هنوز هم«فرونشست تهران» را جدی نگرفتید

7 منطقه تهران تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند و کارشناسان از بی‌توجهی به این وضعیت خبر می‌دهند. گستردگی فرونشست زمین و متعاقب آن خسارات وارده به اکثر مناطق مسکونی و پرجمعیت ایران، به ویژه استان تهران، این پدیده را به یکی از مهم‌ترین مخاطرات طبیعی پس از زلزله تبدیل کرده است.
تصویر هنوز هم«فرونشست تهران» را جدی نگرفتید

به گزارش سایت خبری پرسون، بر این ارزیابی خطر فرونشست زمین عوامل موثر بر فرونشست شامل ضخامت آبخوان، عمق سنگ بستر، دبی چاه‌های پمپاژ، قابلیت انتقال، بازده ویژه، کاهش سطح آب زیرزمینی طی حداقل 20 سال گذشته، نوع خاک، شیب، ارتفاع، فرسایش، بارندگی سالانه، فاصله از گسل فعال واحدهای سنگ‌شناسی و کاربری اراضی باید شناخته شود.

افزایش تقاضا برای منابع آب زیرزمینی به دلیل گسترش مناطق شهری و کشاورزی یک چالش جدی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک است. در این شرایط یک عضو شورای شهر می‌گوید: «اگر این روند ادامه یابد، شاهد شکاف‌های هزار متری در محلات خواهیم بود و چیزی شبیه زلزله د رتهران رخ خواهد داد.» به باور حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری: «وضعیت فرونشست در تهران مناسب نیست و شاید بتوان ادعا کرد از دیگر نقاط کشور هم شرایط بدتری را تجربه می‌کند، هر چند شرایط فرونشست برای تهران پیش آمد و فرونشست از سمت دشت ورامین هم به سمت تهران پیش می‌رود و به تازگی شاهد فرونشست یک و نیم متری در خیابان ولیعصر بوده‌ایم اما می‌توان این مسأله را مدیریت کرد.»

خطر قنات‌های تهران

همین زلزله روزهای اخیر در تهران نیز بی‌ارتباط نیست و گسل‌ها نیز با خشکی زمین، راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند. همچنین سال‌هاست که قنات‌های تهران وضعیت خوبی ندارند و بنا به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی «حدودا ۵۰ هزار میله یا چاه قنات در تهران واقع شده و بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر رشته قنات است که علاوه بر فرونشست، ریزش قنات‌های متروکه نیز نکته بسیار مهمی است.» علی بیت الهی در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «اگر زیر پی ساختمان‌ها این ریزش‌ها رخ دهد متاسفانه ممکن است موجب فروریزش ساختمان نیز بشود.

این پدیده مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» وی با اشاره به فرونشست زمین در نسیم شهر و وضعیت فرونشست زمین در استان تهران اظهار کرد: «حادثه‌ای که طی روزهای گذشته در نسیم شهر رخ داد در واقع بر اثر ریزش یک قنات متروکه ایجاد شده بود که در حیاط یک خانه مسکونی و در کوچه این حیاط به صورت حفره‌ای خود را نشان داد. ابعاد این حفره به طول ۱۰ و به عرض سه متر و عمق دو متری بود. همان‌طور که گفته شد علت این حادثه قنات‌های قدیمی و متروکه بسیار زیادی است که در تهران و اطراف تهران واقع شده است. انشعابات این قنوات، نسیم شهر و برخی نقاط دیگر را در نیز در بر می‌گیرد که در گذشته بیشتر با هدف آبیاری و انتقال آب وجود داشته است.»

منبع: آرمان ملی

379262