۱۰۰ روز شعار یا عمل

دقیقا 6 ماه و ۱۵ روز از آن روزی که سید ابراهیم رئیسی با گفتن جمله «قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند» پا به وادی انتخابات گذاشت، می‌گذرد و مردم ایران اسلامی همچنان منتظر هستند تا به‌صورت عینی لمس کنند در کارزار فشار سهمگین اقتصادی بی‌پناه نیستند و کسی به فکر آن‌هاست و بنا دارد باتدبیر و اقدام عملی، سفره کوچک‌شده آن‌ها در عصر پسابرجام را دریابد و حداقل به نسبت شأن و همت بلندشان بزرگ‌تر کند.
تصویر ۱۰۰ روز شعار یا عمل

به گزارش سایت خبری پرسون، دقیقا ۶ ماه و ۱۵ روز از آن روزی که سید ابراهیم رئیسی با گفتن جمله «قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند» پا به وادی انتخابات گذاشت، می‌گذرد و مردم ایران اسلامی همچنان منتظر هستند تا به‌صورت عینی لمس کنند در کارزار فشار سهمگین اقتصادی بی‌پناه نیستند و کسی به فکر آن‌هاست و بنا دارد باتدبیر و اقدام عملی، سفره کوچک‌شده آن‌ها در عصر پسابرجام را دریابد و حداقل به نسبت شأن و همت بلندشان بزرگ‌تر کند. البته انتظار نابجایی هم نیست چه آنکه نامزد انتخابات آن روزها و رئیس‌جمهور این روزها در همان بیانیه انتخاباتی که حکم «رنج‌نامه» یک ملت را داشت، آورده بود:

«اینک ماییم و رنج‌ها و امیدهای مشترکمان رنجی از جنس زخم‌های دردآور معیشتی و اقتصادی بر پیکره اعتماد عمومی‌و امیدی متکی بر منابع سرشار انسانی و فکری و مادی که چشم‌انتظار مدیریتی توانمند و متکی به مردم برای رسیدن به ایرانی قوی برای همه است». شعار رئیسی برای ورود به عرصه مدیریت اجرایی کشور «ایرانی قوی» بود؛ همان ایرانی که به گفته خودش انبوه بدهی‌های دولتی، رشد سرسام‌آور نقدینگی نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به‌هم‌ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل‌شده، بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر، تنها گوشه‌ای از دردهای مردم آن است.

همچنین چهار ماه از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد که این مراسم صراحتا بر ضرورت تغییر شرایط و وضعیت موجود تأکید کرد و گفت «امروز با تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، ۳ برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی مواجه هستیم و شرایط اقتصادی مردم را در وضعیت مناسبی نمی‌بینیم» رئیسی با اشاره به این‌که آنچه از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده، علاوه بر آسیب دیدن سفره و کسب‌وکار مردم آسیب به اعتماد مردم است، افزود: «مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کاهش دهد. رابطه بین ملت و دولت همواره می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.»

البته وی در همین جلسه به پیام مردم در انتخابات ۲۸ خرداد هم اشاره کرد و گفت: «پیام مردم تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، مبارزه با فقر و مبارزه با تبعیض بود. پیام مردم در ۲۸ خردادماه پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آن‌ها بود.

پیام ۲۸ خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود» رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که پیام مردم، پیام تغییر وضع موجود بود، تصریح کرد «مردم عزیزمان با رأی خودشان از دولت برخاسته از رأی مردم خواستند که عدالت را تحقق ببخشد و با فساد مبارزه کند و به روابط ناسالم اداری و رانت‌خواری‌ها و هرگونه ضد ارزش که هیچ‌گونه تناسبی با اساس انقلاب، نظام و ارزش‌ها در این کشور ندارد، پایان بدهد.»

و نهایتا این‌که سه ماه و هفت روز از سوم شهریورماه به‌عنوان روز تشکیل کابینه رئیسی پیرو رأی اعتماد وکلای ملت به وزرای دولت و آغاز به کار رسمی دولت مردمی می‌گذرد؛ روزی که مبدأ شمارش صد روز اول دولت سیزدهم قلمداد شده و بناست ظرف چند روز دیگر از راه برسد. رئیسی سه روز بعد از سوم شهریور یعنی ۶ شهریور امسال در نخستین دیدار کابینه‌اش با رهبر حکیم انقلاب، در سخنانی با تشکر از مجلس شورای اسلامی در همکاری با دولت در مرحله بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، رسیدگی به مسئله «کرونا» و «حل مشکلات اقتصادی و معیشتی» را اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم برشمرد.

رئیسی همچنین، تسریع در واکسیناسیون عمومی و تأمین داروهای موردنیاز مردم را برنامه مهم دولت خواند و با اشاره به چالش‌های اقتصادی فراروی دولت ازجمله کسری بودجه بسیار بالا گفت حل مشکل تورم و تأمین کالاهای اساسی موردنیاز دو اولویت دیگر دولت درزمینه مسائل اقتصادی است. رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه دولت‌های گذشته، بر ضرورت شناخت ضعف‌های دولت‌های قبل و عبرت گرفتن از آن‌ها ازجمله لزوم پرهیز از دل بستن به بیگانگان و همچنین استفاده از تجارب مثبت و مفید دولت‌های قبل تأکید کرد.

مسئله «کرونا» و «حل مشکلات اقتصادی و معیشتی» در حالی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود که به اذعان خبرگان اولویت اولی در آستانه تحقق است چه آنکه با همت رئیس‌جمهور، واکسیناسیون عمومی روند خوبی دارد اما وعده دوم با اماواگر مواجه است چراکه مردم همچنان از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج می‌برند و طبق همان گفته رئیسی در بیانیه انتخاباتی «نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به‌هم‌ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل‌شده، بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر» همچنان وجود دارد.

شاید این نکته مطرح شود که انتظار معجزه از دولت مردمی در صد روز انتظار بجایی نیست اما این پرسش برای شرایط عادی شاید قابل‌قبول باشد ولی برای شرایط حساس کنونی و از همه مهم‌تر وجود مسئولانی که شعار «اقدام جهادی» دارند نه‌تنها نابجا نیست بلکه عین انتظار دقیق است که باید برآورده شود.ضمن آنکه رئیس‌جمهور در آستانه انتخابات صراحتااعلام کرد مردم عزیز ایران، در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزئی و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند. مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به‌جای آن‌ها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند.

نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد. به‌هرروی، مردم ضمن اعتماد به عزم راسخ سید ابراهیم رئیسی برای حل مشکلات کشور و اهتمام برای کمک به دولت مردمی در این مسیر سراسر محنت و مشقت، به‌حق انتظار دارند هرچه سریع‌تر مشکلاتشان حل شود و شاهد نتیجه عملی وعده‌ها باشند چه آنکه پایان صدروزه ابتدایی به معنای پایان ما حصل دولت تازه‌ کار سیزدهم و آغاز نمایان شدن ماحصل اقدامات و چاره‌جویی‌های آن‌هاست.

منبع: رسالت

373446