خاطره بازی در موسیقی با «خاطره باز»

درباره آلبوم خاطره باز غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ و نوازنده کشورمان بیشتر بدانید.
تصویر خاطره بازی در موسیقی با «خاطره باز»

به گزارش سایت خبری پرسون، سال‌هاست موسیقی نواحی و بومی کشورمان با نگاه جدید و نو آهنگسازان و راویان موسیقی خصوصا نوازندگان و آهنگسازان بومی کشور پایش به دیگر ژانرها باز شده و برای شناساندن و معرفی بیشتر آن به مخاطبان، همراهی و تغییر در ارکستراسیون و اجرای آن در کنار دیگر ژانرها؛ جای خودش را باز کرده است.

البته هم راویان آنها با این اقدام در جذب توجه مخاطب به این گونه از موسیقی موفق بوده‌اند چرا که مخاطب عام شاید در این هیاهوی انواع موسیقی کمتر به سراغ شنیدن موسیقی بومی برود اما وقتی در یک مجموعه موسیقایی در کنار دیگر موسیقی‌ها خصوصا موسیقی پاپ قرار می‌گیرد و قدری روایتش به واسطه تغییر ارکستراسیون متفاوت می‌شود، مخاطب را به نوعی به خود جذب می‌کند که این اتفاق طی یک دهه اخیر توسط بسیاری از گروه‌های موسیقی، آهنگسازان و خوانندگان کشورمان افتاده است.

غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ و نوازنده کشورمان یکی از این هنرمندان است که در طول سال‌ها فعالیت موسیقایی خود همیشه راویتگر موسیقی منطقه خود یعنی موسیقی بندرعباس بوده است.

با نگاهی به کارنامه هنری او به راحتی می‌توان رد پای موسیقی بندرعباس را در اکثر آلبوم‌های موسیقی او مشاهده کرد به طوری که او در آخرین اثرش با عنوان خاطره باز که از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده نیز دو قطعه موسیقی بندرعباسی را در کنار دیگر قطعات آلبومش قرار داده است در واقع او به این دلیل خاطره باز را برای اثرش انتخاب کرده که به نوعی خاطره بازی با محتوای آثارش کرده باشد چرا که او در این آلبوم ترکیبی از قطعات عاشقانه، بومی، اجتماعی و مذهبی را کنار هم قرار داده است. ترکیبی متفاوت با اشعاری پرمحتوا در هر قطعه.

یکی از نکات بارز این اثر قرار گرفتن دو قطعه با فضای معنوی و مذهبی در کنار دیگر قطعات است. اتفاقی که در اکثر آثار این خواننده و نوازنده دیده می‌شود تا حدی که همگان او را با قطعه ضامن آهو می‌شناسند. جالب اینکه صنعتگر در تازه‌ترین آلبومش نیز باز هم حال و هوای حرم امام رضا را تداعی کرده است و یک قطعه در وصف امام رضا(ع) خوانده و به نیت نام ایشان آن را قطعه هشتم نیز قرار داده است البته خواندن اثری برای امام زمان(عج) نیز دیگر شاخصه آلبوم خاطره باز است.

یکی دیگر از شاخصه‌های این آلبوم از نظر صنعتگر حضور پسرش در جایگاه آهنگساز است چرا که او معتقد است همکاری در این آلبوم نقطه عطفی در کارنامه موسیقی پسرش خواهد بود در واقع خاطره باز به نوعی در آینده خاطره آهنگسازی پسر برای صدای پدر می‌شود.

آلبوم خاطره باز را بایستی در ژانر موسیقی پاپ قرار داد موسیقی که بسیاری از آهنگسازان و خوانندگانش همچون عوامل این آلبوم تلاش دارند با انتخاب اشعار پرمحتوا و بهره‌مندی از حضور شاعران، نوازندگان و تنظیم‌کنندگان با سابقه کشورمان، بهترین‌هایشان را به گوش مخاطب برسانند. ملودی‌هایی که شاید در این هیاهوی موسیقی‌های نامناسب که عنوان پاپ را یدک می‌کشند سهمی در تغییر ذائقه شنیداری مردم داشته باشند.

از آنجایی که این شاید همگان او را با قطعه معروف ضامن آهو می‌شناسند.

منبع: ایرنا

392229