مروری برای هزینه‌های زندگی در ترکیه – سال 2022

در این گفتار کوتاه، قصد داریم نگاهی به هزینه های زندگی در ترکیه داشته باشیم و میانگین خرج و مخارج زندگی در این کشور را در کنار هم مرور کنیم، پس با ما همراه باشید.
تصویر مروری برای هزینه‌های زندگی در ترکیه – سال 2022

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به نرخ بیکاری و تورم و از همه مهم‌تر گرانی در ایران، این یکی دو سال اخیر زندگی در ترکیه بسیار محبوب شده است. ترکیه امروز اولین مقصد مهاجرتی ایرانیان است و خب مزایای بسیاری، همگی دست به دست هم داده‌اند که این کشور، به یکی از بهترین کشورها برای زندگی تبدیل شود.

اما خب موضوع خیلی مهمی که بدون شک الان به ذهنتان رسیده، این است که خرج و مخارج زندگی در یک کشور خارجی را چه باید کرد؟ اصلا هزینه های زندگی در ترکیه چقدر است؟ چقدر باید درآمد داشته باشیم که بتوانیم یک زندگی ایده‌آل برای خودمان رقم بزنیم؟ به طبع تمام این سوالات جایز هستند و نشان از هوشمندی شما به عنوان خواننده این مطلب دارند.

در این گفتار کوتاه، قصد داریم نگاهی به هزینه های زندگی در ترکیه داشته باشیم و میانگین خرج و مخارج زندگی در این کشور را در کنار هم مرور کنیم، پس با ما همراه باشید.

زندگی در ترکیه، ارزان یا گران؟

می‌توان اینطور ادعا کرد که هزینه های زندگی در ترکیه نیز فقط به خودتان بستگی دارد؛ اینکه سبک زندگی شما چطور است، تعیین‌کننده‌ترین موضوع در میزان هزینه‌هاست.

اگر بخواهیم به صورت کلی پاسخ دهیم، باید بگوییم که ترکیه از ایران ارزان‌تر است؛ به طور مثال، برای خرید خانه در استانبول به عنوان گران‌ترین شهر ترکیه، تنها به نصف بودجه خرید خانه در تهران احتیاج خواهید داشت. هر اندازه که از شهرهای مرکزی و پرجمعیت دورتر شوید، به طبع هزینه زندگی نیز رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

البته این را هم نباید فراموش کنید؛ طبیعی است که هزینه های زندگی در ترکیه از برخی جهات از ایران ارزان‌تر است (به خصوص الان که قیمت لیر کاهش پیدا کرده است)، اما ممکن از برخی جهات دیگر نیز از ایران گران‌تر باشد.

هزینه خرید و یا اجاره ملک در ترکیه

از مهم‌ترین هزینه های زندگی در ترکیه، بدون شک هزینه خرید و یا اجاره خانه در این کشور است. بدون شک داشتن یک خانه و یک سرپناه مناسب، از اوجب واجبات است و باید برای پیدا کردن یک خانه مناسب، حسابی وقت بگذارید.

چنان که در بخش قبلی اشاره کردیم، استانبول گران‌ترین شهر ترکیه است. خرید خانه در استانبول می‌تواند اندکی چالش‌برانگیز باشد، اما خبر خوش این است که طیف قیمت در این شهر، بسیار بسیار گسترده است و بسته به محله‌ای که قرار است در آن ساکن شوید، هزار و یک نوع قیمت مختلف را می‌توانید پیدا کنید.

بعد از استانبول، شهرهای ازمیر، آنکارا، آنتالیا و بورسا را می‌توان به عنوان گران‌ترین شهرها ترکیه معرفی کرد. هر اندازه که شهرها دورافتاده‌تر و کوچک‌تر باشند، به طبع ارزان‌تر خواهند شد.

هزینه اجاره یک خانه مناسب در ترکیه، حداقل از ماهانه 2000 لیر تا 5000 لیر است.

