در گفت و گو با پرسون مطرح شد؛

عرضه خودرو در بورس کالا، جلوی دلالی دلالان را می گیرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بازار کالا با توجه به نبود مرجع رسمی ‌برای تعیین قیمت می‌تواند با توجه به شفاف بودن خریدار و فروشنده از دلالی جلوگیری کرده و نرخ بازار بورس کالا در بازار آزاد اثرگذار باشد.
تصویر عرضه خودرو در بورس کالا، جلوی دلالی دلالان را می گیرد

بهنام صمدی در گفتگو با خبرنگار پرسون، درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثر آن در بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مرجع رسمی‌ برای اعلام قیمت خودرو وجود ندارد و می‌بینیم که فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد زیاد است و اعلام در سایت‌های تبلیغاتی باعث شده تا نرخ‌هایی که حتی واقعی هم نیستند مرجع قیمت باشند.

وی ادامه داد: اما وقتی قیمت خودرو در یک محیط شفاف نظیر بورس کالا کشف می‌شود ضمن اینکه حجم به آن می‌خورد نرخ بازار نهایتا با این عدد تعیین می‌شود و کمک می‌کند تا معاملات به دلیل مشخص بودن خریدار و فروشنده شفاف شود و کاملا فضای شفافی وجود دارد که از هرگونه دلالی جلوگیری می‌کند.

صمدی در پاسخ به اینکه از طرفی با مطرح شدن بحث عرضه خودرو در بورس کالا، وزارت صمت سایت یکپارچه‌سازی خرید خودرو را راه‌اندازی کرده است؛ به نظر شما دلیل مقاومت وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا چیست؛ اضافه کرد: دلیل اینکه وزارت صمت اصرار دارد تا روش‌های اشتباه گذشته نظیر قرعه‌کشی را در پیش بگیرد شاید این است که علاقه‌ای به روش‌های نوین ندارند، همانطور که الان در صنایع خودروسازی با وجود اینکه درصد کمی‌ از سهام را دارند و در مدیریت و قیمت‌گذاری دخالت می‌کنند الان هم همچنان با وجود فشار مجلس و مسئولان ارشد نظام همچنان حاضر نیستند از حوزه خودرو خارج شوند و شاید دلیل راه‌اندازی سامانه فروش همین مساله باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با این وجود باید وضعیت به سرعت تغییر کند و روش‌های تعیین قیمت که بورس کالا قطعا یکی از بهترین بسترها برای مبادله کالا بویژه خودرو است جایگزین شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تعدادی از خودروها در بورس کالا پذیرش شده و امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند؛ تاکید کرد: بزرگترین معضل صنعت خودروسازی ایران این است که قیمت‌گذاری دستوری است و این ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی می‌زند که حتی سنگین‌تر از تحریم‌ها بوده است بویژه از زمانیکه قیمت‌گذاری به شورای رقابت واگذار شد.

صمدی افزود: وقتی خودرو در بورس کالا مبادله شود نیازی به بستر و حتی شورای رقابت هم نیست چراکه در عرضه خودرو در یک بستر کاملا شفاف یعنی بورس کالا قیمت خودرو کشف می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که بحث رانت و فساد این صنعت هم کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: ضمن اینکه وقتی مواد اولیه صنایع در بورس کالا عرضه می‌شود قاعدتا بهتر است تا محصول نهایی هم در بورس معامله شود تا شاهد کشف منصفانه قیمت باشیم که نه کارخانه زیان ببیند و نه سود کذایی به جیب دلال‌ها برود.

399237