خودرو دیگر کالای سرمایه‌ای نیست

در چند هفته گذشته قیمت خودرو در بازار ثابت مانده و با درنظر گرفتن وضعیت احتمال دارد شب عید هم بازار خودرو آرام باشد و روند قیمت‌ها تغییر نکند، مگر این‌که اتفاق جدیدی رخ دهد. در شرایط کنونی خریداران به امید کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌ها از خرید دست کشیدند و اگر خریداری هم هست با نگاه مصرفی اقدام به خرید می‌کند.
تصویر خودرو دیگر کالای سرمایه‌ای نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، در چند هفته گذشته قیمت خودرو در بازار ثابت مانده و با درنظر گرفتن وضعیت احتمال دارد شب عید هم بازار خودرو آرام باشد و روند قیمت‌ها تغییر نکند، مگر این‌که اتفاق جدیدی رخ دهد. در شرایط کنونی خریداران به امید کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌ها از خرید دست کشیدند و اگر خریداری هم هست با نگاه مصرفی اقدام به خرید می‌کند. به همین علت هم بازار در آستانه شب عید با معاملات ضعیفی روبه‌روست.مرور قیمت برخی از انواع پرتیراژ خودرو مانند تیبا پلاس، ساینا و کوییک حاکی از ریزش قیمت‌هاست و برخی دیگر از خودروها هم افزایش قیمت داشتند.

قیمت برخی مدل‌های سایپا ریزش سنگین قیمت را تجربه کرد و بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون تومان کاهش قیمت داشت. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ پنج اما کاهش ۵ میلیون تومان قیمت را تجربه کرد و هم‌اکنون با نرخ ٣١٩ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. خودروی دنا هم که در هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، امروز کاهش ۴ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و با نرخ ٣۶۶ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.بررسی‌ها از وضعیت خریدوفروش ماشین حاکی از آن است که بازار همچنان با کمبود عرضه روبه‌روست و شرکت‌های خودروساز با بهانه به‌صرفه نبودن تولید و یا کسری قطعه از تزریق خودرو به بازار ممانعت می‌کنند. درنتیجه تقاضای بالا و عرضه کم، قیمت‌ها جهش زیادی پیدا کردند و قدرت خرید را کاهش داده و بازار را در آستانه شب عید با معاملات محدود مواجه کردند.

تقاضای خرید سرمایه‌ای وجود ندارد

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت این روزهای بازار خریدوفروش خودرو به می‌گوید: بازار روزهای آرامی را می‌گذراند و مشتری کمی برای خرید مراجعه می‌کند و معاملات ضعیف و در نقطه صفر قرار دارد. بیشتر خریداران در این مدت خرید خود را به تعویق انداخته‌اند و منتظر نتیجه مذاکرات ایران هستند چون انتظار می‌رود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو هم پایین بیاید.

وی ادامه می‌دهد: اکنون و در آستانه قرار گرفتن در شب عید خرید کمی را در بازار شاهد هستیم و این مسئله از دو سال قبل و با شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌ها آغاز گردید. درگذشته بیشتر کسانی که خرید فصلی ماشین انجام می‌دادند در این مواقع اقدام به خرید می‌کردند اما از دو سال قبل این میزان کاهش داشته است.

وی افت قیمت‌ها را چشمگیر و قابل‌توجه نمی‌داند و می‌گوید: امروز قیمت ارز به ۲۶ هزار تومان رسید و انتظار می‌رفت قیمت ماشین ریزش بیشتری پیدا کند اما به علت کمبود عرضه این اتفاق نیفتاده است. خودروهایی که در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند با افت نرخ ارز کاهش قیمت پیدا می‌کنند و به بازار وارد می‌شوند.

مؤتمنی تقاضای فعلی در بازار خودرو را مصرفی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اکنون تقاضا برای سرمایه‌گذاری خرید ماشین وجود ندارد چون سرمایه‌گذار می‌داند احتمال کاهش قیمت‌ها هست و به همین علت ریسک نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود بازار خرید خودرو در اسفندماه هم ریزشی باشد حتی اگر بازهم عرضه کم باشد. چنانچه بازار ارز از قیمت‌های فعلی عقب‌نشینی کند سایر کالاهای سرمایه‌ای هم افت قیمت پیدا می‌کنند.

تقاضای شب عید باعث بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌شود

خودرو ازجمله کالاهایی است که تحت تأثیر مستقیم نرخ دلار است و صعود و نزول آن در قیمت ماشین اثر می‌گذارد. تجربه نشان‌داده هر زمان نرخ ارز در داخل افزایش پیدا می‌کند بسیاری به سمت بازار خودرو به جهت سرمایه‌گذاری روانه و با ایجاد تقاضای کاذب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند. از روز گذشته اما دلار درروند نزولی قرارگرفته و همین افت نرخ ارز اهرم مهمی برای کاهش قیمت خودرو منظور می‌گردد و خریداران با تصور تداوم این روند نزولی منتظر روزها و هفته‌های آتی هستند.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که تورم آتی خوش‌بینانه است، می‌گوید: دلار به محدوده ۲۶ هزار تومان رسیده و این روند نشان می‌دهد کسانی که تصمیم به خرید خودرودارند بازهم منتظر کاهش قیمت‌ها می‌مانند. رکود در بازار خریدوفروش خودرو ایجادشده که ناشی از توقف تقاضا رخ‌داده است. وی کاهش قدرت خرید مردم را یکی از دلایل رکود فعلی در بازار می‌داند و اضافه می‌کند: وقتی قیمت‌ها از ۸۰ میلیون تومان به
۱۰۰ میلیون تومان رسید، بخشی از تقاضا ریزش پیدا کرد و قدرت خرید مردم کاهش یافت. علت قدیمی‌تر رکود در بازار به کاهش قدرت خرید مردم و علت اخیر به انتظار برای ریزش قیمت‌ها بازمی‌گردد.

کریمی سنجری با اشاره به این‌که قیمت ماشین در برابر کاهش نرخ دلار مقاومت می‌کند، می‌گوید: دلیل این مسئله به عرضه کم در بازار بستگی دارد. اکنون بخش زیادی از خودروها با مشکل کسری قطعه روبه‌رو هستند، ضمن این‌که تولید هم نسبت به سال ۹۶ کاهش پیداکرده است. از سوی دیگر واردات هم ممنوع است. مجموع این عوامل معبر تزریق خودرو را باریک‌تر کرده است اما باوجود مقاومت دلار در برابر خودرو انتظار می‌رود این سد در آینده بشکند.

این کارشناس خودرو، تقاضای شب عید را باعث بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌داند و می‌افزاید: اگر شرایط به همین منوال پیش برود و شوک جدیدی به بازار وارد نشود، قیمت ماشین بالا نمی‌رود و فقط رکود در بازار تداوم خواهد یافت. چنانچه سیگنال اخیر از مذاکرات را که حاکی از لغو بعضی از تحریم‌ها بوده است را از بازار بگیریم، بازهم قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. کریمی سنجری در پایان بیان می‌کند: فروشنده‌ای که به دنبال فروش خودرو است با پایین آوردن قیمت‌ها سعی درفروش خودرو دارد. بنابراین تداوم وضعیت فعلی بیشتر به رکود دامن می‌زند تا این‌که قیمت ماشین را در بازار شب عید افزایش دهد.

منبع: رسالت

383292