پرسون عملکرد مدیریتی زاکانی را در واژگونی مترو خط 5 بررسی کرد؛

نمره ردی مدیریت بحران / ساعت ها زمان برای رفع یک حادثه

صبح چهارشنبه هفته گذشته بود که قطار خط 5 مترو مسیر کرج به تهران در حوالی ایستگاه چیتگر منطقه 22 به دلایلی از ریل خارج و با قطار همجوار دیگر برخورد کرد.
تصویر نمره ردی مدیریت بحران / ساعت ها زمان برای رفع یک حادثه

به گزارش سایت خبری پرسون، خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی به وجود نیامد، علیرضازاکانی شهردار تهران نیز در ساعت اولیه این حادثه خود را به محل رساند تا بتواند موضوع را از نزدیک به عنوان بالاترین مقام اجرایی شهرداری تهران مدیریت کند.

زاکانی در مصاحبه ای که با رسانه ها و ارتباط زنده با رسانه ملی در محله حادثه داشت علت خروج قطار از ریل را تا بررسی کارشناسی اعلام نکرد گرچه عنوان باید کرد که زاکانی تخصصی هم برای بیان مشکل به شکل فنی ندارد و این موضوع را به کمیسیون سوانح برای دلیل حادثه حواله داد.

در این بین آن طور که منابع خبری شهرداری تهران عنوان کرده اند 400 نفر نیروی انسانی برای رفع مسدود شدن ریل خط 5 فعالیت داشته اند که از ساعت 7 صبح زمان وقوع حادثه تا بامداد پنجشنبه بازگشایی ریل به طول انجامید و در این میان هزاران مسافر بین تهران_ کرج سردرگم شدند.

برخی از منتقدان براین باور هستند که زاکانی با انتخاب افرادی بی تجربه توانایی مدیریت کوچک ترین حوادث بحرانی را ندارد، چرا که با 400 نفر نیروی انسانی و تجهیزات امدادی سازمان ها و مجموعه های شهرداری ساعت ها وقفه برای بازگشایی ریل به وجود آمد و این در حالی است که قطار واژگون شده به دلیل ورود به ایستگاه سرعت خود را کاهش داد و در صورتی که این حادثه زمانی که قطار با سرعت زیاد بود اتفاق می افتاد قطعا تلفات جانی به وجود می آمد و در روند امداد رسانی مشکلات بیشتری را شاهد بودیم.

ازسوی دیگر اگر بخواهیم نگاه کمی تخصصی تر و فنی تر به ماجرا داشته باشیم این است که اگر قطار در بین ایستگاه دچار حادثه می شد دسترسی امدادی به آن امکان پذیر نبود و تجهیزات رفع خطوط ریلی نیز به سختی صورت می گرفت، با این مدیریت بی تجربه به احتمال قوی زمان زیادی برای امداد رسانی به بزرگترین مترو بین شهری کشور در هنگام حادثه به طول می انجامید.

برخورد دو قطار مترو هشدار جدی به مسئولان است

برخورد دو قطار مترو هشدار محکمی به مدیریت شهری و مجلس است؛ باید فکر عاجلی برای فرسودگی و ایمنی حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری داشته باشند که متاسفانه طی چند سال اخیر اقدامی در جهت نوسازی آن‌ها صورت نگرفته است؛ در حال حاضر بیش از 2/3 اتوبوس‌های تهران باید جایگزین و تعداد قابل توجهی از قطارهای مترو باید تعمیر و نوسازی شوند؛ ناوگان برون شهری هم همین گونه است.

اقبال شاکری عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی که یک زمانی خود عضو شورای شهر تهران بود و از چند و چون امورات شهری با خبر است، در این باره گفت: این حادثه سومین اتفاق ناخوشایندی است که در مترو تهران رخ می‌دهد و هشداری دیگر به عملکرد مسئولان است.

