یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

گران شدن 5 مرحله ای میخ از ابتدای سال تاکنون

رئیس اتحادیه قفل، میخ و لولای تهران گفت: قیمت میخ و لولا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و علت این امر هم گرانی مواد اولیه است.
تصویر گران شدن 5 مرحله ای میخ از ابتدای سال تاکنون

امیر نجارشریفی رئیس اتحادیه قفل، میخ و لولای تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: بخشی از کالاهای حوزه میخ و لولا به شکل وارداتی است که به دلیل افزایش قیمت دلار با گرانی مواجه شده است و در صورتی که قیمت ها ثبات داشته باشند بازار به حالت رونق برخواهد گشت.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از فعالیت صنفی میخ و لولا به صنعت ساخت و ساز مسکن برمی گردد که رکود در این صنعت منجر به بی رونقی در صنف میخ و لولا شده است.

نجارشریفی افزود: بیشتر میخ و لولا در داخل کشور تولید می شود و تعداد اندکی از لولا و میخ به شکل واردات تامین می شود، البته موضوع واردات این نوع کالاها امری طبیعی است و بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز این کالاها را به شکل وارداتی برای تامین نیاز بازارشان فراهم می کنند، البته با توجه به اینکه فولاد نخستین و مهم ترین مواد اولیه این صنعت به حساب می آید و در کشورمان به وفور این کالا وجود دارد تولید در کشورمان صورت می گیرد.

رئیس اتحادیه قفل، میخ و لولای تهران خاطرنشان شد: برخی از کالاها به دلیل تکنولوژی و نیروی انسانی ارزان در چین تولید می شود و ما نیز همانند سایر کشورها از جمله امریکا از چین واردات داریم، علت این امر هم مقرون به صرفه نبودن تولید آن کالا در داخل کشور است، با این وجود درصد بالایی از محصولات این صنعت را در داخل کشور تولید می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد محصولات میخ و لولا با افزایش قیمت مواجه شده است؟ پاسخ داد: از اول سال تاکنون تولید کنندگان داخلی به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه 4تا5 بار با افزایش قیمت روبه رو شده اند.

نجارشریفی خواستار توجه مسئولان وزارت صمت به تجربه اصناف شد، گفت: قفل به عنوان یک کالا دو سال پیش که 30 هزار تومان معامله می شد، این روزها بالای یک صد هزار تومان معامله می شود که جا دارد دولتمردان مواد اولیه این صنعت را با قیمت مناسب در اختیار تولید کننده داخلی قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میخ و لولا تولید داخلی به سایر کشورها صادرات می شود؟ پاسخ داد: در بازارچه های مرزی کالاهای میخ و لولا و سایر محصولات دیگر مورد معامله قرار می گیرد، حتی قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان تجار ایرانی و افغان کالاهایی مانند میخ و لولا و مشابه آن را به افغانستان صادر می کردند که با روی کار آمدن حکومت طالبان کمی بازار صادراتی کاهش پیدا کرده است، البته صادرات این محصول در بازار عراق شکل می گیرد.

این مقام صنفی ادامه داد:این روزها چک های صیادی مشکلاتی را برای فعالت اقتصادی بازاریان ایجاد کرده است و اصناف تمایل ندارند که از این نوع چک ها برای مبادلات اقتصادی شان بهره مند شوند، دلایل گوناگونی دارد که بازاریان از این روش استقبال نکرده اند، نخست اینکه بازارایان روند سنتی را به روند نوین ترجیح می دهند و دوم اینکه برخی دانش استفاده از این فناوری نوین را ندارند.

گفتگواز: محمد خادمی

376518

مطالب مرتبط