جزئیات چهار فاز محدودیت‌های هوشمند کرونایی

معاون مرکز سلامت محیط و کار چهار فاز طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور را تشریح کرد و گفت: اکنون در فاز سوم این طرح یعنی کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی قرار داریم.

تصویر جزئیات چهار فاز محدودیت‌های هوشمند کرونایی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهندس محسن فرهادی در نشست خبری وزارت بهداشت، گفت: طبیعتا با توجه به سوش جدید بیماری کرونا و گذر از پیک پنجم و مباحث طولانی که در کمیته‌های ذیل ستاد ملی انجام شده، طرح مدیریت هوشمند این بیماری به تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا درآمد. باتوجه به اینکه پایه اساسی طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر دو اصل اساسی استوار است که شامل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوم کنترل سامانه‌ای تمام واحدهای مختلف است، سامانه یا سکوی امید که مجری طرح مدیریت هوشمند است، طراحی شد و شاید اولین سامانه بین دستگاهی کشور اعم از وزارت ارتباطات، وزارت کشور و وزارت بهداشت و ... است.

چهار فاز محدودیت‌های هوشمند کرونایی

وی با بیان اینکه قرار شد برای این برنامه فازبندی انجام شود، گفت: طبیعتا فاز اول آن با کارکنان و شاغلین در کشور شروع شد. فاز دوم با حمل و نقل درون شهری و فاز سوم آن که اکنون در مرحله انجام آن هستیم، کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی است. ان‌شاءالله قسمت بعدی یا فاز چهارم آن ترددها و مسافرت‌های برون‌شهری را شامل می‌شود و در نهایت مراکز آموزشی، تحقیقاتی و موسسات. طبیعتا هسته اصلی نظارت‌ها از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود که در قالب سامانه انجام می‌شود و این سامانه قرار است از نظر استفاده از واکسیناسیون، بیمار نبودن، فاصله‌گذاری، تامین و استفاده یا حضور در جاهایی که تهویه مطلوب حرف اساسی را می‌زند و .... را کنترل کند.

هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا

فرهادی با بیان اینکه هدف طرح مدیریت هوشمند این است که زندگی مردم خیلی محدود نشود، اما به نوعی کنترل‌ها و نظارت‌ها را افزایش دهد، گفت: به عنوان مثال اگر قرار است غذایی را در یک واحد صنفی صرف کنیم و آنجا ماسک را برمی‌داریم، باید حتما واکسن تزریق کرده باشیم و در شرایط بیماری و قرنطینه نباشیم. بر این اساس در این طرح به تدریج ارائه خدمت را در صورتی به خدمت‌گیرنده خواهیم داشت که یا واکسن را تزریق کرده و بیمار نیست و در صورتی که واکسن تزریق نکرده و بیمار است و حتی واکسن تزریق کرده اما بیمار است، نمی‌تواند خدمت را دریافت کند. به عنوان مثال اگر فردی می‌خواهد به سینما یا تئاتر رود باید واکسینه شده باشد و بیمار هم نباشد. هدف این طرح این است که تماس‌ها را بین افرادی که بیمار هستند یا واکسن تزریق نکرده‌اند با کسانی که بیمار نیستند و واکسن هم تزریق کرده‌اند، کاهش دهیم و راه اصلی و اساسی سرایت بیماری را کاهش دهیم.

لزوم بازنگری پروتکل‌های ضد کرونا با توجه به رویکرد جدید

وی با بیان اینکه حدود 170 پروتکل بهداشتی داشته‌ایم که شامل دستورالعمل‌های مختلف از زمان شروع پاندمی جهانی بود، ادامه داد: با این رویکرد جدید لازم است تمام این پروتکل‌ها مجددا بازنگری و به‌روز رسانی شود. قبل از شروع طرح در مرکز سلامت محیط و کار در حال انجام این کار بودیم و تاکنون چندین پروتکل به کمیته امنیتی و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شده و در اختیار دستگاه‌های ناظر و مجری قرار داده شده است که به زودی در اختیار عموم مردم هم قرار می‌گیرد و شامل سینما، تئاتر، باشگاه‌ها، استخرها و .... هستند.

فرهادی درباره وضعیت اجرای قرنطینه هوشمند و عدم اجرای محدودیت با کارت واکسن، گفت: به هر حال واقعیت این است که این اقدام مدیریت هوشمند، کار وزارت بهداشت نیست و مصوبه ستاد ملی است و تمام دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی مسئول اجری این اقدامات هستند. در زمینه الزامات مربوط به واکسیناسیون که متاسفانه در همه جای دنیا با این مشکلات مواجه است، اینطور نیست که با زدن یک کلید بگوییم واکسن مردم کنترل می‌شود. به همین دلیل هم هست که دو هفته قبل هم اعلام کردم که لینک‌ها و ارتباطات سامانه سکوی امید طرح مدیریت هوشمند باید با تمام دستگاه‌ها برقرار شود.

نحوه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی و سینماها

وی افزود: به عنوان مثال ما تاکسی‌های اینترنتی را داریم که اکنون فعال هستند. در قدم اول به آن‌ها به ویژه در مناطق پایلوت که در قزوین، کردستان و آذربایجان غربی بود، اعلام کردیم که با سامانه کار نداشته باشید و کارت واکسن را در دید مردم قرار دهید تا زمانیکه قسمت‌هایی که خود خدمت‌دهنده‌ها سایت دارند بتوانند به سامانه امید وصل شده و کار را به صورت اصولی انجام دهند. اصول کار این است که وقتی می‌خواهید یک سفر درون‌شهری داشته باشید در سایت تاکسی به شما اعلام کند که مسافر گرامی، راننده این تاکسی واکسن تزریق کرده است.

فرهادی ادامه داد: در عین حال جلسه‌ای با معاونت سینمایی وزارت ارشاد هم داشتیم که قرار شد پیمانکار سامانه متمرکز معاونت سینمایی اتصال‌شان با سامانه امید برقرار شود و در زمانی که فرد می‌خواهد بلیت بگیرد باید کد ملی یا کد رهگیری واکسن را در سامانه بارگذاری کند. با ارتباطی که با وزارت بهداشت برقرار شده، استعلام را می‌گیرد و اگر فرد واکسن زده باشد، می‌تواند بلیت را بگیرد. ما چند روز قبل به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردیم که فعلا به هر طریق ممکن این نظارت‌ها انجام شود.

حتی اگر بازرسان ما مجبور به کنترل فیزیکی شوند و وارد سینما، فروشگاه و ... شوند و این موارد را چک کنند. اولین گزارش را هم هفته قبل به ستاد ملی کرونا ارائه کردیم. اعدادی که تقریبا خدمت‌دهنده‌ها کنترل شدند، نزدیک حدود 80 درصد افراد ارائه کننده خدمت در صنف‌های مختلف، واکسن خودشان را دریافت کرده بودند اما جایی که هنوز مشکل داریم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که مردم باید انجام دهند.

منبع: ایسنا

377894