پرسون از دپوی صدها دوچرخه در جنوب تهران گزارش می دهد؛

‎از بین رفتن سرمایه میلیاردی / حمل و نقل پاک در معرض نابودی

‎این روزها آلودگی هوا نفس ساکنان کلانشهر تهران را به تنگ آورده است و انگشت اتهام این آلودگی هوا به تردد خودروهای تک سرنشین رفته است.
تصویر ‎از بین رفتن سرمایه میلیاردی / حمل و نقل پاک در معرض نابودی

به گزارش سایت خبری پرسون، در مدیریت شهری گذشته تهران تلاش بسیاری شد تا استفاده از حمل و نقل پاک از جمله توسعه مسیر دوچرخه سواری و ارائه دوچرخه در ایستگاه های مختلف در تهران را به اجرا در آورد.

به قدری موضوع تردد شهروندان با دوچرخه برای مدیریت شهری گذشته تهران مهم بود که پیروز حناچی شهردار سابق تهران سه شنبه های هر هفته را با موضوع سه شنبه های بدون خودرو نام گذاری کرد و هر هفته خود نیز با دوچرخه به محله کارش تردد می کرد و گویا این روزها نیز بعد تحویل مسئولیت همچنان روزهای سه شنبه با دوچرخه در شهر تردد می کند.

در این میان مدیریت شهری جدید تهران گویا خیلی تمایل توسعه دوچرخه سواری ندارد، به طوری که طبق اطلاعاتی که به خبرنگار پرسون رسیده است حجم انبوهی از دوچرخه هایی که از سوی پیمانکاران شهرداری تهران در اختیار شهروندان قرار می گرفت در پارکینگ حاشیه همجوار پل جوادیه در منطقه 16 تهران دپو شده است.

طبق تماس شهروندان تهرانی با تحریریه پرسون، خبرنگار ما برای اینکه از موضوع دپوی دوچرخه ها در پارکینگی در جنوب شهر تهران در یک محله دور از چشم مردم آگاه شود به این محله سر زده است.

نگهداری نادرست دوچرخه های شهری

طبق آدرس اعلام شده این پارکینگ درست در کنار پل جوادیه در منطقه 16 به سمت میدان راه آهن قرار دارد و ضلع جنوب این پارکینگ در همجواری ریل راه آهن است تا کمتر دیده شود.

خبرنگار ما با یکی از پرسنل این پارکینگ گفتگو کرده است، گرچه این متصدی تمایل نداشت نامش را در گزارش درج کنیم، او گفت: بیش از هزاران دوچرخه در این پارکینگ چند وقتی است آورده اند که ارزش مالی این دوچرخه ها میلیاردها تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که علت جمع آوری این حجم دوچرخه در این محیط چیست؟ پاسخ داد: آن طور که مسئولان پیمانکار دوچرخه های شهرداری منطقه به ما اعلام کرده اند به دلیل فصل سرما استقبال شهروندان برای سوارشدن از دوچرخه کمتر است به همین خاطر مجبور به جمع آوری آنها در این محیط شده ایم.

این متصدی پارکینگ در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه نگهداری این حجم دوچرخه در این محیط موجب فرسودگی دوچرخه ها نمی شود؟ پاسخ داد: به هر حال نگهداری دوچرخه در این محیط که در معرض باران و آفتاب قرار دارد موجب خراب شدن دوچرخه ها می شود.

در این بین یکی از شهروندان که در حال پیاده روی از این مسیر است به خبرنگار ما گفت: اگر شهرداری این دوچرخه ها را در اختیار شهروندان قرار دهد شاهد این حجم آلودگی هوا نخواهیم بود، حداقل اگر این دوچرخه ها را از شمال شهر میدان تجریش به سمت جنوب شهر میدان راه آهن که مسیر سراشیبی است قرار دهند، تردد خودرو در این مسیر بسیار کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: این روزها هر چیزی گران شده است و دوچرخه نیز به عنوان یک وسیله حمل و نقل که بخشی از اجناس آن وارداتی است بسیار گران است و درست نیست که سرمایه ها از بین برود و بدون استفاده شهروندان این وسایل در یک گوشه ای نگهداری شود.

حمایت جدی از دوچرخه‌سواری نشده است

به تازگی نیز یعقوب آزاده دل مدیر واحد توسعه حمل و نقل پاک سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر از خودرو‌های شخصی و موتور سیکلت حمایت می شود و از دوچرخه حمایت جدی نمی شود.

وی در واکنش به تذکر سید احمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران که در جلسه امروز شورا گفته بود پروژه دوچرخه‌سواری توجیه اقتصادی ندارد، گفت: مگر اتوبوس، مترو و تاکسی توجیه اقتصادی دارد؟ ولی با این حال شهرداری یارانه آن را می‌پردازد.

این مقام مسئول ادامه داد: این افراد حمل و نقل پاک را حمایت نمی‌کنند، به همین دلیل همچنان با وضعیت آلودگی هوا روبه‌رو هستیم.

آزاده‌دل در پاسخ به این سوال که هزینه اختصاص مناسب‌سازی مسیر‌های دوچرخه‌سواری چقدر است، افزود: این بودجه که برای دوچرخه به نسبت وسایل حمل و نقلی مثل اتوبوس اختصاص یافته، خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: تا امروز حمایت جدی از دوچرخه‌سواری نشده و در حال حاضر از خودرو‌های شخصی و موتور حمایت می‌شود.

373740