پشت پرده تصاویر مدرسه روستای«ارزین» چیست؟

انتشار تصاویری منستب به مدرسه ای در شهرستان خداآفرین روستای «ارزین» که دانش آموزان آن در وضعیتی ناگوار مشغول به تحصیل مشغول هستند، با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی همراه بود. اما آیا تصاویر واقعاً مربوط به مدرسه آن روستاست؟
تصویر پشت پرده تصاویر مدرسه روستای«ارزین» چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون از استان آذربایجان شرقی، در ۲ روز اخیر تصاویری از تحصیل دانش آموزان روستای «ارزین» شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز منتشر شد که نشان می داد آنان در یک زیرزمین تنگ، نمور و نامناسب به دور از هر گونه امکانات مدرسه ای و روی فرش مشغول تحصیل هستند.

در این تصاویر، بانوی معلم مدرسه در حالی که عصا به دست داشت و ادعا می شد که در تصادف رانندگی دچار این مشکل شده، مشغول آموزش به دانش آموزان روستای «ارزین» است.

در این میان، بررسی های حاکی است که داستان تدریس و تحصیل در زیرزمین خانه ای که به عنوان مدرسه روستای «ارزین» در شبکه های اجتماعی بازنمایی شده است، به گونه دیگری است.

از شایعه تا واقعیت قصه معلم خداآفرینی/ تدریس با پای شکسته

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این ارتباط گفت: به دنبال درج خبر وضعیت تاسف بار مدرسه ای در روستای «ارزین» شهرستان خداآفرین، موضوع برای تنویر افکار عمومی به شکل ویژه پیگیری شد.

حسن صبور افزود: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به فضای رسمی آموزشی در روستای مذکور نیست و موضوعیت ندارد.

وی ادامه داد: بنا بر پیگیری های به عمل آمده مشخص شد خانم افرنگ، از همکاران خرید خدمت آموزشی که آموزگار روستای «ارزین» است، به دلیل شکستگی پا و فاصله مدرسه تا خانه اش، برای جلوگیری از عقب ماندگی دانش آموزان از تحصیل، اقدام به برگزاری کلاس های رفع اشکال در محل اقامت خود کرده است.

وی تشریح کرد: روستای «ارزین» شهرستان خداآفرین هفت هشت خانوار ساکن دایمی و همین تعداد دانش آموز دارد که در مدرسه کانکسی روستا تحصیل می کنند.

صبور اضافه کرد: در فصل تابستان به دلیل بازگشت ساکنان روستای «ارزین» از شهر، تعداد خانوارهای ساکن آن به حدود ۲۰ عائله می رسد.

معلم مدرسه: برای جلوگیری از عقب افتادگی درسی دانش آموزان اقدام به برگزاری کلاس های موقت در منزل کردم

معلم مدرسه روستای «ارزین» نیز اظهار داشت: اهل تبریزم و هفت سالی است به تدریس و شغل معلمی مشغول هستم؛ از سه سال قبل هم در این روستا ساکن هستم.

ناهید افرنگ افزود: اینکه در فضای مجازی گفته شده، پایم در اثر تصادف آسیب‌دیده، صحت ندارد، زیرا پایم در خانه دچار آسیب‌دیدگی شده است.

افرنگ اضافه کرد: این روستا نزدیک به ۲۰ خانوار جمعیت دارد که به صورت فصلی و مهاجر هستند و تعداد خانوارهای ثابت آن حدود هفت خانوار است.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش در سال‌های گذشته کانکسی تهیه شده که در بالای تپه قرار دارد؛ با توجه به آسیب‌دیدگی پایم که قادر نبودم در آن کانکس حاضر شوم، از بچه‌ها خواهش کردم در زیرزمین خانه‌ای که در آن ساکن هستم، حضور پیدا کنند تا از درس و مشق خود و آموزش‌ها عقب نمانند.

مدرسه روستای «ارزین» مجهز است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان خداآفرین نیز گفت: خانم افرنگ به تشخیص خودش با وضعیت آسیب‌دیده در محل آموزش حاضر شده است تا دانش‌آموزان این روستا از تحصیل عقب نمانند.

مهدی مهرپویا افزود: مدرسه‌ کانکسی روستای «ارزین» ایمن و مجهز به امکانات مناسب آموزشی است و برخلاف برخی فضاسازی رسانه‌ای، معلم این روستا که از نیروهای خرید خدمات آموزشی است، در محیط آموزشی دچار آسیب نشده و در یک کانکس مجهز به وایت‌برد، میز، صندلی دانش‌آموزی، فرش، بخاری برقی و نفتی مشغول انجام وظیفه و تدریس است.

مهرپویا یادآور شد: این معلم به علت آسیب‌دیدگی پا و فاصله داشتن کانکس با محل سکونتش در داخل روستا، چند روزی بخشی از خانه خود را مدرسه دانش‌آموزان کرده بود.

شهرستان خداآفرین با مرکزیت شهر «خمارلو» و ۳۶ هزار نفر جمعیت در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی واقع شده و سه بخش به نام های مرکزی، گرمادوز و منجوان دارد.

منبع: ایرنا

374906