با خوراکی های رفع کننده خستگی آشنا شوید

اغلب افراد با خستگی و کسالت مداوم مواجه هستند و نمی دانند برای درمان آن باید چه کنند، یکی از بهترین روش ها برای رفع کسالت و خستگی مصرف مواد غذایی و تغذیه سالم است.
تصویر با خوراکی های رفع کننده خستگی آشنا شوید

خوردن غذا به طور کلی باعث تولید انرژی در بدن می شود. گاهی ممکن است خسته باشید و بخواهید انرژی خود را از طریق خوردن غذا بازیابی نموده و خستگی تان را برطرف کنید. انجام کار زیاد، بی خوابی یا کم خوابی، استرس و … ممکن است شما را تا حد زیادی خسته کنند. شاید در این شرایط احساس کنید که بیمار هستید و به پزشک مراجعه کنید، اما هنگامی که متوجه می شوید دلیل خستگی و بی حالی شما منشاء پزشکی ندارد، به فکر استفاده از مواد غذایی انرژی بخش و تبعیت از یک رژیم غذایی سالم می افتید.

شما باید از خوردن برخی مواد غذایی تجدید نظر کنید و در عوض برخی دیگر را که مغذی هستند و سلامتی تان را تضمین می کنند، بیشتر مصرف نمایید. برخی از عادات غذایی ناسالم، ممکن است از انرژی شما بکاهند و برخی دیگر ممکن است خستگی تان را از بین برده و انرژی مضاعفی به شما بدهند. اگر بیشتر اوقات، صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شوید، احساس خستگی دارید، این یعنی بدن شما سعی دارد به شما بگوید که کمبود انرژی و مواد مغذی دارد.

شاید به محض اینکه احساس خستگی می کنید، به سراغ نوشیدنی ها و خوراکی های کافئین دار می روید و سعی دارید با آن ها انرژی تان را بیشتر کنید. اما باید بگوییم که خوردن یک فنجام قهوه، یک لیوان چای، نوشیدنی های انرژی زا و… گزینه های خوبی برای رفع خستگی نیستند. بر اساس نظر پزشکان متخصص تغذیه، شاید در ایتدای مصرف آن ها احساس انرژی کنید، اما به سرعت این حالت از بین ی رود و در انتها خستگی بیشتری خواهید داشت. بدن شما مانند یک ماشین است که باید سوخت رسانی مناسبی داشته باشد. اینکه دائما غذاهای فرآوری شده و یا پر از شکر را مصرف کنید،

فقط شرایط را بدتر می کند. بعد از خوردن این غذاها احساس سنگینی و خستگی بیشتری را تجربه خواهید کرد. بهتر است از مواد غذایی طبیعی و مغذی استفاده کنید تا احساس سبکی و انرژی پایدار را لمس کنید. آجیل و دانه های مغذی، سبزیجات و میوه ها فصلی تازه، غذاهای غنی شده از انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می توانند خستگی شما را خنثی کرده و در طول روز انرژی شما را حفظ نمایند. اگر می خواهید بیشتر درباره مواد خوراکی انرژی زا و برطرف کننده خستگی بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

غلات، بلغور جو

بلغور جو تقریبا بر هر غله‌ای در صبحانه برتری دارد و جز بیش‌ترین تولیدات غلات سبوس‌دار صبحانه است. این غله به ‌عنوان ماده غذایی عالی در جهت حمایت از سلامت سیستم گوارش شناخته می‌شود. به دلایل فوق بسیاری از متخصصین داخلی و تغذیه نه تنها به بیماران دیابتی اجازه خوردن بلغور جو را می‌دهند، بلکه در واقع آنان را تشویق نیز می‌نمایند، به ‌خصوص این که به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می‌نماید.

چه موقع بخوریم؟

شما می‌توانید برای کسب انرژی فوری، به‌ هنگام صبح همراه صبحانه، بلغور جو میل کنید، زیرا سبب حفظ انرژی می‌گردد.

ماست

از ماست نیز می‌توان به ‌شکل دسر و به‌عنوان ماده غذایی سالم استفاده کرد. در حقیقت به‌ خاطر نقشی که پروتئین و پروبیوتیک‌ها(باکتری‌های مفید) در سلامتی روده ایفا می‌نمایند، این ماده غذایی واقعا برای سلامتی مفید است.