خرید خانه در شهرهای معروف نیز، به طور میانگین از متری 4500 تا 12 هزار لیر است.

هزینه خورد و خوراک در ترکیه

بعد از هزینه مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه های زندگی در ترکیه، نوبت به هزینه خورد و خوراک در ترکیه می‌رسد. این مورد هم دست کمی از مورد اول ندارد و به طبع، زندگی با شکم گرسته، اصلا نامش زندگی نیست! به همین دلیل، پرداختن به هزینه خورد و خوراک در ترکیه نیز حائز اهمیت است.

اگر اهل آشپزی کردن هستید، می‌توانید با خرید مواد اولیه از بازارهای روز و البته با ارزان‌ترین قیمت، هزینه خورد و خوراک در ترکیه را تا حد بسیاری کاهش دهید. در شهرهای کوچکتر نظیر وان، بورسا و یا حتی ازمیر، هزینه مواد غذایی نیز به مراتب کمتر است.

اما در مقابل، اگر مهارتی در آشپزی ندارید و یا اصلا وقت نمی‌کنید و همیشه خدا را در رستوران‌ها غذا می‌خورید، حداقل باید برای هر وعده، حدود 20 لیر خرج نمایید. بسته به رستوران مورد نظر، این مبلغ ممکن است تا 40 لیر و یا حتی بیشتر نیز افزایش پیدا کند. البته خب باید بدانید که فست فودی‌های معروف، حتی از همان 20 لیر هم کمتر هستند.

هزینه‌های دوا و درمان در ترکیه

امیدواریم که تنتان به ناز طبیبان نیازمند مباد! اما خب حادثه و مریضی و مشکلات سلامتی، هیچگاه از پیش خبر نمی‌کنند؛ پس به طبع این هزینه‌ها نیز باید در فهرست هزینه های زندگی در ترکیه گنجاند.

هزینه‌های درمان در ترکیه گران است (البته در ایران هم چندان ارزان نیست!) هزینه‌های بیمارستانی و حتی ویزیت پزشکان در این کشور، گاها می‌تواند سر به فلک بکشد؛ مگر اینکه بیمه داشته باشید! ترکیه نیز درست مثل ما، بیمه تامین اجتماعی دارد و این بیمه، «SGK» نامیده می‌شود. با استفاده از بیمه، بیشتر از 80 درصد هزینه‌های درمان کاهش پیدا کرده و افراد بیمه شده، تنها 20 درصد از هزینه‌های درمانی را خواهند پرداخت.

به علاوه باید توجه داشته باشید که اگر بعد از ورود به ترکیه، قصد دارید تا کمتر از 65 روز در این کشور اقامت داشته باشید، طبق قوانین لازم است که بیمه درمانی اجباری را برای خود ثبت کنید. هزینه این بیمه برای هر زوج، حدود 7000 لیر است.

هزینه حمل و نقل و اتومبیل در ترکیه

اول از همه، باید به این نکته اشاره کنیم، که اگر قصد خرید اتومبیل در ترکیه را دارید، مقصد بسیار مناسبی را انتخاب کرده‌اید. قیمت ماشین در ترکیه، به مراتب از ایران ارزان‌تر است؛ شما در ترکیه نه تنها قیمت واقعی خودرو را پرداخت می‌کنید، بلکه با طیف وسیعی از برندهای درجه یک جهانی نیز مواجه خواهید شد و که دست شما را برای انتخاب، حسابی باز می‌گذارد.

از دیگر هزینه های زندگی در ترکیه، هزینه رفت و آمد و حمل و نقل عمومی است. در کشورهای اروپایی و البته ترکیه (هرچند که عضو اتحادیه اروپا نیست) هزینه تاکسی بسیار گران است! در عوض، هزینه اتوبوس و مترو، بسیار بسیار ارزان‌تر است. این موضوع نیز شهر به شهر متفاوت است و به طور کلی در استانبول و آنکارا، هزینه بیشتری را باید برای حمل و نقل عمومی بپردازید.

