پرسون از افزایش خدمات یک صنف بهداشتی گزارش می دهد؛

درآمد میلیونی آرایشگران / نبود نظارت عامل افزایش قیمت در صنف پیرایشگران

یکی از اصنافی که در دوران اوج گیری کرونا لطمه شدید اقتصادی به خود گرفت، صنف پیرایشگران زنانه و مردانه بود، چرا که ظهور کرونا در اسفند ماه سال1398 درست زمانی که بازار این صنف به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز داغ می شد مورد تعطیلی و قرنطینه شهری قرار گرفت.
تصویر درآمد میلیونی آرایشگران / نبود نظارت عامل افزایش قیمت در صنف پیرایشگران

به گزارش سایت خبری پرسون، از یک طرف ستاد مبارزه با کرونا آرایشگران را در اولویت تعطیلی های خود قرار می داد، مردم جامعه نیز کمتر از حد نرمال برای امورات پیرایش خود به آرایشگاه ها مراجعه می کردند، این دو عامل کسادی شدید در صنف آرایشگران را به وجود آورد؛ اما این روزها که سرعت واکسیناسیون کرونا در جامعه باعث کاهش مبتلایان به این ویروس ناشناخته شده است و تعطیلی اصناف کمتر صورت می گیرد و ازسوی دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی به یک امر طبیعی برای افراد جامعه شده چرخه فعالیت آرایشگران نیز به حالت عادی خود برگشته است.

این بازگشت و رونق کسب و کار در آرایشگاه ها با افزایش قیمت در خدمات نیز رخ داده است و گویا اهالی فن در پیرایشگری کسادی در دو سال اخیر کرونایی خود را در این روزها با افزایش دستمزدشان به دنبال جبران هستند.

براساس تماس شهروندان تهرانی با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص افزایش نرخ دستمزد آریشگران به این موضوع پرداخته ایم.

درآمد روزانه یک میلیون تومانی آرایشگران

یکی از شهروندان تهران که در غرب تهران سکونت دارند در این باره به خبرنگار پرسون گفت: قیمت خدمات آرایشگری در مناطق شمالی و غربی تهران در چندماه اخیر به یک باره صد درصد افزایش پیدا کرده است و این افزایش قیمت نارضایتی شهروندان را به وجود آورده است.

او که خود را مجید معرفی می کند، افزود: این صنف مواد مورد استفاده قرار نمی دهند که بخواهند بگویند مواد اولیه به واسطه دلار گران شده است؛ البته قبول داریم که اجاره مغازه، هزینه بیمه، مالیات، هزینه قبوض انرژی مغازه نیز توسط دولت افزایش پیدا کرده است، مردم بی منطق نیستند؛ این صنف نیز همانند تورم سالیانه باید با افزایش نرخ دستمزد مواجه باشند، اما این افزایش قیمت باید منصفانه باشد.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره گفت: درآمد آریشگران این روزها به مرز 30 میلیون تومان در ماه رسیده است و از حقوق برخی از مدیران ارشد که فیش های نجومی دارند بیشتر است، به طور نمونه اصلاح سر را برخی از آرایشگران صد هزار تومان دریافت می کنند که در طول روز تنها اگر 10 نفر را اصلاح کنند به مرز یک میلیون تومان می رسد و به عبارتی در 30 روز یک ماه درآمد آریشگران 30 میلیون تومان خواهد بود.

سرمایه گذاری اندک در آمد بالا

چند وقت پیش یکی از آرایشگران نه تنها مسائل بهداشتی را رعایت نمی کرد، بلکه هزینه بالایی نیز از مراجعه کنندگان دریافت می کرد، با اتحادیه که تماس گرفتیم مسئول اتحادیه عنوان کرد باید برای گزارش تخلف به شکل حضوری به این محیط مراجعه شود و از سوی دیگر بازرس اتحادیه نیز گشتی در خصوص نظارت بر قیمت ها نمی زند.

وی که نخواست نامش را در گزارش درج کنیم، ادامه داد: این میزان درآمد شاید در صنف آرایشگران مردانه باشد، در برخی از آرایشگران زنانه مرز درآمد زایی بسیار بیشتر از آرایشگران مردانه است، به طوری که اصلاح مو با حجم اندک در زنان از مرز 70 هزار تومان شروع می شود به بالاتر و در صنف زنان اصلاح صورت، ابرو، رنگ مو و.... نیز وجود دارد که هر کدام از این موارد یک منبع درآمدی را به وجود می آورد.

