آبله میمونی به کشورهای جدیدی در جهان می‌رسد

کشورهای جدیدی در جهان نخستین موارد ابله میمونی را گزارش کرده‌اند و شمار موارد بیماری در کشورهای دیگر در حال افزایش است.
تصویر آبله میمونی به کشورهای جدیدی در جهان می‌رسد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز وزارت بهداشت لبنان روز دوشنبه شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در این کشور را اعلام کرد.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت لبنان، این بیمار از خارج بازگشته بود و اکنون در خانه تحت قرنطینه است.

قبلا در منطقه خاورمیانه، امارات متحده عربی و اسرائیل موارد آبله میمونی را گزارش کرده بودند.

صربستان نیز این نخستین مورد آبله میمونی در این کشور را گزارش کرد. انستیتوی بهداشت عمومی صربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این «مورد وارداتی» بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان است.

به گفته این انستیتو، مقامات بهداشتی صربستان بررسی همه‌گیرشناختی درباره این مورد را آغاز کرده‌اند، و «همه اقدامات از لحاظ ثبت، آزمایش، گزارش‌دهی و کنترل و انتشار عفونت انجام شده است.»

وزارت بهداشت شیلی نیز این هفته در بیانیه‌ای تشخیص نخستین مورد آبله میمونی را در این کشور در مردی جوان از منطقه کلانشهری سانتیاگو پایتخت این کشور که به اروپا مسافرت کرده بود، اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، این مرد حال عمومی خوبی دارد و دچار هیچ عارضه‌ای نیست و بیماری ضایعات پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی در او بروز کرده است.

آرژانتین نخستین کشوری در آمریکای لاتین بود که موردی از آبله میمونی را گزارش کرده بود و پس از آن برزیل، مکزیک و ونزوئلا موارد بیماری را گزارش کردند.

شمار مورد آبله میمونی در ایتالیا نیز این هفته با شناسایی ۲۹ مورد جدید به ۷۱ مورد افزایش یافت.

در مجموع تا به حال بیش از ۳۰ کشور بدون سابقه شیوع بوم‌گیر یا آندمیک آبله میمونی تا به حال موارد آبله میمونی را گزارش کرده‌اند و شمار موارد تایید شده بیمار به حدود ۱۹۰۰ مورد رسیده است که اغلب موارد مربوط به اروپا می‌شود.

ویروس آبله میمونی که از طریق تماس نزدیک بین انسان‌ها انتشار پیدا می‌کند و به این علت میمونی خوانده می‌شود که این ویروس برای نخستین بار در میمون‌ها شناسایی شد. موارد این بیماری قبلا عمدتا از کشورهای مرکز و غرب آفریقا گزارش می‌شد و فقط به صورت گاهگاهی شیوع‌های آن در خارج از آفریقا رخ می‌داد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند در حال تهیه هزاران کیت تست آبله میمونی برای آفریقا هستند، اما در این مرحله واکسیناسیون عمومی در آفریقا را لازم نمی‌بینند، هر چنند که آمادگی برای انجام چنین اقدامی باید وجود داشته باشد.

402263