هزینه تاکسی در ترکیه، برای هر کیلومتر، بین 3 تا 4 لیر است،

هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه نیز حدود 6.5 لیر می‌باشد.

به طور کلی برای حمل و نقل عمومی در ماه، باید حدود 200 لیر بودجه به آن اختصاص دهید.

هزینه قبوض در ترکیه

از دیگر هزینه های زندگی در ترکیه که از قضا بسیار هم حائز اهمیت است، هزینه قبوص در این کشور است؛ منظور قبوض، قبض آب، برق، گاز و تلفن همراه است.

قبل از هر چیز، باید بدانید که اگر قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه را دارید، خواهی نخواهی مجبور هستید که سیمکارت خود را عوض کنید، در چنین مواقعی، خرید سیم کارت ترکیه می‌تواند حسابی به نفعتان باشد. هزینه هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه، حدود 0.7 لیر است. بسته‌های اینترنتی هم معمولا به صورت از طرف شرکت‌های اپراتور، به صورت 1 یا 2 ساله ارائه می‎شوند.

و اما در مورد هزینه سایر قبوض در ترکیه:

گاز طبیعی

به صورت کلی، انرژی‌ از نوعی که باشد، در ترکیه گران است؛ گاز نیز به همین صورت؛ اگر لوله‌کشی باشد، ماهیانه بر اساس تعداد اعضای خانه و الگوی مصرف، می‌تواند بین 200 تا 400 لیر (ماهانه) باشد. اما اگر به صورت کپسولی استفاده کنید، سالیانه حدود 100 لیر خواهد شد.

برق

برق نیز در ترکیه بسیار گران است، و اگر حواستان به الگوی مصرفتان نباشد، سر ماه خواهید دید که نصف بیشتر حقوقتان، به پای همین قبض خواهد رفت! میانگین هزینه ماهانه برق، حدود 150 لیر است، اما اگر دانشجو باشید و تنها زندگی کنید، این هزینه به 60 تا 70 لیر کاهش پیدا خواهد کرد.

آب

باید بدانید که آب لوله‌کشی در ترکیه بر خلاف ایران، قابل شرب نیست و فقط برای شستشو استفاده می‌شود. هزینه آب لوله‌کشی در ماه، چیزی حدود 40 لیر خواهد بود. برای آب آشامیدنی نیز باید هر ماه آب معدنی خریداری کنید و که در اندازه‌های 5، 10 یا 20 لیتری موجود هستند.

برای زندگی در ترکیه چطور اقدام کنیم؟

حال که تا حدودی از هزینه های زندگی در ترکیه آگاه شده‌اید، بدون شک اکنون مشتاق این هستید که برای اخذ اقامت این کشور، اقدام نمایید. زندگی در کشور ترکیه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، زیرا مزایای بسیاری به همراه دارد و ارزانی و تورم پایین و ثبات اقتصادی، یکی از همین مزایا است. اما احتمالا الان از خودتان می‌پرسید که برای زندگی در ترکیه، چطور باید اقدام کرد؟

برای زندگی در ترکیه، می‌توان از راهکارهای بسیار وارد عمل شد و اقامت این کشور را اخذ کرد. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها، خرید ملک در ترکیه است. شما با خرید یم ملک به ارزش 250 هزار دلار، می‌توانید پاسپورت و اقامت این کشور را اخذ کنید و با کمتر از این بودجه هم می‌توانید دارای اقامت 1 ساله ترکیه شوید.

اما بدون شک، این مسیر ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد و شما برای اینکه بتوانید سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشید، نیاز به مشاوره خرید ملک در ترکیه خواهید داشت. پیشنهاد ما به شما در این مورد، تیم «استانبول همراه» است. این با مشاوران مجرب خود، از صفر تا صد خرید ملک در ترکیه همراه شما خواهد بود و تا اخد بهترین نتایج، شما را یاری خواهد کرد. همین امروز سری به وبسایت استانبول همراه بزنید و در مسیر زندگی در ترکیه، قدم بگذارید!

379158