دادستان قزوین در گفت وگو با پرسون؛

برخورد با موارد اضرار به بیت‌المال/ ضرورتهای عدالت خواهی و مطالبه گری

دادستان قزوین عنوان کرد؛ عملکرد مدیران و مسولان تحت رصد دستگاه های نظارتی است و با موارد اضرار به بیت‌المال برخورد می‌شود. در مطالبه‌گری و عدالتخواهی که یک حق‌مسلم است نام بردن از افراد و موارد اتهامی قبل از اثبات جرم و صدور رای قطعی در دادگاه می‌تواند برای طرف مقابل حق شکایت را باقی بگذارد.
تصویر برخورد با موارد اضرار به بیت‌المال/ ضرورتهای عدالت خواهی و مطالبه گری

دادستان قزوین در گفت وگو با پرسون توضیح داد: آنجایی که به بیت المال خسارتی وارد شود رفتار مدیر وصف مجرمانه دارد و قطعا" پرونده قضایی تشکیل و برخورد می‌شود، هم برخورد اداری و هم برخورد قضایی.ما موارد متعددی را در این موضوع داشته ایم، هم در این سال و هم در سال های قبل. اما رویکرد دستگاه قضایی پیشگیرانه است.

محمد قاسمی در ادامه شرح داد: ما از قبل، برنامه‌هایی در ستاد پیشگیری‌ استان داریم و در مورد گزارش‌های متعددی که می آید در درجه‌اول به مدیران تذکر می‌دهیم که این مسیر را اصلاح کنند اما اگر اصلاح نشد و طبعا" در این مسیر مرتکب جرم شدند قطعا" دستگاه قضایی مکلف و ملزم است که مطابق قانون با مدیران متخلف یا هر شهروند متخلف دیگر برخورد کند و فرقی ندارد که در دستگاه قضایی یا در سایر دستگاه‌ها باشد.

وی همچنین مطرح کرد: بحث عدالت خواهی و مطالبه گری یک اصل در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اساسا" نظام ما در این راستا و بر مبنای این دواصل و بر اساس سیاست‌گذاری و منویات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و طبعا با رویکردی که رهبر معظم انقلاب دارند تاسیس شده است.

قاسمی عنوان کرد: عدالتخواهی و مطالبه گری با اتهام زنی تفاوت دارد. مطالبه‌گری یک اصل است، منتهی در شیوه، منش و روش باید طبق قانون و مقررات رعایت شود. بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس محترم قوه قضاییه مشاهده کرده‌اید یا همه ما مخاطب بوده‌ایم که اگر جرمی هست، اگر بزهی یا فسادی وجود دارد الحمدلله سامانه‌های مختلفی در قوه‌قضاییه وجود دارد که غیرحضوری هم هست.

این مقام قضایی گفت: افراد می‌توانند در اختیار سامانه‌ها قرار دهند. سازمان بازرسی کل‌کشور، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستانی کل کشور و در استان ها هم این سامانه‌ها فعال هستند. می توانند اطلاعات، گزارشات و اخبارشان را در اختیار سامانه‌ها قرار دهند. وظیفه دستگاه‌قضایی هم این است که بررسی کند.

وی ادامه داد: ما روزانه از این گزارش‌ها داریم اما خیلی از گزارش‌ها نیاز به بررسی‌های فنی و کارشناسی دارد. ما از ظرفیت‌های سازمان‌بازرسی کل کشور سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی دیگر استفاده می‌کنیم. به محض اینکه دلایل و مدارک کافی بود و پیگیری قضایی نیاز داشت پرونده قضایی تشکیل می دهیم و فرد متخلف را احضار می کنیم.

قاسمی توضیح داد: خواهش ما از همه مردم و مسئولین این است که فضا را به سمت اتهام‌زنی نبرند. مطالبه‌گری و عدالتخواهی یک حق‌مسلم و دو واژه مورد احترام ما در شرع مقدس و قانون هستند اما اگر بخواهند اسم افراد را و موارد اتهامی را ببرند، قبل از اینکه فرد در دستگاه قضایی به اتهامش رسیدگی به و جرمش رسیدگی شده و رای قطعی دادگاه صادر شده باشد این طبعا می‌تواند برای طرف مقابل حق شکایت را باقی بگذارد و مواردی داشتیم که افرادی آمده‌اند و شکایت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: بنابراین بایستی از این واژه ها و از این ادبیات مقدس در جای خودش استفاده کنیم به صورت مستند و دلایل محکمه پسند اگر باشند طبعا وظیفه دستگاه قضایی است که رسیدگی کند و اطلاع‌رسانی هم بکند. سخنگوی قوه قضاییه هر هفته نشست دارد و خیلی از موارد را قوه قضایی از طریق سخنگو به اطلاع مردم می‌رساند.

دادستان قزوین در خاتمه بیان کرد: خیلی از این گزارش‌ها شاید شروعش از مطالبه‌گری بوده و بر اساس عدالت خواهی افراد بوده که منجر به پرونده قضایی شده و حکم مقتضی هم صادر شده. بنابراین خواهش ما این است که حرمت افراد و آبروی افراد قبل از اینکه به اتهامش آن رسیدگی شود حفظ بشود.

گفت و گو از حسین رستمی

375354