خروج سرمایه از کشور با نخل فروشی

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه نخل‌ها سرمایه‌های کشورند و باید از آنها صیانت کنیم، گفت: اگر کم آبی یا شوری آب علت فروش نخل بوده باید برای آن چاره‌ای اندیشید و قطعا با کندن درختان و فروش آن به کشورهای دیگر مشکلی حل نخواهد شد.
تصویر خروج سرمایه از کشور با نخل فروشی

به گزارش سایت خبری پرسون، چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در یکی از استان‌های کشور و در منطقه روستایی برخی در حال بیرون آوردن نخیلات از ریشه و فروش آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. در این ویدیو گفته می‌شود علت فروش نخل‌ها کم آبی و بی آبی بوده و اگر همین روال ادامه یابد بسیاری از کشاورزان ناچار به فروش نخل‌هایشان خواهند بود.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا موضوع فروش نخل به کشورهای همسایه صحت دارد یا خیر؟ محسن رشید فرخی- رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: بعد از شنیدن این خبر با برخی از دست اندرکاران در استان بوشهر تماس گرفتم. آنها این موضوع را تایید کردند اما شاید مساله به حدی که در برخی رسانه‌ها بزرگ می‌شود، نباشد.

وی ادامه داد: نخل فروشی در سطح محدودی انجام شده و شاید در همان سطح محدود هم ادامه داشته باشد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد، افزود: مثلا اینکه این کار به صورت قانونی و شغل در بیایید و نخل‌های بارور از کشور خارج شوند و خروج نخل از کشور منجر به تهدید منابع طبیعی یا محیط زیست از جمله افزایش ریزگردها شود.

وی در ادامه تشریح کرد: علت فروش نخل‌ها کم آبی و شوری آب عنوان شده است. معتقدیم اگر مشکلی وجود دارد برای حل آن نباید صورت مساله را پاک کرد. اگر گفته می‌شود که کم آبی یا شوری آب منجر به فروش نخل شده باید مشکل آب را حل کرد نه اینکه نخل‌ها را کند و به کشورهای دیگر فرستاد.

رشیدفرخی تصریح کرد: شنیده می شود که مبلغ دریافتی نخلداران در ازای فروش اصله نخلها آنقدر ناچیز بوده که همین موضوع هم جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه این نخل‌ها سرمایه‌های مملکت هستند و باید از آنها نگهداری کنیم، گفت: چطور کشورهایی که این نخل‌ها را دریافت می‌کنند می‌توانند از آن نگهداری کنند، ولی ما که خودمان این نخل‌ها را در کشور داریم قادر به نگهداری از آن نیستیم؟

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پایان گفت: از مسئولان خواهش داریم که این موضوع را در هر سطحی که اتفاق می‌افتد، متوقف و برای حل آن تدابیری اتخاذ کنند. اگر این نخل‌های ارزشمند از کشور خارج شوند مشکلات زیادی پدیدار خواهد شد.

منبع: ایسنا

370069