راهنمای نحوه خرید وسایل بازی کودکان

اسباب بازی یکی از اجزا اصلی و جدانشدنی زندگی یک کودک است.
تصویر راهنمای نحوه خرید وسایل بازی کودکان

به گزارش سایت خبری پرسون، اسباب بازی یکی از اجزا اصلی و جدانشدنی زندگی یک کودک است. کودک با اسباب بازی خود سرگرم می شود، بازی می کند، مهارت های جدید کسب می کند و هزاران مزیت دیگر. در دید یک کودک، اسباب بازی به عنوان ارزشمندترین دارایی او بحساب می آید. تاب و سرسره کودک ، اسباب بازی های کوچک و بزرگ همگی بخش های ارزشمندی از خاطرات کودکی ما هستند. به دلیل ارزش بسزایی که وسایل بازی کودکان و تجهیزات خانه بازی در مراحل زندگی کودکان دارد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله راهنمای نحوه خرید وسایل بازی کودکان را مورد بررسی قرار دهیم

.وسایل خانه بازی

بسیاری از متخصصان و روانشناسانی که در حوزه کودکان فعالیت دارند، فعالیت و بازی کردن کودکان را به عنوان اصلی ترین عامل رشد و تعالی آن ها در مراحل بعدی زندگی می دانند. استفاده از اسباب بازی های متنوع به عنوان مهم ترین اصول در بازی کردن و فعالیت کودکان است. تا سنینی که کودکان وارد محیط اجتماعی مانند مدرسه و پیش دبستانی نشده اند، اسباب بازی ها به عنوان اصلی ترین دوست و رفیق آن ها درنظر گرفته می شود. به همین دلیل، شما به عنوان والدین باید از راهنمایی برای خرید وسایل بازی کودکان خود استفاده کنید.

مهم ترین ویژگی های وسایل بازی کودکان چیست؟

کودکی بهترین و اصلی ترین زمان برای پیشرفت قوای جسمی و ذهنی است. کودک از هر لحاظی در حال رشد است. به همین دلیل باید از ابزارهایی استفاده شود تا بتواند قوای جسمی، ذهنی و حواس کودکان را به خوبی رشد دهد. بطور کلی ویژگی های وسایل بازی کودکان باید شامل چهار مورد زیر باشد:

  • جسمی
  • ساختنی
  • خلاق
  • تقلیدی

اسباب بازی های کودک باید به شکلی باشد که این چهار نیاز را برطرف کند. علاوه بر این، باید با ویژگی های شخصیتی کودک شما نیز همخوانی داشته باشد. طرز فکر غلطی که وجود دارد این است که: ((دخترها باید با عروسک و پسرها با ماشین بازی کنند)). مدت هاست که همچین طرز فکر کلیشه ای از بین رفته است. پس درنظر داشته باشید که اسباب بازی کودک شما باید با علایق و ویژگی های شخصیتی او، سازگاری داشته باشد.

وسایل بازی کودکان باید پیچیدگی داشته باشد. منظور از پیچیدگی این است که کودک تلاش کند تا بتواند مسئله ای که آن اسباب بازی مطرح کرده است را حل کند. به این شکل کنجکاوی او نیز برطرف می شود. سعی کنید در انتخاب اسباب بازی برای کودک نوپای خود بسیار حساس باشید؛ زیرا این کودکان در مرحله مهمی از شکل‌گیری تخیل و خلاقیت قرار دارند. انتخاب درست در وسایل بازی کودکان می تواند قدرت تفکر و تخیل آن ها در بزرگسالی کمک زیادی بکند.

چگونه بر اساس سن کودکانمان، اسباب‌بازی مدنظر آن‌ها را خریداری کنیم؟

اگرچه پارامترهایی نظیر علاقه کودکان جز مهم ترین مواردی هستند که برای انتخاب اسباب بازی باید درنظر گرفته شود. اما نیازهای روحی، جسمی و ذهنی آن ها در هر رده سنی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، موضوع سن و ایمنی کودکان مهم ترین مواردی است که در خرید وسایل بازی کودکان باید به آن توجه کنیم. برای ایمن سازی فضای بازی کودکان می توانیم از تجهیزاتی مانند دیوارپوش مهدکودک و کفپوش های فومی مانند تاتامی استفاده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی هر رده سنی، به اهمیت نوع اسباب بازی در آن سن بپردازیم:

