کنکور سد راه نظام آموزشی است

دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش کنکور را سد راه نظام‌ آموزشی دانست و افزود: ضروری است با کار کارشناسی و تخصصی به فرآیند حذف یا اصلاح کنکور کمک کرد.
تصویر کنکور سد راه نظام آموزشی است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود امانی طهرانی در خصوص استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش و «شبکه شاد»، اظهار کرد: شبکه شاد، فضایی است که بعد از شیوع بیماری کرونا ایجاد شد و روز به روز در حال تقویت و ارتقاست؛ این پلتفرم، یک مخزن و گنجینه کامل محتوای علمی و آموزشی است که می‌توان در طراحی‌های آموزشی از آن استفاده کرد.

امانی طهرانی افزود: «شبکه شاد» محلی برای دریافت و اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی است؛ این شبکه همچنین محلی برای تشکیل یک کلاس تعاملی مجازی در یک شبکه اجتماعی است.

وی گفت: شبکه شاد یک فضای چند وجهی است که در آن معلم می‌تواند یک کلاس تعریف و با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کند و متخصصان فنی به دنبال این هستند که شبکه شاد را از نظر سیستم به یک مدیریت یادگیری کارآمد و مؤثر تبدیل کنند تا رشد و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مختل نشود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: هدف نهایی این است که به رشد و پرورش و اهداف آموزشی دانش‌آموزان خللی وارد نشود. در این مسیر در برخی موارد کامیابی ما بیشتر بوده و مواردی بوده که طراحی‌ها بر پایه آموزش‌های جدید شکل گرفته است. می‌توان در این نوع آموزش تجارب خوبی کسب کرد. در داخل کشور بر روی این موضوع کار شده و تجربه‌های قابل انتقالی در باب پرداختن به این نوع آموزش به وجود آمده است.

وی ضمن اشاره به نحوه ارزشیابی از طریق فضای مجازی، گفت: در این مسیر کارهای نکرده و راه‌های ناگشوده زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود، این نوع ارزشیابی که نیازمند به اشتراک گذاشتن تجربیات، اندیشه‌ها و ایده‌های معلمان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است. در باب این که چه نوع ارزشیابی می‌تواند در محیط آموزشی جدید پاسخگو باشد نیازمند ارائه تجربیات و ایده‌های معلمان است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: افرادی که در مدرسه کار می‌کنند، باید پیشرو آگاه شدن و کسب توانایی‌ها، بروز خلاقیت‌ها و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خویش باشند.

امانی طهرانی تأکید کرد: ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان یکی از موضوعات مهم برنامه‌های درسی آموزش مجازی است. محیط‌های یادگیری مجازی امکانات و قابلیت‌های متنوعی دارند که از یکسو می‌توان با استفاده از آنها راهبردهای مؤثری را برای ارزشیابی واقعی از آموخته‌های دانش‌آموزان به کار گرفت و از طرف دیگر، اطمینان از صحت و اعتبار شیوه‌های ارزشیابی مجازی با توجه به توسعه مداوم ابزارهای الکترونیکی، با چالش‌ها و دشواری‌های متعدد روبه‌روست.

وی کنکور را سد راه نظام‌آموزشی دانست و افزود: کنکور یک سد بزرگ برای توسعه آموزش و پرورش است، باید با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد. کنکور نفس آموزش و پرورش را به شماره انداخته است، باید آن را نجات داده و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد، اصلاح و ساماندهی روند اجرای کنکور در کشور، یک امر ضروری و حیاتی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور تا حدودی می‌تواند به هموار کردن راه‌های اصلاح و یا حذف کنکور کمک کند، با کار کارشناسی و تخصصی می‌توان به فرآیند حذف و یا اصلاح کنکور کمک کرد.

منبع: ایسنا

375180