آغار برداشت خرما در بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت خرما از سطح ۳۴هزار هکتار از نخیلات این استان خبر داد.
تصویر آغار برداشت خرما در بوشهر

به گزارش سایت خبری پرسون از بوشهر، خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲۶هزار تن خرما در استان بوشهر تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی اظهار کرد: کل محصول تولیدی نخیلات استان بوشهر در سال‌جاری ۱۶۵هزار تن پیش بینی شده‌است که هشت هزار تن آن به صورت خارک (خرمای نارس) و ۳۰ هزار تن به صورت رُطب برداشت و تاکنون ۲۰ هزار تن وارد بازار شده و همچنان ادامه دارد و مابقی به صورت خرما برداشت می‌شود.

عمرانی، رقم غالب خرمای استان بوشهر را زاهدی و کبکاب عنوان کرد.

وی در باره بازار خرمای امسال بیان کرد: شیوع ویروس کرونا، بالا رفتن هزینه‌ها و حذف برخی کالاها از سبد خانوار، ممنوعیت صادرات خرما به عراق و به خطر از دست رفتن بازار افغانستان به دلیل تحولات سیاسی این کشور از جمله مواردی است که می‌تواند بازار خرمای استان بوشهر را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: پی‌گیرهای لازم برای بهبود وضع بازار خرما از سوی این سازمان انجام شده‌است.

عمرانی تامین تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت، اجازه صادرات خرما در قبال واردات میوه‌های گرمسیری، دادن مشوق‌های صادراتی، رایزنی با بازارهای هدف برای کاهش تعرفه واردات را از جمله این پی‌گیری‌ها عنوان کرد.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی‌های لازم برای خرید تضمینی و حمایتی محصول خرما در صورت ضرورت در دستور کار است.

عمرانی یادآور شد: سال گذشته ۲۷ هزار تن محصول خرمای استان بوشهر به ارزش ۳۴میلیون دلار به کشورهای هند، پاکستان، عراق، روسیه، افغانستان، آسیای میانه و اروپا صادر شد.

وی هزینه تولید یک کیلو خرما را در استان بوشهر هشت هزار تومان عنوان کرد و یادآور شد: در زمان حاضر ظرفیت سردخانه های این استان ۶۵هزار و ۵۰۰ تن است که تا پایان سال به ۷۰ هزار تن افزایش می‌یابد و ظرفیت بسته بندی ۹۰ هزارتن خرما نیز در این استان تامین شده است.

عمرانی گفت: خشکسالی، بروز برخی آفت‌ها از جمله خشکیدگی خوشه خرما و بارندگی تابستانه باعث بروز خسارت‌ به نخیلات این استان شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: امسال ۲۴هزار هکتار از سطح نخیلات استان بوشهر زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

برداشت محصول خرما در استان بوشهر از اوائل شهریور آغاز و تا اوائل آبان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

336032