غذاهای محلی همدان را بشناسید

معروف ترین غذاهای سنتی استان همدان آبگوشت و آش است که نقش مهمی را در عادات غذایی سالم این استان بازی می کنند
تصویر غذاهای محلی همدان را بشناسید

وقتی به شهری جدید سفر می کنید یکی از چیزهایی که اصلا نباید آن را نادیده بگیرید امتحان غذاهای آن شهر است، غذاهایی که به خوبی بخشی از فرهنگ شهر را برایتان بازگو می کنند. همدان از باستانی ترین استان های کشور است، استانی با تاریخ طولانی و البته غذاهای خوشمزه. معروف ترین غذاهای سنتی این استان آبگوشت و آش است که نقش مهمی را در عادات غذایی سالم این استان بازی می کنند. اما در عین حال غذاهای همدان تنوع جالب و طعم خوشمزه ای دارند که باید در سفر به این استان آن ها را امتحان کرد. می خواهیم تعدادی از غذاهای سنتی استان همدان را معرفی کنیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

آش خشکبار

بیشتر رژیم غذایی مردمان این دیار را غذاهای رقیق و آبکی مثل آبگوشت تشکیل می دهد البته در همین غذاهای رقیق هم تنوع جالب توجهی وجود دارد که به خوبی همه ی سلیقه ها را راضی می کنند. خوشکبار یکی از خوشمره ترین و در عین حال سالم ترین خوراکی هایی هستند که معمولا به عنوان میان وعده در فاصله ی بین وعده های اصلی غذا استفاده می شوند.

حالا اگر از این خشکبارهای متنوع در پخت غذاها استفاده شود غذاهایی درست می شود که واقعا نمی توان طعم بینظیر ان ها را نادیده گرفت. انواع خشکبار شامل آلو خشک، آلبالو خشک، برگه زرآلو و … هستند که مزه ی غذا را ملس و دوست داشتنی می کنند و تجربه های غذایی متنوعی را به شما هدیه می دهند. در همدان از انواع خوشکبار برای پختن آشی به اسم آش خشکبار استفاده می شود که مواد لازم آن سبزی آش، گوشت استخوان‌دار، خشکبار( آلبالو خشک، برگه‌ هلو، آلو ترش خشک)، رشته، شیره‌ انگور، حبوبات (نخود، لویبا، ، عدس)، پیاز و نعناع است.

آبگوشت قرمه‌ همدان

ترکیب آبگوشت و قرمه سبزی! کمتر کسی پیدا می شود که بگوید من قورمه سبزی دوست ندارم! حالا در همدان غذایی هست که طعم آبگوشت را با قورمه سبزی ترکیب کرده و آبگوشت خوشمزه ای به اسم آبگوشت قورمه را به وجود آورده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ است که مزه ی منحصربفردی را ایجاد کرده است.


آش برنج همدان

یکی از آش های معروف این استان آش برنج است، غذایی سالم و محبوب که با داشتن موادی مثل عدس، برنج و آب قلم بسیاری از مواد معدنی که بدن به آن ها احتیاج دارد را تامین می کند. جالبه بدانید که این آش مخصوصا برای درمان سرما خوردگی خیلی مفید است برای همین در فصل سرد زمستان تبدیل به غذایی پرطرفدار می شود.

آش بادمجان ملایر

حتما می دانید که ملایر یکی از شهرستان های استان همدان است که غذاهای اصیل زیادی دارد که حتی تعدادی از آن ها در بسیاری از شهرهای ایران هم درست می شود. یکی از آش های اصیل این ناحیه آش بادمجان ملایر است که عطر و طعم بی نظیری دارد. از مواد اصلی این آش بلغور و عدس است که خیلی از پزشکان مصرف آن ها را برای سلامتی سفارش می کنند.

کباب سرداشی همدان

سرداشی یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد؛ تفاوت اصلی کباب سرداشی با کباب تابه‌ای، استفاده از سیب‌زمینی در مواد اولیه این غذا و نحوه پخت آن داخل فر یا ماهیتابه است. ریشه نام‌گذاری این غذا به دورانی برمیگردد که افراد مایه کباب را در خانه حاضر می‌کردند و سپس آن را به نانوایی‌های سنگکی می‌بردند تا برایشان داخل تنور یا همان «سرِداش» بپزند. البته امروزه دیگر برای تهیه کباب سرداشی نیاز به تحمل این دشواری‌ها نیست و به‌سادگی این غذا را در فر می‌پزند.

آبگوشت یخنی همدان

آبگوشت یخنی یکی از خوراک‌های سنتی استان همدان است. مواد این آبگوشت را پیاز، گوشت، لیمو عمانی، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی تشکیل می‌دهد.


آش آماج همدان

آش آماج از غذاهای محلی همدان است که در شهرهای دیگر هم درست می شود البته با دستور پخت کمی متفاوت! مواد لازم برای تهیه ی این آش سبزی آش (تره و پیازچه)، حبوبات (عدس، لوبیا چشم‌بلبلی)، پیازداغ، سیر، تخم ‌مرغ و البته آماج است. آماج یک جور خمیر در شکل های نامنظم است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد در آش های سنتی استفاده می شود.