12 ماه ابتدایی زندگی

معمولا روانشناسان این دوره را به دو بخش 6 ماه اول و 6 ماه دوم تقسیم می کنند. در این بازه زمانی، چون کودک به تازگی وارد دنیا شده است، بسیار تاثیرپذیر خواهد بود. در ابتدا کودکان محدود حرکتی کمتری دارند به همین دلیل معمولا توان بازی کمتری با اسباب بازی دارند. پس از گذشت یک ماه، کودک شروع به تکان داده دست و حرکات مختلفی از قبیل لگد زدن می کند. در این سن اسباب بازی هایی که صدا و موسیقی از خود ایجاد کنند از مهم ترین وسایل هایی است که نظر کودکان را جلب می کند.

در این سن مهم ترین حسی که به کودکان در درک اطرافشان کمک می کند، چشایی است. کودکان همه چیز بخصوص اسباب بازی های قطعه ای و مکعب های بازی را به سمت دهان خود می برند. به همین دلیل توصیه می کنیم در این دوران، اسباب بازی کودکان را به صورت دقیق از نظر بهداشتی مورد بررسی قرار دهید. حتما درنظر داشته باشید که رنگ های بکاررفته در این اسباب بازی ها شیمیایی نباشد؛ زیرا در صورتی که کودک با دهان با آن ها بازی کند ممکن است باعث مسمومیت کودکان شوند. از طرفی در این سن، نسبت به اندازه اسباب بازی کودکان کمال دقت را بخرج دهید. زیرا اگر اسباب بازی از حدی کوچکتر باشد، ممکن است توسط کودک خورده شود و در حلقش گیر کند.

اسباب بازی های مناسب برای 6 ماه ابتدایی

  1. استفاده از عروسک؛ بخصوص آن دسته از عروسک هایی که با فشار دادنشان صدایی ایجاد می کنند.
  2. استفاده از ابزار بازی که کودک را مجبور به تحرک می کند.
  3. استفاده از وسایل و لوازم بازی هل دادنی و کشیدنی.
  4. جغجغه های متنوع؛ از بهترین لوازم بازی هستند. زیرا هم صدا دارند هم رنگ بندی های متفاوت که باعث برانگیختن ذوق و هیجان کودکان می شوند.

اسباب بازی های مناسب برای 7 تا 12 ماهگی

  1. اشیای شناور برروی آب؛ مانند ماهی و اردک های پلاستیکی که برروی آب قرار می گیرند.
  2. ماشین و یا وسایلی که بتواند به همراه خود آن ها را بکشاند. چون در این بازه زمانی معمولا کودکان شروع به حرکت می کنند، نیاز به وسایل بازی دارند که بتوانند به همراه نخ یا پارچه ای آن را بکشانند.
  3. وسایل بازی که صدا از خود ایجاد می کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا میزان درک کودک از صدا بیشتر شده و می تواند از این اسباب بازی ها بیشتر استفاده کند.
  4. اسباب بازی های محترک؛ اسباب بازی هایی که به کمک باتری حرکت می کنند از محبوب ترین لوازم بازی در این سن هستند.

حتما در این رده سنی توجه داشته باشید که کودک شما نیاز تقویت هوش، جسم و ذهن خود دارد. پی در هنگام خرید اسباب بازی کودکان، به رنگ، اندازه و نوع اسباب بازی دقت زیادی کنید. علاوه بر این سعی کنید اسباب بازی که برای کودک خود می خرید، دارای معماهای ساده ای باشند تا بتواند به سرعت آن ها را حل کند.

از سن 1 تا 2 سالگی

کودک در این سن می تواند به راحتی حرکت کند. دوست دارید بدود و با هم سن و سالان خود بازی کند. کودکان با درک بهتری که از حواس پنج گانه خود بدست می آورند، در استفاده از وسایل بازی با حرکات بیشتری عمل می کنند. مثلا خیلی به پرتاب کردن وسایل در این سن علاقه دارند. البته این ویژگی تا اواسط این رده سنی ناپدید می شود، اما در بعضی موارد یکی از ویژگی های بارز آن ها در سنین بعدی خواهد بود. در این سن کودکان به اسباب بازی هایی مانند عروسک علاقه بیشتری پیدا می کنند. این علاقه به حدی می رسد که تا حدی با آن ها همزادپنداری می کنند. به این شکل که کودکان، عروسک کودک را می خواباند و در بازی های مختلف برای آن ها نقش قائل می شود.

