برپایی نمایشگاه کتاب رمضان در ترکیه

سی و نهمین دوره «نمایشگاه کتاب و فرهنگ ترکیه» در شبستان چند مسجد در آنکارا و استانبول در ماه مبارک رمضان آغاز شد.
تصویر برپایی نمایشگاه کتاب رمضان در ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از تی‌آرتی ورلد نوشت: هر سال در ماه رمضان یک نمایشگاه کتاب در استانبول و آنکارا برگزار می‌شود که میزبان صدها ناشر است و آثار نویسندگان و اندیشمندان برجسته را در طیف وسیعی از سوژه‌ها از جمله ادبیات اسلامی، هنر و فرهنگ به ویترین می‌گذارد.

امسال سی و نهمین دوره این رویداد که نمایشگاه کتاب و فرهنگ نام دارد، به همت بنیاد دیانت ترکیه در سه مکان مختلف افتتاح شد. این نمایشگاه ۱۸ روزه از تاریخ ۹ آوریل (شنبه، ۲۰ آوریل) توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، افتتاح شده و تا ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در شبستان مسجد احمد حمدی اکسکی آنکارا و شبستان مسجد بیوک کامیلکا و مسجد فاتیح در استانبول برپا خواهد بود. نمایشگاه کتاب و فرهنگ ترکیه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد.

این نمایشگاه امسال برای اولین بار یک محوطه ویژه را به انتشارات‌ها و ناشران خارجی اختصاص داد تا در سطح بین‌المللی نیز شناخته شود.

اردوغان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب و فرهنگ ترکیه در مسجد بیوک کامیلکای استانبول، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت این نمایشگاه پس از دو سال وقفه گفت: تمدن ما روی فرمان اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾. (بخوان به نام پروردگارت که آفرید) بنیان گذاشته شده است و قرآن در فرهنگ ما بر هر چیز دیگری اولویت دارد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه با بیان این که کتاب خواندن یک غریزه طبیعی در هر مسلمان است، گفت: هیچ چیز به اندازه کتاب دوست بودن برای اعضای تمدن اسلامی طبیعی نیست. در تاریخ ما، نام‌های بزرگ و مهمی چون ابوعلی سینا و غزالی وجود دارد که در ۵۰ تا ۶۰ سال عمرشان نزدیک به ۵۰۰ اثر به جای گذاشتند، آثاری که خواندن و فهمیدنشان، به اندازه یک عمر ارزش دارد.

وی افزود: عبارت قلم از شمشیر برنده تر است از اهمیتی که پیشینیان ما برای خواندن و نوشتن قائل بودند حکایت دارد، مردمانی که بزرگترین خصیصه‌شان فتح و کشورگشایی بود.

اولین دوره از نمایشگاه کتاب و فرهنگ ترکیه در سال ۱۹۸۳ در آنکارا برگزار شد. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه استفاده فرهنگی از شبستان‌های مساجد و کنار هم جمع کردن ناشران، نویسندگان و خوانندگان در ماه مبارک رمضان بود. تشویق افراد به کتاب‌خوانی و القای عادت مطالعه به همه بخش‌های جامعه از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه بود.

اگرچه این نمایشگاه پیش‌تر معمولا در روز اول ماه رمضان افتتاح می‌شد، در سالهای اخیر به درخواست انتشارات‌ها به اواسط رمضان منتقل شده و تا شب های قدر ادامه دارد.

392622