قاچاق نخل از کشور تکذیب شد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: وقتی که این نخل‌ها وارد گمرک قطر شده، به معنای آن است که از مبادی رسمی رفته و قاچاقی در کار نبوده است.
تصویر قاچاق نخل از کشور تکذیب شد

به گزارش سایت خبری پرسون، تکذیب قاچاق خاک از کشور و رسمی عنوان کردن صادرات نخل در کنار آغاز خرید حمایتی دام زنده و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود. براین اساس محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران ضمن اعلام جزئیات خروج ۵۷۰ اصله نخل از کشور گفت: به نظر بنده این صادرات از مبادی رسمی بوده که وارد گمرک قطر شده و بحث قاچاق مطرح نبوده است.

رشید فرخی ارزش نخل‌های مذکور را بیش از ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: ما برگشت خوردن این نخل‌ها را به فال نیک می‌گیریم چرا که اولاً مشخص شد این اتفاق واقعاً افتاده و شایعه نیست همچنین بعد از این افراد کمتر جرأت می‌کنند چنین اقداماتی را انجام دهند.

وی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اتفاق مذکور قاچاق بوده است را رد کرد و افزود: به نظر بنده وقتی که این نخل‌ها وارد گمرک قطر شده، به معنای آن است که از مبادی رسمی رفته و قاچاقی در کار نبوده است.

تکذیب قاچاق خاک از کشور

علی رغم تاکید برخی از نمایندگان مجلس، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی قاچاق خاک از کشور را تکذیب کرد و گفت: اگر کسی مستندی در این زمینه دارد ارائه کند تا پیگیری کنیم.

علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر مباحث مطرح شده درباره قاچاق خاک از کشور و نگرانی‌های ابراز شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این بحث ۴ الی ۵ سال است که در کشور مطرح شده و کلیپ‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده است که ما تمام آن کلیپ‌ها را به دقت بررسی کردیم و بر این اساس می‌توانم اعلام کنم چنین مسئله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی بیان کرد: تا این لحظه مستندی مبنی بر اینکه در منطقه‌ای از کشور، خاک قاچاق می‌شود، به بنده نرسیده است.

ورود یونجه‌های روسی به بندر آستارا

از دیگر اتفاقات مهم هفته جاری ورود یونجه‌های روسی به کشور بود که در این زمینه مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره آخرین وضعیت واردات یونجه به کشور گفت: بخشی از این محموله وارد بندر آستارا شده و در حال حاضر پیگیر انجام کارهای قرنطینه‌ای آن هستیم تا ترخیص شود.

وی با بیان اینکه در مجموع قرار است ۱۵۰ هزار تن یونجه وارد کشور شود، افزود: فعلاً محموله‌ای ۳۰ تا ۴۰ هزار تنی وارد بندر آستارا شده تا کیفیت آن بررسی و درباره ادامه واردات تصمیم گیری شود.

عالی ادامه داد: با تکمیل اقدامات قرنطینه‌ای در روزهای آینده ۱۲ هزار تن از این محموله ترخیص و وارد بازار می‌شود.

وی گفت: این یونجه‌ها از مقصد کشور روسیه وارد ایران شده است.

جوجه یکروزه همچنان گران!

از دیگر اخبار مهم هفته جاری کاهش قیمت جوجه یکروزه گوشتی از ۱۲۰۰۰ به ۸,۵۰۰ تومان بود که علی رغم این مساله هنوز نرخ جوجه با قیمت مصوب آن ۲,۵۰۰ تومان فاصله دارد و همین مساله موجب نارضایتی مرغداران شده است. در این راستا حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ جوجه یکروزه گوشتی ۶ هزار تومان مصوب شده است، گفت: قیمت جوجه یکروزه در هفته‌های اخیر تا ۱۲ هزار تومان رسیده بود اما در حال حاضر روند نزولی یافته و به ۸,۵۰۰ تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به واردات انجام شده و افزایش میزان تولید انتظار داریم که روند نزولی قیمت جوجه یکروزه ادامه داشته باشد و تا پایان ماه جاری به نرخ مصوب برسد.

این فعال بخش خصوصی خواستار نظارت بر بازار جوجه یکروزه و مدیریت آن شد و گفت: قیمت ۳۱ هزار تومانی مرغ براساس نرخ ۶ هزار تومانی جوجه یکروزه مصوب شده و قاعدتاً وقتی قیمت جوجه بالاتر از نرخ مصوب است باید قیمت مرغ هم اصلاح شود اما چنین کششی در بازار وجود ندارد و مصرف کنندگان قادر به خرید آن نخواهند بود.

اسدالله نژاد تاکید کرد که بنابراین دولتمردان باید بر بازار جوجه یکروزه نظارت دقیق و مستمر داشته باشند تا قادر به کنترل بازار آن باشند.

توزیع اینترنتی کالاهای اساسی در تهران و چند استان دیگر آغاز شد

آغاز توزیع اینترنتی کالاهای اساسی در چند استان کشور از جمله استان تهران از دیگر اخبار مهم هفته جاری بود که به منظور حذف واسطه و مدیریت بازار کالاهای اساسی انجام گرفته است.

منبع: مهر

373657