اسباب بازی های مناسب برای 12 تا 24 ماهگی

  1. پازل های ساده. این پازل ها می تواند به تقویت بهترین قوای ذهنی کودکان کمک کنند.
  2. عروسک هایی که نمونه های واقعی آن موجود باشند؛ عروسک هایی مانند تلفن، عروسک کودک و مواردی از این قبیل.
  3. دفتر نقاشی و مدادرنگی. در این سنین کودکان علاقه به شدت زیادی به نقاشی کردن و حتی خط خطی کردن صفحات پیدا می کنند.
  4. اسباب بازی برای شن بازی و باغبانی. کودکان علاقه به شدت زیادی به بازی با شن و وسایل باغبانی در این سن دارند.
  5. قطعات خانه سازی. اسباب بازی هایی که به کودکان اجازه ساختن می دهد، از محبوب ترین وسایل بازی در این رده سنی می باشد.

از سن 2 تا 5 سالگی

سن کودکان بالاتر رفته است. در این سن علاوه بر تقویت خلاقیت و تفکر باید به آموزش آن ها نیز دقت شود. پازل هایی که بتواند تا حدی آن ها را با حروف الفبا آشنا سازد از محبوب ترین وسایل های بازی است. در این سن کودک برای تقلید از افراد بزرگسال خانواده خود، حرکاتی از خود نشان می دهد؛ مثلا پسرها به تقلید از پدر خود به رانندگی علاقه پیدا می کنند و یا دخترها به کارهایی مانند آشپزی علاقه پیدا می کنند. در این سن گسترش مهارت ها و توجه به استعدادهای کودکان از مهم ترین وظایفی است که پدر و مادر باید به آن توجه کنند. در این بازه سنی تخیل کودکان به مقدار زیادی رشد می کند.

توصیه می کنیم تا در این سن، برای خرید وسایل بازی کودکان خود، حتما به علایق آن ها توجه کنید. چون تا حد زیادی شخصیت آن ها شکل گرفته و می توانند علایق و نیازهای خود را بیان کنند. سعی کنید وسایلی نظیر اسباب بازی های پزشکی را برای فرزندان خود در این سن فراهم کنید تا بتوانند با محیط علمی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

اسباب بازی های مناسب برای 2 تا 5 سالگی

  1. وسایل بازی نظیر دوچرخه؛ در این سن کودکان می توانند از دوچرخه ها با چرخ های کمکی استفاده کنند.
  2. لگو و مکعب های جداشوند. در این سن کودکان توانایی حل کردن مسائل پیچیده تری دارند که به آن ها اجازه می دهد تا مکعب ها یا قطعات لگو رو براساس الگویی که دارند، سرهم کنند.
  3. پازل هایی با تعداد قطعات بیشتر. معمولا در سنین پایینتر کودکان قادر به درست کردن پازل هایی با تعداد قطعات بیشتر از 12 مورد نبودند. اما در این سن قابلیت درست کردن پازل با قطعات بیشتر از 20 عدد را دارند.

در این سن، چون فهم کودکان به مقدار زیادی افزایش پیدا کرده است، می توانید اسباب بازی هایی با تنوع بیشتری را برایشان خریداری کنید. می توانید از عروسک هایی که لباسشان قابل تعویض است برای کودکان خود خریداری کنید.

معمولا از این سن به بعد کودکان گرایش بیشتری به بازی‌های چندنفره مانند فوتبال، قایم‌با‌شک و مواردی از این قبیل پیدا می‌کنند. همین مورد باعث می شود تا توجه آن ها از وسایل بازی خود برداشته شود. البته در بعضی از افراد، بخصوص دختران، تا سنین بالا نیز می توان علاقه بسیار زیادی به عروسک ها را دید.

جمع‌بندی

در این مقاله از پلازا ما سعی کردیم تا راهنمایی جامعی در ارتباط با خرید اسباب‌بازی کودکان در اختیارتان قرار دهیم. در پایان، این نکته را به ذهن داشته باشید که اسباب بازی خریداری شده حاوی مواد خطرناکی نظیر رنگ های شیمیایی نباشد و از طرفی با علایق کودک شما سازگاری داشته باشد.

396120