به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا کاظمی در نخستین جشنواره تجارب و ایدههای برتر اردویی و اردوگاهی با بیان اینکه جای این جشنواره با این موضوع خالی بود، زیرا اهمیت بسیاری دارد اظهار کرد: سند تحول بنیادین برای آنکه دانشآموزان را به اهدافی که طراحی کرده نزدیک کند، ایجاد موقعیتهای تربیتی و یادگیری است.
وی افزود: هدف غایی سندتحول بنیادین، قرب الهی و حیات طیبه و تربیت در ساحتهای ششگانه است.
کاظمی با بیان اینکه اگر بخواهیم اهداف تربیتی به معنای نهادینه شدن ارزشها در وجود دانش آموزان، محقق شود باید موقعیتهای تربیتی ایجاد کنیم، گفت: هیچ موقعیت تربیتی برای بچهها ماندگارتر و اثرگذارتر از اردو نیست. وقتی به دوران دانشآموزی برمیگردم شاید تنها چیزهایی که در ذهنم مانده اردوهایی است که با همکلاسیهایم رفتهام.
مشاور وزیر آموزشوپرورش تاکید کرد که آموزههای پیدا و پنهانی در اردو و در مراوده با مربی و دیگر دانش آموزان وجود دارد که همگی ماندنی و لذتبخش هستند. برگزاری ادروها از این منظر بسیار اهمیت دارند.
وی با اشاره به اینکه جایگاه اردو از منظر سند تحول بنیادین بهعنوان موقعیت تربیتی رشد دهنده مطرح است گفت: دامنه اردوها وسیع است که می تواند از بازدید از یک کارخانه شروع شود تا به بازدید از میدان رزم تحت عنوان راهیان نور برسد که فوق العاده موثر است. می توان با برنامهریزیهایی در حوزههای مختلف و در ساحتهای تربیتی مختلف، اردوهای خوبی برگزار کرد.
کاظمی افزود: به این مجموعه ارزشمند تربیتی در فضای کنونی تعلیم و تربیت کمتر توجه میشود که یک دلیل آن آموزش زدگی نظام تعلیم و تربیت است. حتماً باید در دوره جدید به حوزه فرهنگی، تربیتی و اردویی بیشتر توجه شود زیرا میتواند ما را به اهداف سند تحول نزدیک کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش شرایطی را نیز برای برگزاری اردوها برشمرد و گفت: شرط اول این است که اردوها هدفمند و منطبق با اهداف دورههای تحصیلی باشند. باید برای هر اردو یک برنامه مبتنی بر اهداف طراحی و تبدیل به یک چارچوب و دستورالعمل شود. شرط دوم فراهم آوردن زیرساخت ها و الزامات است که تاکنون محقق نبوده است. اقداماتی برای برگزاری اردوهای ایمن انجام شده، اما در طرح جامع اردویی باید خلاءهای قانونی دیده و رفع شود.
وی اضافه کرد: نکته دیگر که باید در دستور کار قرار بگیرد این است که رخداد جشنواره تجارب اردویی به عنوان فرصت ارزشمندی درنظر گرفته شده و یک هیئت اندیشهورز قوی شکل بگیرد که به تعالی و تکامل این مجموعه کمک کند و بخشهایی از این خلاءها را پرکند. معاونت پرورشی جدید باید به رویکرد نظام تعلیم و تربیت نسبت به زیست بوم جدید توجه داشته باشد. شکل و شمایل اردوها در زیست بوم جدید چگونه باید باشد؟ چرا اردوهای مجازی طراحی نمیکنیم؟
کاظمی افزود: یکی از مهمترین محورهای اردوهای ما در شرایط جدید باید شکلگیری، طراحی و اجرای اردوها در فضای مجازی باشد. در این اردوها باید گفتمان، بازی، درس و آموزش داشته باشیم.
مشاور وزیر آموزشوپرورش به وضعیت اردوگاههای دانشآموزی نیز اشاره کرد و گفت: آیا اردوگاههای ما امروز از جذابیتهای لازم برای حضور دانشآموزان برخوردارند؟ ما میگوییم ندارند. اگر مدرسه در خیابان کارگر تهران قرار باشد دانش آموزانش را اردو ببرد به اردوگاه باهنر میبرد یا پارک لاله؟ من میگویم پارک لاله بهتر است، سرسبزتر است و امکانات بیشتری دارد.
کاظمی ادامه داد: باید در اردوگاهها بسیار کار کنیم. آن نگاه فضای سبزی را نسبت به اردوگاهها نداشته باشیم، همچنین نگاه ما نباید صرفاً اردویی و تفریحی باشد. ما باید ساختار اردوگاهها را اصلاح و آنها را به کانونهای آموزش و تربیت در ساحتهای مختلف تربیتی تبدیل کنیم. میتوانیم در داخل اردوگاهها پارکهای مختلفی از پارک علم و فناوری گرفته تا پارک هایی برای تربیت ساحت های مذهبی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کنیم. آن هم با امکاناتی که هیچ کجای تهران پیدا نشود.
منبع: ایسنا