آش هویج و جو

یکی از موادی که در غذاهای محلی کاربرد زیادی داردهویج است که با ویژگی هایی مثل آب زیاد، ویتامین های فراون و البته طعم شیرین و خوشمزه در غذاهای زیادی مثل خورشت و آش به کار می رود. در کنار هویج، جو هم از مواد مناسب برای تغذیه است که اگر پای صحبت کارشناسان تغذیه بنشینید حتما خوردن آن را به شما سفارش می دهند. حالا همدانی ها آشی دارند که از ترکیب این ماده ی مفید بدست آمده است. این آش خوشمزه طعم خوبی دارد پس پیشنهاد می کنیم که در سفر به همدان حتما آن را امتحان کنید. کافیست سری به یک غذاخوری محلی بزنید تا با طعم متفاوت این آش متعجب شوید.

خورشت غوره بادمجان

بادمجان از مواد غذایی پرکاربرد برای تهیه ی غذاهای ایرانی است و ایرانی های زیادی با این ماده ی غذایی خوراک های خوشمزه در عین حال متنوع درست می کنند. برای تهیه ی تعدادی از سنتی ترین غذاهای ایران هم از بادمجان استفاده می شود و حتی بعضی از آن ها در دنیا معروف شده اند. خورشت غوره بادمجان همدان از آن غذاهایی است که معمولا خیلی ها آن را دوست دارند و طعم ترش آن به همراه ادویه ی مناسبی که در آن به کار می رود مزه ی بینظیری را برای این غذا به وجود آورده است. مواد لازم برای این خورشت بادمجان، مرغ، گوشت چرخ ‌کرده، گوجه ‌فرنگی، غوره، پیاز و رب گوجه ‌فرنگی است.

آش شل پتله همدان

آش شل پتله با استفاده از سبزی آش، گوشت با استخوان (قلم)، بلغور، پیاز، عدس، سیب زمینی، نمک، فلفل و دیگر ادویه ها پخته می شود؛ همچنین پتله هم از مواد اولیه اصلی این غذا به حساب می آید. (پتله نوع خاصی گندم فرآوری شده است که با صرف وقت و انرژی زیاد تهیه می شود.) مردم محلی معمولا روی این آش ترشی می ریزند و آن را صرف می کنند، به همین خاطر این غذا را به نام آش شله پتله ترشی هم می شناسند.

حلوا زرده همدان

حلوا زرده مخصوص همدان است .حلوا زرده را همدانی ها به‌ عنوان دسر و سوغات درست می کنند ‌و به‌ دلیل این که با زرده تخم‌ مرغ تهیه می‌شود به آن حلوا زرده گفته می‌شود. حلوا زرده از نظر شکل ظاهری شبیه به فرنی ولی کمی سفت تر از فرنی است و به رنگ زرد مایل به نارنجی است. سر سفره افطار یک همدانی حتما می توانید یک ظرف حلوا زرده بیابید. مواد موجود در حلوا زرده زرده تخم مرغ، شکر آسیاب شده، گلاب،کره آب شده و زعفران می باشد. (طرز تهیه حلوا زرده)

ترحلوا با هویج

یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که معمولا بر سر سفره افطار همدانی ها قرار دارد. این حلوا از هویج، شکر، زعفران، گلاب، روغن، آرد برنج، هل و دارچین تهیه می‌شود.

آبگوشت فلفل همدان

آبگوشت از آن غذاهای اصیل ایرانی ست که خوردن آن در روزهای جمعه به همراه دیگر اعضای خانواده خیلی می چسبد! درسته که امروز به دلیل مشغله های زیاد از غذاهایی که زمان زیادی برای پخت آن ها لازم است کمتر استفاده می شود اما این غذاها هنوز هم پای ثابت خیلی از سفرهای های ایرانی هستند. مواد لازم برای تهیه آبگوشت فلفل همدان گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، گوجه ‌فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل سبز مخصوص همدان، زیره سبز، زنجبیل تازه و آبلیمو است.


کوفته مخصوص همدان

درست که بیشتر ما کوفته را به اسم کوفته تبریزی می شناسیم اما همدان هم کوفته ی مخصوص خودش را دارد. مواد لازم برای این کوفته گوشت گوسفند، برنج، لپه، آلو، پیاز، نخود، تخم ‌مرغ، آرد نخودچی و گردو است.


آش کاچی همدان

کاچی یکی از بهرین غذاهای مقوی است که در بیشتر شهرهای ایران تهیه می شود البته با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی هر شهر این غذا طرز پخت متفاوتی دارد اما با این وجود پای ثابت همه ی این کاشی ها بلغور یا آرد گندم است. در همدان برای درست کردن آش کاشی از بلغور گندم، کشک، آب، سیر، فلفل، نمک و روغن حیوانی استفاده می شود.

374538