تالار سبز

پایان خوش بورس در این هفته درحالی اتفاق افتاد که شاخص کل در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با کاهش جزئی روبه‌رو شده بود و روند معاملات، سرمایه‌گذاران را در مورد ادامه روند صعودی در روزهای آتی مردد کرده بود.
تصویر تالار سبز

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش 15 درصدی معاملات خرد، ورود 260 میلیارد تومان پول حقیقی، افزایش 50 درصدی صف‌های خرید، افزایش 5 درصدی تعداد خریداران حقیقی و در نهایت افزایش 24 هزار و 918 واحدی شاخص کل بورس، آماری بود که نشان می‌‌داد داستان هفته سوم اردیبهشت ماه برای بازار سهام به‌خوبی تمام شده است.

هرچند که در روز چهارشنبه همچنان یک فشار قدرتمند از طرف عرضه‌کنندگان در بازار وجود داشت اما تقویت جبهه تقاضا از جانب هردو طیف حقیقی و حقوقی توانست دست برتر را به بخش تقاضا بدهد و تقاضاکنندگان توانستند با عقب راندن پی در پی عرضه‌کنندگان در تمامی گروه های معاملاتی، قیمت‌ها را به بالا هل دهند.

افزایش قیمت‌های روز چهارشنبه توانست روی عملکرد کل هفته بازار نیز تأثیر قابل توجهی بگذارد تا بازار بتواند با 2.27 درصد بازدهی مثبت به استقبال تعطیلات برود.

در بازار چه گذشت؟

معاملات دیروز در حالی آغاز شد که افزایش قیمت محصولات نهایی در بخش‌های غذایی و کشاورزی و پیش‌بینی از افزایش آتی قیمت‌ها در سایر صنایع، سهامداران را نسبت به افزایش سودسازی شرکت‌ها امیدوار کرده بود. موضوعی که منجر به ورود 260 میلیارد تومانی سهامداران حقیقی و افزایش قیمت‌ها در اکثر نمادهای قابل معامله در بازار شد. در این روز در مقابل 518 نمادی که درمجموع بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شدند تنها 119 نماد کاهش قیمت داشتند که از این مقدار 244 نماد در صف خرید و تنها 7 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند. آماری که هرچند از نظر ارزش صف‌های خرید نسبت به روز‌های دیگر کمتر بود ولی از نظر ارزش صف‌های فروش، کمترین میزان را از ابتدای سال به ثبت رساند.

در این روز بیشترین ورود پول حقیقی در سه گروه محصولات غذایی، شرکت‌های دارویی و بیمه به ثبت رسید و حقوقی‌ها در سه گروه فرآورده‌های نفتی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌ها و چند رشته‌ای صنعتی، بیشترین انتقال مالکیت را داشتند.

همچنین در حدود 110 میلیارد تومان از صندوق‌های قابل معامله (با درآمد ثابت و غیره) پول خارج شد که این گروه از این نظر رکورددار بود.

در روز چهارشنبه، حجم و ارزش معاملات نیز با افزایش نسبی روبه‌رو بود و تعداد 16 میلیارد و 500 میلیون برگ سهم و دیگر اوراق بهادار در 987 هزار نوبت و به ارزش 12 هزار و 137 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

شاخص کل بورس با 1.62 درصد افزایش به ارتفاع یک میلیون و 564 هزار واحد رسید تا کمتر از یک درصد با بالاترین سقف سالانه خود فاصله داشته باشد. همچنین شاخص کل هم‌وزن بورس و شاخص کل فرابورس نیز به ترتیب 9 هزار و 540 و 360 واحد افزایش را تجربه کردند.

کاهش 3.5 درصدی نسبت قیمت به درآمد کل بازار(P/E)

در روزهای اخیر برخی از شرکت‌ها (بخصوص شرکت‌های شاغل در صنایع غذایی و کشاورزی) با انتشار اطلاعیه‌هایی از تأثیر تغییرات به عمل آمده در قیمت نهاده‌ها و محصولات نهایی خود روی روند سودسازی خود خبر دادند. آماری که هرچند از کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها خبر می‌‌داد؛ اما این انتظار را که با افزایش قیمت‌ها و در صورت عدم کاهش مقدار تولید و فروش، سود خالص و در نتیجه (EPS) شرکت‌ها افزایش یابد را تقویت کرد. این رویه توانست نسبت‌های ارزندگی بازار را تعدیل کند به‌طوری که با وجود افزایش قیمت‌ها، نسبت قیمت به درآمد کل بازار (P/E) با کاهش 3.5 درصدی به حدود 8.94 برسد که این موضوع می‌‌تواند نشان‌دهنده افزایش جذابیت سهام در مقایسه با سایر شرکت‌ها باشد.

311 هزار تن فرآورده در بورس انرژی عرضه شد

بورس انرژی ایران دیروز، میزبان ۳۱۱ هزار و ۵۱۲ تن فرآورده هیدروکربوری در بازار فیزیکی بود که ۲۹۰ هزار تن آن به عرضه انواع نفتای شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل تعلق داشت.

در معاملات چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در بورس انرژی ایران، «پنتان‌پلاس» پتروشیمی پارس، «نفت سفید» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و «نفتای سبک» پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و همچنین «MTBE» و «MTBE عمده» شرکت پتروشیمی بندر امام، «برش هیدروکربن‌های ۵ کربنه و بالاتر(C7-C9)» و «پنتان» پتروشیمی تبریز، «رافینت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت و «فول‌رنج نفتا»، «نفتای سبک» و «نفتای میانی» شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

بورس انرژی روز سه‌شنبه نیز شاهد معامله ۶ هزار و ۲۹۲ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش یک‌هزار و ۲۶میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۹۰ ریال بود.

در بازار سه‌شنبه، فرآورده‌های «برش سنگین»، «گاز بوتان صنعتی» و «گاز مایع صنعتی» پتروشیمی بندر امام، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی امیرکبیر، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی شازند، «بلندینگ نفتای حلال ۴۱۰» و «حلال ۴۰۴» پالایش نفت شیراز، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۵۰۲» پالایش نفت اصفهان، «حلال ۴۰۲» پالایش نفت تبریز، «روغن سنگین قطرانی» پالایش قطران ذغال‌سنگ، «ریفورمیت» پتروشیمی بوعلی‌سینا، «قطران» ذوب‌آهن اصفهان، «متانول» پتروشیمی مرجان و «نیتروژن مایع» شرکت فجر انرژی خلیج فارس در رینگ داخلی و همچنین «ریفورمیت» پتروشیمی بوعلی‌سینا و «متانول» پتروشیمی فن‌آوران در رینگ بین‌الملل معامله شدند.

منبع: روزنامه ایران

396880