وی افزود: شهرداری تهران باید علت اصلی این حادثه را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهد؛ سیستم‌های حمل و نقل مترو به تجهیزات هشدار برخورد، جلوگیری از برخورد مجهز هستند که جزو مهمترین تجهیزات مترو محسوب می‌شوند و نقص فنی در هریک از آنها گاهی به قیمت جان مسافران تمام می‌‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم‌ها از یک فاصله مشخصی اگر مانعی در مسیر وجود داشته باشد به سیستم‌های مانیتوری اتاق فرمان و راهبر قطار هشدار می‌دهند و سیستم ترمز فعال می‌شود و مانع از حرکت قطار خواهد شد؛ باید بررسی شود که آیا این سیستم‌ها مستقر بودند؟ اگر مستقر بودند چرا عمل نکرده‌اند و چرا راهبر قطار متوجه این موضوع نشده است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخورد دو قطار مترو هشدار محکمی به مدیریت شهری و مجلس است؛ باید فکر عاجلی برای فرسودگی و ایمنی حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری داشته باشند که متاسفانه طی چند سال اخیر اقدامی در جهت نوسازی آن‌ها صورت نگرفته است؛ در حال حاضر بیش از 2/3 اتوبوس‌های تهران باید جایگزین و تعداد قابل توجهی از قطارهای مترو باید تعمیر و نوسازی شوند؛ ناوگان برون شهری هم همین گونه است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: شهرداری و دولت بیشتر توان خود را بر روی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که نقش زیادی در نقل و انتقال مسافران و کاهش آلودگی هوا دارند، بگذارند؛ در تهران بی آر تی‌ها و مترو نقش پررنگی در زندگی مردم دارند. رسیدگی در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت و توسعه آن باید مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا دولت باید بیش از 40 درصد از اعتبارات خود را به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در جلسات شهری که با شهردار، استاندار و شورای شهر داشتیم، مطالبات مردم در حوزه حمل و نقل عمومی مطرح شد و حتی رئیس جمهور نامه‌ای در خصوص رسیدگی به وضعیت حمل و نقل عمومی به استاندار ارسال کردند تا این موضوع مورد توجه قرار بگیرد؛ بنابراین قبل از رخ دادن چنین حوادثی که گاهی جبران ناپذیر هستند، مدیریت شهری و همچنین دولت سیزدهم توجه کافی به توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشند.

مدیر عامل مترو کیست!

حدودا یک ماه پیش بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران به پیشنهاد مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حکمی «مهدی شایسته اصل» را به مدت یکسال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه منصوب کرد.

دکتر مهدی شایسته اصل متولد ۳ خرداد ۶۳، متاهل و دارای سوابق تحصیلی کارشناسی ( مهندسی صنایع – برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها)، کارشناسی ارشد ( برنامه ریزی سیستم های اقتصادی ) و دکترای (دوره DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) را دارد.

مهدی شایسته دارای مقاله علمی پژوهشی ISI با عنوان ( بررسی رابطه بازارهای مالی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تاکید بر بحران مالی اخیر ) است.

از اهم فعالیت ها و رزومه مهدی شایسته اصل می توان به موارد زیر اشاره کرد: مجری طرح یکپارچه سازی و مانیتورینگ شرکت ملی صنایع پترو شیمی ایران- مدیرعامل شرکت پتروسازه پالس، مشاور و مدیرکل حوزه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست معاونت طرح و برنامه موسسه اعتباری ثامن الائمه، مشاور و مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، دبیر جشنواره شهید مدرس – مجلس شورای اسلامی، مؤسس مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه – مجلس شورای اسلامی ، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت حوزه ریاست سازمان صدا و سیما، معاون طرح و برنامه و بودجه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی، رئیس دبیرخانه دائمی مدیریت جهادی – مرکز مطالعات و برنامه ریزی ،کارشناس بررسی سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی، مجری طرح یکپارچه سازی و مانیتورینگ شرکت ملی صنایع پترو شیمی ایران- مدیرعامل شرکت پتروسازه پالس، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پیشران کسب و کار شریف-هلدینگ دانش بنیان، رئیس کارگروه واسف – واکنش سریع فرهنگی موضوعات کلان ملی، دبیر کارگروه تدوین رهنمودهای مقام معظم رهبری منشور فرهنگی و علمی انقلاب اسلامی

، رئیس حوزه بسیج دانشجویی بقیها…عج-دانشگاه آزاد تهران شمال را در کارنامه خود داشته است.

حرکت فرار رو به جلو زاکانی

یک موضوع که تعجب همگان را دربرداشت این بود که دکتر شایسته اصلا هیچ کارنامه و تجربه ای در مجموعه فنی و تخصصی مانند مترو نداشته است، مجموعه ای که روزانه میلیون ها هموطن از آن استفاده می کنند و با کوچک ترین کم کاری حوادث دلخراشی به وجود خواهد آوردکه جایی برای جبران نخواهد داشت، البته زاکانی به عنوان یک شخصیت سیاسی حرکت فرار رو به جلو را برای خود در مدیریت شهری تهران فراهم کرده است، او انتصابات خود را با حکم یک سال گذاشته تا در صورتی کم کاری دستش باز برای جابه جایی ها باشد و هم اینکه به افکار عمومی عنوان کند در صورت کم کاری مدیران در سال آینده افراد از قطار خدمت رسانی مدیریت شهری پیاده خواهند شد.

377039