معلمی شغل انبیاست

به یاد می‌آورم زمانی را که بعد از شهادت آیت ا... مطهری در 12 اردیبهشت سال 1358 و نامگذاری این روز به‌عنوان روز معلم‌، بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکی از دیدارهای مردمی خود گفتند: «معلمی شغل انبیا است».
تصویر معلمی شغل انبیاست

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد زاهدی اصل استاد مددکاری اجتماعی در یادداشتی نوشت: اخیراً نیز پیام کوتاه و جالبی از یکی از همکاران دریافت کردم که عینا نقل می‌کنم «اشتباه یک پزشک زیر خاک دفن می‌شود‌، اشتباه یک مهندس روی خاک سقوط می‌کند‌، اشتباه یک معلم روی خاک راه می‌رود و جهانی را به فنا می‌کشد» حقیقت هم همین است که نهاد تعلیم و تربیت و جایگاه آن در فرآیند توسعه‌، آن هم از جنس انسانی آن‌، بی بدیل است.

اصولاً هزینه‌های آموزش و پرورش نه مصرفی، بلکه سرمایه‌گذاری برای حال و آینده کشور محسوب می‌شود. اینکه معلمی شغل انبیاست یا تعلیم و تربیت یک نهاد بنیادین و انسان ساز است، تردیدی وجود ندارد ولی چگونگی نگاه حکمرانان‌، سیاست‌گذاران و مدیران ارشد یک کشور و عملیاتی کردن آن‌، حائز اهمیت است‌.

در قانون اساسی‌، آموزش و پرورش به عنوان حق عمومی و آموزش رایگان از تکالیف دولت‌ها تلقی می‌شود‌. توجه به جایگاه و شأن معلم در ارتباط مستقیم با معیشت این مجموعه بوده و کم توجهی به این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند‌، همراه با معیشت متعارف برای معلمان‌، تامین امنیت شغلی آنها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد‌.

در چگونگی نقش آفرینی آنها در تربیت نسل های آینده نیز تاثیر گذار است که به مواردی از دلمشغولی‌های آنها اشاره می‌شود:

1 -موضوع مطالبه گری معلمان و انتقادات آنها در خصوص رتبه‌بندی‌، درسایه برخی بی‌تدبیری‌ها تبدیل به چالش شده‌است ضمن اینکه برداشت نادرست از این موضوع و استفاده غیر منطقی از مراتب دانشگاهی برای رتبه‌بندی معلمان‌، موجب سوء تفاهم بین فرهنگیان عزیز و دانشگاهیان شده است‌، درحالیکه استادان دانشگاه‌، افزایش حقوق متناسب با تورم را حق مسلم معلمان عزیزمی‌دانند و از آن حمایت می‌کنند‌.

2 - همسان‌سازی اساتید دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم با اساتید غیر بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی‌، موضوع دیگری است که طی یکسال گذشته دل‌مشغولی‌هایی را برای جامعه دانشگاهی ایجاد کرده و به‌رغم صراحت قانون‌، اجرای آن مشکلاتی را ایجاد کرده است‌. البته که عدم همسانی بین دو بخش پزشکی و غیرپزشکی ریشه در دوگانگی آموزش‌عالی دارد، یعنی جدا شدن آموزش پزشکی از بدنه وزارت علوم در اواخر دهه 1370، آثار و تبعات مثبت و منفی آن که حتی بخشی از پیشکسوتان و استادان آموزش پزشکی نیز در اشتباه بودن این سیاست اذعان دارند‌.

3 - مباحث مربوط به همسان سازی‌، انعکاس مطالب مربوط و نامربوط در فضای مجازی‌، موجب ایجاد شائبه نجومی بگیر بودن استادان دانشگاه را در افکار عمومی در پی داشته است که متاسفانه به شأن و جایگاه و مرجعیت اساتید دانشگاه‌های کشور آسیب زده است، آن هم در شرایطی که دریافتی اساتید‌، به هیچ وجه شباهتی به حقوق همکارانشان در دانشگاه‌های معتبر جهان‌، حتی در کشورهای همسایه ندارد‌، به خصوص اساتید جوان و جدید استخدام‌، در فشار معیشتی بیشتری قرار دارند.

4 - معلمان و استادان بازنشسته در عدم استمرار قانون همسان‌سازی با شاغلان همتراز خود در سال 1400 دچار استرس شده‌اند‌. با عنایت به اینکه اصولاً در کشور ما هزینه‌های زندگی در دوره بازنشستگی افزایش پیدا می‌کند و طی سال گذشته با درخواست دولت ، لایحه همسان‌سازی که پشتوانه تعداد قابل توجهی از نمایندگان را داشت‌، از مجلس پس گرفته شد. رئیس محترم دولت برای پاسداشت خدمات بازنشستگان‌، که بهترین سال‌های عمر خود را صرف خدمت به میهن و تربیت فرزندان آن کرده‌اند، در این خصوص اقدام انقلابی داشته و لایحه مورد نظر را به مجلس بازگرداند ضمن این که تداوم همسان سازی برای سال 1400 در تبعیت از قانون برنامه ششم توسعه‌، الزامی است.

5 - آقای رئیس جمهور اخیراً اعلام کردند که «دانشگاهیان باید اتاق فکر دولت باشند» این ایده خوب‌، نیازمند عملیاتی شدن است‌. در دولت گذشته برخی کارگروه‌های تخصصی متشکل از نخبگان دانشگاهی تشکیل و نظرات کارشناسی آنها نیز به دولت انتقال داده شد هرچند متاسفانه در عمل‌، کمتر با اقبال مواجه گردید که یکی از دلایل وضعیت پدید آمده در دولت دوازدهم نیز بی‌توجهی به همان نظرات دلسوزانه کارشناسان بود. رئیس دولت سیزدهم با بهره‌گیری از تجربیات دولت‌های قبلی می‌بایست فضای مشارکت و همدلی را برای دانشگاهیان دلسوز و علاقه‌مند به کشور و متعهد به مردمان خوب آن به گونه‌ای فراهم سازد که به نوعی ضعف در سیاستگذاری‌ها و مدیریت اجرایی جبران شود.

6 - دانشگاه‌ها به تدریج به وضعیت عادی قبل از دوره کرونا باز می‌گردند، بنابراین لازم است که دولت و مسئولان آموزش‌عالی به شأن و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان توجه کنند و از هرگونه اقدامی که منتهی به مهلتب شدن فضای آموزش‌عالی شود، پرهیز کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

396182