تاکید بر مطالبه گری، وجه تمایز اولین جشنواره ملی خبر

نخستین جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده خبری از سوی گروه علوم ارتباطات مـؤسـسـه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشــرو دپارتمان ارتباطات و اطلاعات برگزار می‌شود.
تصویر تاکید بر مطالبه گری، وجه تمایز اولین جشنواره ملی خبر

به گزارش سایت خبری پرسون، هدف از بـرگـزاری این جشنواره، ایجاد رقابت در راستای ارتقای سطح اثرگذاری و گسترش فرهنگ مطالبه‌گری در بیان مسائل و مشکلات روز آحاد جامعه از طریق رسانه‌های رسمی و تقویت ارزش و اهمیت جایگاه خبرنگاران حرفه‌ای در تحقیق، سوژه‌یابی و خلاقیت در شیوه انعکاس اخبار است.

در همین‌باره دکتر مالک شیخی ، دبیر جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده خبری گفت: مروری بر اعلامیه 1978 یونسکو درمورد حقوق مسئولیت های روزنامه نگار، نقش روزنامه نگار بعنوان عنصر آگاهی بخش جامعه برای احقاق حق آحاد مردم را در عرصه سیاست و قدرت بیشتر روشن می کند. گویی آنکه روزنامه نگار همچون مدعی العموم فریاد تمام کسانی است که در جامعه حقی را نمی توانند از زبان خود مطالبه کنند. این مسئولیت اجتماعی روزنامه نگاران با آنچه در ادبیات سیاسی امروز کشور با اصطلاح مطالبه گری خوانده می شود در جشنواره ملی خبر مدنظر سیاستگذاران جشنواره قرار گرفت.

وی افزود: در بسیاری از رسانه ها این مطالبه گری یا عقیم است یا در نطفه خفه می شود اما جشنواره ملی خبر سعی دارد در رویکرد کلان خود این آیین فراموش شده در رسانه را متذکر شود که مطالبه گری صرفاً با بیان مشکل خاتمه نمی یابد و در فراگرد مسئولیت اجتماعی روزنامه نگار، بایستی تا حصول نتیجه این امر ادامه یابد.

این مدرس علوم ارتباطات با اشاره به ارزش های خبری سنتی اذعان داشت: فیلیپ گایار، اندیشمند فرانسوی در فصل سوم در کتاب مشهور خود«فن روزنامه نگاری» که نسخه سالیان متمادی علوم ارتباطات بوده مبحثی را با عنوان «از رویداد تا خبر» عنوان می کند که پس از بررسی مبحث مسیر خبر، به سه ضابطه انتخاب اخبار اشاره می کند.

گایار ضوابط جهانی خبر را در خود خبر مستتر می داند. ضوابط سه گانه گایار عبارتند از: واقعه روز بودن، اثر گذاری (دامنه انعکاس رویداد در زمان و مکان) و سودمندی (طرز تلقی مردم نسبت به رویداد). ما در جشنواره ملی خبر بر دو بعد اثرگذاری و سودمندی با عنوان پرونده خبری تاکید کرده ایم. فریضه فراموش شده ای که رسانه های ما را از روزمرگی نجات خواهد داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نیاز جامعه دانشگاهی امروز ما در علوم ارتباطات و رسانه توجه به محتوا است افزود: شاید این ضعف در بخش آکادمیک ما نیز وجود دارد که دانشجوی ما نیز در دروس خود صرفاً به فرم های رسانه مسلط می شود و با دانستن سبک های خبر اعم از هرم وارونه و رویترز و ساعت شنی و ... دچار تخدیر می شود اما آنچه قرار است راهگشای جامعه باشد محتواست و جشنواره های ما نیز از محتوا غافلند. امیدوارم جشنواره ملی خبر طلایه دار این تغییر رویکرد در کشور باشد.

دبیر جشنواره ملی خبر با اشاره به بخش دوم جشنواره که به موضوع «خبر خوب» می پردازد ادامه داد: بخش دوم نیز به good news بعنوان موتور پیشران نشاط و امید می پردازد که از ضروریات جو روانی جامعه امروز ماست که این بخش نیز برای روزنامه نگاران سافت نویس می تواند عرصه قدرت نمایی باشد.
مالک شیخی این بخش از جشنواره را بهانه ای برای انتشار اخبار خوب دانست و افزود: در این بخش هر خبری که نوید بخش حس خوب و امید به جامعه باشد می تواند حضور داشته باشد. این اخبار از موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها، بهبودها و یا انتشار یک حرکت امیدبخش در جامعه است که به تفصیل در قوانین جشنواره به آن پرداخته‌ایم.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان شرکت در اولین جشنواره ملی خبر با مراجعه به سایت این جشنواره و اطلاع از شرایط ارسال آثار خود در قالب‌های خبر، گزارش، مقالات، مصاحبه‌ و یادداشت‌ می‌توانند در جشنواره حضور یابند.

379326