کارشناس بازار سرمایه:

اوراق بدهی در بازار سرمایه اثر منفی ندارد

اسلامی گفت: به صورت مستقیم اصلا و به صورت غیرمستقیم هم از طریق نرخ بهره ممکن است اثر منفی داشته باشد که آن هم باز به تعیین این رخ در بانک مرکزی مرتبط است.
تصویر اوراق بدهی در بازار سرمایه اثر منفی ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن اسلامی کارشناس بازار سرمایه گفت: برخلاف ادعاهایی که در مورد اثرات منفی فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه صورت می‌گیرد باید گفت عرضه این اوراق نه به صورت مستقیم و نه به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه اثر منفی ندارد و دلیل برای نزولی شدن بازار نیست.

محسن اسلامی، مدیر صندوق بادرآمد ثابت شرکت سبدگردان اندیشه صبا درباره اینکه فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه از سوی دولت، چه آثاری دارد، توضیح داد:‌ بیشتر کارشناسان بر این باورند که فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه تاثیر مستقیم ندارد. به‌عبارت دیگر اوراق بدهی‌ای که منتشر می‌شود خریداران خودش را دارند و در این مدت هم شفاف است که چند درصد را بانک‌ها یا صندوق‌های با درآمد ثابت یا شرکت‌های بیمه و ... خریداری کردند.

وی ادامه داد: اینها بنابه عملیات خاص خودشان این اوراق را خریداری می‌کنند، برای مثال به دلیل اینکه صندوق درآمد ثابت باید در دارایی بدون ریسک سرمایه‌گذاری کند به‌تبع تمایل دارد تا این اوراق را خریداری کند و هیچ زمانی این شائبه بوجود نمی‌آید که صندوق درآمد ثابت با سرمایه‌ای که دارد در خرید سهام یا اوراق دچار تردید شود.

اسلامی افزود: سیاست‌ها و چارچوبی در این صندوق‌ها وجود دارد و منابع باید به صورت کاملا مدیریت شده به دارایی‌های بدون ریسک و پرریسک تخصیص داده شود و به این دلیل هیچوقت این گونه نبوده که یک مدیر صندوق یا حتی سیستم بانکی بین سهام یا اوراق بدهی انتخابی داشته باشد، ذاتا این دو دارایی با هم متفاوت هستند چراکه یکی می‌تواند دارای بازدهی پرریسک باشد و دیگری به این شکل نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اثر مستقیم این اوراق در نزولی شدن بازار منتفی است، گفت: اثر غیرمستقیم آن این است که وقتی فشار فروش اوراق بدهی از سمت بزرگترین بازیگر آن یعنی دولت، سوی عرضه را سنگین می‌کند و باعث کاهش قیمت می‌شود که برابر با افزایش نرخ بهره در سیستم بین بانکی و اوراق است و افزایش نرخ بهره است که اثر منفی در همه دارایی‌ها و نه صرفا بورس ایجاد شود.

وی افزود: البته در همین موضوع هم بحث وجود دارد چراکه قاعدتا بازار بدهی به اندازه‌ای نیست که بتواند نرخ بهره کل کشور را تغییر بدهد، این نرخ در بانک مرکزی تعیین می‌شود، در واقع نرخ بهره بین بانکی و عملیات رپو و رپو معکوسی که بانک مرکزی با بانک‌ها انجام می‌دهد، سیاست نرخ بهره در کشور را تعیین می‌کند و اینجاست که اثر خودش را در بازار بدهی و نرخ‌ها تاثیر می‌گذارد و افزایش نرخ است که باعث می‌شود تا اوراق بر قیمت سهام اثر منفی می‌گذارد.

اسلامی بیان کرد: بانک مرکزی عامل است و از جنبه عملیاتی هم سهام و اوراق بدهی تاثیری بر هم ندارند، شاید بگویند که رکود بازار سهام و بازارهای موازی باعث می‌شود که مردم تصمیم‌ بگیرند که به سمت دارایی بدون ریسک بروند ولی به هیچ وجه اینگونه نیست که دارایی بدون ریسک خودش را جایگزین بازار سهام و بازارهای موازی دیگری کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود دولت برای فروش اوراق نیاز به نگه داشتن بازار سرمایه در رکود دارد، آیا این نظریه می‌تواند درست باشد، توضیح داد:‌ قطعا به این شکل نیست؛ بحث رونق و رکود بازار به موارد مختلفی از جمله سیاست خارجی، ‌بودجه‌ریزی و ... بستگی دارد. مساله بعدی هم این است که حجم اوراق در بودجه سال آینده نسبت به سال‌های گذشته هم کمتر شده و این نشان می‌دهد دولت جدید قصدی ندارد فشاری که در سال‌های گذشته برای فروش اورق وجود داشته را ادامه بدهد. نکته مهم این است که نیازی هم به این کار ندارد.

وی ادامه داد: به هیچ وجه نمی‌توان شرایط سال 97 و 98 را با شرایط امروز مقایسه کرد؛ تحریم‌ها و شرایط کرونای و کسری بودجه و عدم توانایی فروش نفت به دلیل همین تحریم‌ها وضعیت را بسیار وخیم‌تر کرده بود و امروز هیچکدام از این پارامترها با آن زمان همخوانی ندارد و به‌نظرم اینکه گفته می‌شود دولت برای فروش اوراق بدهی نیاز به ورود بازار سرمایه به رکود است، درست نیست. شواهد و قرائنی که از بودجه و رفتار دولت جدید دیده می‌شود این است که چنین قصدی تا الان نداشته و برنامه‌های آن نشان می‌دهد که در آینده هم شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.

اسلامی با تاکید بر اینکه اوراق بدهی اثری در نزولی شدن بازار ندارد، اضافه کرد: به صورت مستقیم اصلا و به صورت غیرمستقیم هم از طریق نرخ بهره ممکن است اثر منفی داشته باشد که آن هم باز به تعیین این رخ در بانک مرکزی مرتبط است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی شرایط بازار نزولی و رکودی است، آثار جو روانی تاثیرگذار در بازار سرمایه می‌شوند و هر چقدر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بیشتری صورت بگیرد دید منفی نسبت به فروش اوراق بدهی کاهش خواهد یافت.

387975