چه موقع بخوریم؟

به علت تولید انرژی فوری می‌توانید قبل از تمرینات بدنی به‌عنوان خوراک سرپایی و یا عصرانه عالی ماست را مصرف کنید. از طرف دیگر می‌توانید در زمان صبحانه مخلفات سالمی‌ چون جو دوسر، دانه کتان آسیاب‌شده، مغزها(گردو، فندق و پسته) و انواع میوه‌ها را به آن اضافه کنید.

سبزی اسفناج

اسفناج مملو از مواد مغذی است که برای مبارزه با خستگی ضروری هستند و به حداکثر کارایی بدن کمک می‌کنند. اسفناج علاوه بر آهن، سرشار از منیزیم و پتاسیم بوده و یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B است.

چه موقع بخوریم؟

بهتر است روزانه در وعده غذایی خود اسفناج مصرف کنید و اگر عملی باشد، در صورت امکان هرچقدر که می‌توانید آن‌ را در رژیم خود بگنجانید. سعی کنید صبحانه، اسفناج بخارپز با تخم‌مرغ، ناهار، ساندویچ پرشده با اسفناج و شام، اسفناج همراه با یک‌لایه لازانیا بخورید.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها، مواد غذایی مغذی حاوی پروتئین باکیفیت بالا و چربی‌های امگا۳ سالم هستند. بسته به نوع انتخاب، می‌توانید مقادیر مناسب منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین‌های B۲ ، B۱ و B۶ که همگی تولید انرژی می‌کنند، دریافت نمایید.

چه موقع بخوریم؟

مصرف مقدار متوسط، کلیدی است برای بهره‌مندی از مزایای مغزها و دانه‌ها. یک وعده آن برابر یک اونس (حدود یک کف دست پر) است. در طول روز همیشه بسته یک نفره تنقلات سالم و مفید بردارید و آن‌ها را در ماشین، کیف‌دستی، کیف پول و در جای امنی بگذارید.

لوبیاها

به ‌حق، لوبیاها غذاهای معجزه‌آسا نامیده شده‌اند. علاوه بر مزایای سلامتی متعدد دیگری که لوبیاها فراهم می‌کنند، آن‌ها در خط مقدم مبارزه با خستگی هستند. تمام انواع آن‌ها دارای چربی کم و فیبر بالایی هستند و تعادل خوبی بین کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برقرار می‌کنند.

ویتامین C (کلم بروکلی، فلفل، مرکبات)

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که کمبود ویتامین C یکی از دلایل بی حالی و خستگی است. ویتامین C به نوعی آدرنالین خون را بیشتر می کند و باعث می شود که بر استرس و خستگی های روحی و جسمی تان غلبه کنید. از طرفی برای درمان عفونت ها از این ویتامین مفید استفاده می شود و همانطور که قبلا اشاره کردیم، منجر به جذب بهتر آهن در بدن می گردد. زنان باید روزانه 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم از ویتامین C استفاده نمایند. جالب است بدانید که فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی نیز سرشار از ویتامین C هستند. نکته مهم دیگری که وجود دارد و باید بدانید آن است که ویتامین C با پخت و پز چیزی در حدود 25 درصد کاهش می یابد، بنابراین بهتر است که سبزیجات و میوه های حاوی این ویتامین را به صورت خام میل کنید.

مواد خوراکی دارای پتاسیم (کدو، آووکادو، اسفناج)

اگر پتاسیم در بدن شما به میزان کافی وجود نداشته باشد، احساس خستگی و ضعف عضلات به سراغتان می آید. بررسی ها و مطالعات نشان داده، افرادی که کمتر پتاسیم مصرف می کنند، نسبت به آن هایی که زیاد مصرف می کنند، قدرت بدنی کمتر و ضعیف تری دارند. از جمله کارهای مفیدی که پتاسیم در بدن انجام می دهد، حفظ تعادل آب بدن، انتقال مواد مغذی به سلول ها، حفظ سیستم عصبی، بهبود ضربان قلب و تنظیم انقباض عضلات است. اسفناج پخته شده، آووکادو و کدو منابع ایده آلی برای تامین پتاسیم بدن هستند. خوب است بدانید که پتاسیم از دفع کلسیم جلوگیری می کند و باعث می شود که استخوان های سالم تری داشته باشید.

385044