این شهروند تهرانی تصریح کرد: صنف آرایشگری نه نیازی به سرمایه گذاری دارد که بگوییم یک صنفی است که سرمایه گذاری زیادی به روی آن شده و کسب در آمد طبیعی است و نه اینکه خدمات دهی خاصی در آن رخ می دهد که با این افزایش قیمت مواجه باشیم.

او تصریح کرد: گاها در برخی از آرایشگران زنانه و مردانه خدمات غیرعرف جامعه نیز صورت می گیرد که هزینه این خدمات نیز بسیار بالاست و این خدمات نیز بر درآمدزایی بالای آرایشگران می افزاید، جالب ماجرا اینجاست که اتحادیه صنف آرایشگران تهران نیز توجهی به تخلفات نمی کند.

این ساکن غرب تهران به یک مورد تخلف یکی از کسبه که مشاهده کرده اشاره کرد، گفت: چند وقت پیش یکی از آرایشگران نه تنها مسائل بهداشتی را رعایت نمی کرد، بلکه هزینه بالایی نیز از مراجعه کنندگان دریافت می کرد، با اتحادیه که تماس گرفتیم مسئول اتحادیه عنوان کرد باید برای گزارش تخلف به شکل حضوری به این محیط مراجعه شود و از سوی دیگر بازرس اتحادیه نیز گشتی در خصوص نظارت بر قیمت ها نمی زند.

تفاوت قیمت رسمی یا غیر رسمی

از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌ها تقریبا یک ماه فعال بودند، بخصوص اعیاد مبارک شعبان و ایام عید و پایانی سال که در طول سال امید کسب درآمد آرایشگران و سالن‌ها به این ایام است، تعطیل بودند و هزینه‌های جاری و حقوق‌ و بیمه پرسنل و همچنین اجاره موجب ورشکستگی تعداد بسیاری از این زنان کار آفرین شده است.

آرایش کامل عروس (درجه یک) از ۳ تا ۶ میلیون تومان، کوتاهی مو (درجه یک) از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، اصلاح ابرو (درجه یک) از ۷۵ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان، براشینگ (درجه یک) از ۸۰ هزار تومان به بالا و شینیون (درجه یک) از ۱۵۰ هزار تومان به بالا این بخشی از قیمت های است که از سوی اتحادیه آریشگران زنان به دست خبرنگار پرسون رسیده است؛ اما در عمل این خدمات در آریشگاه های شمال تهران و غرب تهران با این مبالغ بسیار تفاوت دارد.

این در حالی است که شهربانو عابدی رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران عنوان کرده که ورشکستگی تعداد زیادی از آرایشگاه‌های زنانه به وجود آمده است و خواستار حمایت از این صنف شد.

او افزود: از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌ها تقریبا یک ماه فعال بودند، بخصوص اعیاد مبارک شعبان و ایام عید و پایانی سال که در طول سال امید کسب درآمد آرایشگران و سالن‌ها به این ایام است، تعطیل بودند و هزینه‌های جاری و حقوق‌ و بیمه پرسنل و همچنین اجاره موجب ورشکستگی تعداد بسیاری از این زنان کار آفرین شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان خسارات وارد شده به آرایشگاه‌های زنانه در یک ماه اخیر گفت: با توجه به متغیر بودن مناطق و سالن‌ها و تعداد پرسنل نیاز به برآورد خسارت است که زمان‌بر خواهد بود، اما صددرصد خسارت برآورد اتحادیه است، چراکه وقتی درآمدی نباشد خسارت صددرصدی است.

عابدی با بیان اینکه در مدت یاد شده حمایتی از کسب و کار آرایشگران نشده و آن‌ها تمام توان خود را برای از دست ندادن واحد صنفی خود و پرسنل به کار بردند، تصریح کرد: ضرر وزیان شیوع این ویروس صددرصد به صنوف وارد شد، چراکه در این مدت هیچگونه حقوق و درآمدی جز پرداخت هزینه‌های جاری نداشتند ‌و طبق تصمیمات ستاد ملی کرونا و جهت سلامتی هموطنان کسب ‌و کار خود را تعطیل کردند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران گفت: که توقع این صنف، حمایت از این بانوان با حذف مالیات ایام تعطیلی و اختصاص وام بدون بهره از سوی دولت است؛ اظهارات عجیب این مقام صنفی در حالی است که بسیاری از آرایشگاه ها با درآمد روزانه میلیونی مواجه هستند.

گزارش از: محمد خادمی

365608