ویژگی های دکتر روانشناس خوب

دکتر روانشناس فردی است که در رشته روانشناس بالینی تحصیل کرده و در حیطه بهبود مشکلات روانی و جلوگیری از آن‌ها، تخصص لازم را کسب کرده است.
تصویر ویژگی های دکتر روانشناس خوب

امروزه با فشار زیادی که در زندگی هر کسی وجود دارد، افراد زیادی نیاز به مراجعه به یک دکتر روانشناس پیدا می‌کنند. از جمله مشکلاتی که افراد برای بهبود آن اقدام می‌کنند، می‌توان به انواع وسواس، زود عصبانی شدن، عدم توانایی اعتماد کردن و… اشاره کرد. دکتر روانشناسی که به او مراجعه می‌کنید باید صلاحیت و توانایی کمک به شما را داشته باشد، از این رو باید به ویژگی‌های مختلف او توجه کنید تا بتوانید یک انتخاب درست و نتیجه‌بخش داشته باشید. در ادامه با شرح این ویژگی‌ها در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

دکتر روانشناس چه کسی است؟

دکتر روانشناس، به متخصصی گفته می‌شود که در حیطه بهبود مشکلات بهداشت روانی و جلوگیری از بروز آن‌ها فعالیت دارد. بر خلاف تصور عموم مردم، فقط افرادی که دارای مشکلات اعصاب و روان هستند، نیازمند مراجعه به دکتر روانشناس نیستند بلکه افرادی که کاملاً‍ً زندگی عادی دارند نیز می‌توانند برای ارتقاء وضعیت اعصاب و روان، ترک عادت و یا حتی پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی از این متخصصان کمک بگیرند. این متخصصان در واقع افرادی هستند که در رشته روانشناس بالینی تحصیل کرده‌اند و تخصص لازم را برای بهبود و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های روانی یا ذهنی، به دست آورده‌اند.

روانکاو خوب چه کسی است؟

روانکاوی نیز یکی از شاخه‌های علم گسترده روانشناسی است. کار دکتر روانکاو کمی با دکتر روانشناس متفاوت است. در واقع پایه و اساس کار دکتر روانکاو، کندوکاو در گذشته مراجعین، با هدف یافتن ریشه و علت اصلی مشکل حاضر است. همه ما در ذهن ناخودآگاه و ناهشیار خود دارای احساسات و خاطرات ناخوشایندی هستیم که خواه یا ناخواه بر وضعیت امروز ما تأثیر گذاشته است. این احساسات و خاطرات نامطلوب، بر روی برخی افراد بیشتر تأثیر گذاشته و موجب ایجاد مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شده است. دکتر روانکاو با کندوکاو در گذشته این افراد، این احساسات و خاطرات را از ذهن ناهشیار، به ذهن هشیار فرد منتقل کرده و بدین گونه به بهبود وی کمک می‌کند.

با کمی تحقیق در مورد روانکاوان مختلف، از بیماران و مراجعین سابق و… می‌توانید یک روانکاو خوب در تهران پیدا کرده و با اقدام به مراجعه، هر چه زودتر وضعیت خود را بهبود بخشید. همچنین می‌توانید در بستر اینترنت، از یک روانکاو آنلاین که مهارت خوبی در کار خود دارد، کمک بگیرید.

یک دکتر روانشناس خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

همان‌طور که می‌دانید، افراد برای بهبود وضعیت روانی خود که یک مسئله بسیار مهم است به روانشناسان مراجعه می‌کند. بنابراین لازم است دکتر روانشناس موردنظر از ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم برخوردار باشد تا بتواند خدمات مطلوب و نتیجه بخشی به شما ارائه دهد. در صورتی که روانشناس موردنظر از مهارت و ویژگی‌های مناسب برخوردار نباشد ممکن است نه‌تنها موجب بهبود وضعیت شما نشده بلکه تأثیر منفی‌تری نیز در روحیه شما ایجاد کند. بنابراین برای یافتن دکتر روانشناس خوب در تهران به این نکات توجه کنید:

1- یک روانشناس خوب باید بتواند به‌خوبی همدلی و دلسوزی خود را به مددجو نشان دهد تا مددجو بتواند با آسودگی خیال مشکلات و حرف‌های خود را با او در میان بگذارد. همچنین باید دقت کند به‌طور طبیعی این احساسات را نشان دهد چرا که اگر مددجو متوجه غیرطبیعی بودن درمان گر شود، به او و کارش اعتماد نخواهد کرد.

2- افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، بیشتر افرادی هستند که نیاز به شنیده شدن دارند؛ بنابراین یک دکتر روانشناس خوب اول باید یک شنونده خوب برای مددجوی خود باشد. در واقع روانشناس ابتدا باید مشکل مددجو را به‌خوبی بشنود و درک کند تا بتواند کمک مؤثری در جهت بهبود او به عمل آورد.

3- برخورداری از مهارت ارتباطی مناسب از ویژگی‌های ضروری یک روانشناس خوب است. ریشه اغلب مشکلات روانی، این است که افراد نتوانسته‌اند مشکلات خود را به‌درستی و به‌طور مؤثر با اطرافیان خود در میان بگذارد و اگر نتوانند با روانشناس خود نیز به‌خوبی ارتباط گرفته و مشکلات خود را بیان کنند، کاری از پیش نمی‌برند. بنابراین یک روانشناس خوب باید بتواند ارتباط درست و قدرتمندی با مددجو برقرار کرده تا مددجو بتواند مشکلات خود را با او در میان بگذارد.

4- برخورداری از سطح سلامت روان بالا نیز از ویژگی‌های دیگر یک دکتر روانشناس خوب است. برای مثال اغلب ما وقتی به یک پزشک پوست و مو مراجعه می‌کنیم، قبل از هر چیز به وضعیت پوست و موی خود او توجه می‌کنیم تا بدانیم که کمک‌های او نتیجه بخش خواهد بود یا نه! برای مراجعه به روانشناس نیز این موضوع صدق می‌کند. قطعاً اگر افراد رفتارهایی مانند زود عصبانی شدن، داد زدن، وسواس و… را از روان‌درمانگر خود ببینند به او مراجعه نخواهند کرد.

5- دکتر روانشناس خوب باید بتواند با استفاده از گفتار و رفتار درست و سنجیده ارتباط مؤثر و متعادلی با مددجو برقرار کند. منظور از ارتباط مؤثر و متعادل این است که روانشناس به‌گونه‌ای با مددجو صحبت و رفتار کند که مددجو بتواند او را یک فرد مطمئن برای حرف‌های خود دانسته و مشکلات خود را با او در میان بگذارد. در عین حال روانشناس باید رفتار متعادلی داشته باشد تا مددجو احساس صمیمیت زیاد و وابستگی نسبت به او نکرده و بعد از اتمام دوره درمان، از این جهت آسیب نبیند.

6- راز نگهداری دکتر روانشناس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانشناس خوب است. مددجویی که به یک روانشناس مراجعه می‌کند، خصوصی‌ترین مسائل خود را با او در میان بگذارد و اگر احساس کند روانشناس رازدار نیست، از ادامه جلسات منصرف خواهد شد. مسائلی که با روانشناس خود در میان می‌گذارید، باید در همان اتاق بماند و در صورت عدم رضایت شما، حتی با خانواده و افراد نزدیک شما نیز در رابطه با آن‌ها صحبت نشود.

7- به‌روز بودن اطلاعات و دانش نیز یکی دیگر از ویژگی‌های یک روانشناس خوب است. همان‌طور که می‌دانید علم در حال پیشرفت روزافزون است بنابراین روان‌درمانگر شما باید اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه دارد تا بتواند با استفاده از جدیدترین و مؤثرترین متدها به مددجوهای خود کمک کند.

8- یک ویژگی مهم دیگر روانشناس، صبور بودن او است. در واقع برای شنیدن حرف‌ها و اطلاع از مشکلات مددجو، باید صبر و حوصله به خرج داد تا مددجو احساس امنیت کرده و بتواند با حوصله و بدون استرسی و تعجیل حرف‌های خود را بیان کند.

377199