از روند مذاکرات وین برآمده و این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت همه طرف‌های مذاکره کننده به میز مذاکره در وین باشد.

سفر اخیر آقای سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تهران هم در این چارچوب قابل تحلیل است و روسیه به‌شدت تلاش دارد تا مذاکرات ایران و 1+4 در وین از سر گرفته شود و یک خروجی قابل قبولی از این مذاکرات به دست آورد. از آنجا که آمریکایی‌ها به‌شدت تلاش کردند تا روند مذاکرات را متوقف کنند و ایران هم با استفاده از برگ‌های برنده در مقابل این فشارها ایستادگی کرد لذا به نظر می‌رسد که رویکرد جدید سه کشور اروپایی این است که مذاکرات از سر گرفته شود و بن‌بست این مذاکرات هم شکسته شود.

آقای جوزف بورل هم از سوی اتحادیه اروپا اختیارات کامل دارد تا شرایط ایران را برای بازگشت به میز مذاکرات بپذیرد به همین دلیل به نظر می‌رسد این سفر می‌تواند به منزله گشایشی در مذاکرات وین تلقی شود و مذاکرات هم پس از بازگشت آقای جوزف بورل به اروپا و تقدیم یک گزارش لازم به کشورهای اروپایی مخصوصا سه کشور تروئیکای اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان می‌تواند در شکست قفل مذاکرات وین موثر باشد. به نظر می‌رسد دورنمای مذاکرات افق کاملا روشنی داشته باشد.

در حقیقت اتحادیه اروپا از همه ابزارهای فشار استفاده کرد و نتیجه نگرفت. اکنون سیاست معتدل‌تری در نظر دارد که در برابر تهران اتخاذ کند و آنچه حاصل گفت‌وگوهای آقای جوزف بورل با مقامات ایرانی است در تصمیم‌گیری نهایی اتحادیه اروپا برای بازگشت به میز مذاکره کاملا تاثیرگذار خواهد بود و در آینده گشایشی در روند مذاکرات به‌وجود خواهد آمد تا به مطالبات بحق ایران تن در دهند.

از طرفی سفر آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تهران اهمیت بسیار بالایی داشت. از آنجا که الان روسیه تحت فشار کشورهای اروپایی و آمریکا به‌خاطر بحران اوکراین قرار گرفته و نیازمند همکاری و همدلی ایران برای خروج از این بحران و فشار است فلذا آقای لاوروف در سفر به تهران چند تفاهمنامه همکاری‌های سیاسی و بازرگانی را امضا کرد و توافقاتی برای ادامه روند مذاکرات صورت گرفت که سفر قریب‌الوقوع آقای پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران هم می‌تواند در شکل گیری یک مجموعه قدرتمند با شرکت ایران، روسیه و چین برای تقابل با هژمونی آمریکا کاملا موثر باشد.

منبع: روزنامه آرمان

از این رو به نظر می‌رسد که سفر آینده آقای پوتین در حل بحران اوکراین کاملا موثر خواهد بود و ایران هم می‌تواند از ظرفیت خود برای پایان دادن به بحران اوکراین استفاده کند فلذا اکنون نگاه‌ها متوجه سفر آینده آقای پوتین به تهران خواهد بود.

402910