«۱۱ دونوازی از علینقی وزیری» در بازار موسیقی

آلبوم «۱۱ دونوازی از علینقی وزیری» وارد بازار موسیقی شد.
تصویر «۱۱ دونوازی از علینقی وزیری» در بازار موسیقی

به گزارش سایت خبری پرسون، «۱۱ دونوازی از علینقی وزیری» نام یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی است که با نوازندگی تار و سرپرستی ساینا زمانیان و همراهی پدرام فریوسفی نوازنده ویولن به تازگی در اختیار شنوندگان قرار گرفت.

علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر شناخته شده موسیقی کشورمان درباره این اثر نوشته است:

این آلبوم محتوای آثاری است که هیچگاه در دوره مناسب خود ضبط نشدند؛ و از این رو، تقریباً هیچگاه هم شنیده نشدند. این آثار، چه در دوره‌ای که ستایش نبوغ استاد علینقی وزیری باب روز بود و چه در زمانی که انواع ناروایی‌ها و یاوه‌بافی‌ها بر زنده و مرده او و اقدامات و آثارش می‌بارید، نه اجرا شدند و نه شنیده شدند.

بر آنها آن قدر زنگار و غبار نشست که امکان حیاتشان در دوره خودشان را از دست دادند. حالا، به یمن همت خانم ساینا زمانیان، جوان‌ترین موسیقی‌دانی (تا امروز) که توجه به آثار طلایه‌دار تجدد موسیقی ایرانی را در دستور کار خود قرار داده، می‌توانیم چند نمونه از ناشنیده‌های وزیری بزرگ را بشنویم.

مآخذ او در گردآوری این آلبوم؛ نت‌نوشته‌های استاد در کتاب‌های آموزشی (تار و ویولن) و چند صفحه ضبط شده از سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ بوده‌اند. تعدادی از این ساخته‌ها؛ از چنان الگوهای ملودیک ماندگاری بهره دارند که شهرت عام و خاص یافته‌اند، و تعدادی دیگر نیز، به خواست سازنده‌شان، با تفکری متفاوت، ساخته و پرداخته شده‌اند. مانند دونوازی‌های «چاشت من» و «شام من»، که در ابتدا برای اجرا با ارکستر مدرسه عالی موسیقی و کلوب موزیکال نوشته شده‌اند.

منبع: مهر

388985