با این روش ها طعم سوختگی غذا را از بین ببرید

چنانچه غذای شما ته بگیرد و بسوزد می‌توانید از ترفندهای آشپزی در کوتاه‌ترین زمان برای از بین بردن بو و گرفتن طعم سوختگی آن استفاده کنید.
تصویر با این روش ها طعم سوختگی غذا را از بین ببرید

بعضی افراد بیشتر از دیگران به غذای سوخته حساس هستند، در حالی‌ که بعضی دیگر از خوردن غذای سوخته لذت می‌برند. دسته اول به غذایی که بوی سوختگی می‌دهد لب نمی‌زنند و غذا را دور می‌ریزند و دوباره از اول می‌پزند، ولی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا روش‌هایی وجود دارد و مجبور نیستیم غذای سوخته را دور بریزیم. در ادامه روش‌های از بین بردن طعم سوختگی غذا را شرح می‌دهیم و در پایان نیز نکاتی را برای جلوگیری از سوختن غذا ارائه می‌دهیم.

توصیه‌هایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

معمولا انواع سوپ، سس و غذاهای مایع فقط در ته ظرف می‌سوزند، زیرا در این قسمت حرارت بیشتری وجود دارد. ولی اگر گوشت یا سبزیجات را سرخ یا کباب کرده‌اید، قسمت روی آن می‌سوزد.

اگر در فرایند پخت متوجه شدید که سوپ، برنج، سس یا تکه‌ای گوشت را سوزانده‌اید، فوری پخت غذا را متوقف و از روش‌های زیر استفاده کنید.

قرار دادن تکه های پیاز

یکی از راه ها برای رفع بوی سوختگی برنج، این است که تکه هایی از پیاز را داخل برنج قرار دهید تا بوی آن را از بین ببرد. برای اینکار پیازی را به صوت لایه ای برش دهید و در لا به لای برنج پخته شده خود قرار دهید. پس از دچند دقیقه پیاز، بوی سوختگی برنج را به خود می گیرد و دیگر برنج بوی نامطبوعی نخواهد داشت.

انتقال غذا به ظرف جدید

یکی از مشکلات اصلی غذای سوخته ظرف غذای سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را حفظ می‌کند و به طعم و بوی نامطبوع سوختگی می‌افزاید. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خارج کنید و به ظرفی تمیز انتقال دهید. در زمان انتقال غذا هرگز ته ظرف را نتراشید، چون با این کار طعم سوختگی پخش می‌شود و بقیه غذا را نیز خراب می‌کنید. غذا را از بالای ظرف بردارید و به‌دقت به ظرف جدید منتقل کنید.

استفاده از نان

گاهی هم استفاده از نان می تواند بوی سوختگی برنج را بگیرد. برای اینکار می توانید بر روی برنج خود تکه نانی بگذارید و آن را تا زمان کشیدن برنج در ظروف سرو، بر ندارید. این تکه نان بوی سوختگی برنج را به خود می گیرد. به این مسئله دقت کنید که لازم نیست نان را داخل برنج یا لابلای برنج‌ها قرار دهید فقط تکه نان را روی سطح برنج قرار داده و دم کنی را بگذارید.

جداکردن قسمت‌های سوخته

اگر غذایتان جامد است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با چاقوی تیز و انبر بخش‌های سوخته را جدا کنید. اگر غذا باز هم باید حرارت ببیند تا رنگ و بافتش تغییر کند، دوباره آن را داخل فر یا قابلمه قرار دهید. فقط این بار حواستان باشد به‌موقع شعله زیر غذا را خاموش یا آن را از فر خارج کنید که دوباره نسوزد.

استفاده از آبلیمو

یکی دیگر از روش های رفع بوی سوختگی، استفاده از آبلیمو می باشد. برای اینکار می توانید تکه ای پنبه را به آبلیمو آغشته کنید و آن را درون دستمال کاغذی بپیچانید. سپس آن را در قابلمه بگذارید. پس از چند دقیقه آن را از قابلمه خارج کنید. بوی نامطبوع سوختگی برطرف خواهد شد.

استفاده از سیب‌زمینی

اگر سیب‌زمینی جزو مواد اولیه غذایتان نیست، استفاده از آن روشی عالی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب‌زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می‌کند.

یک سیب‌زمینی خام را پوست بکنید و آن را داخل غذا بگذارید. ۴۵ دقیقه غذا را روی شعله کم بگذارید تا سیب‌زمینی طعم سوختگی را به خود بگیرد. از سیب‌زمینی فقط برای جذب طعم و بوی سوختگی استفاده می‌کنید و پس از پایان کار آن را دور بیندازید.

همچنین می‌توانید پس از انتقال بخش سالم غذا به ظرف جدید، سیب‌زمینی خامی را به آن اضافه کنید. غذا را حدود ۱۵ دقیقه کنار بگذارید و سپس سیب‌زمینی را بردارید.

استفاده از حبه قند

برای رفع بوی بد سوختگی برنج با استفاده از حبه قند ،کافی است چند حبه قند را در لا به لای برنج خود قرار دهید، پس از دقایقی بوی سوختگی از برنج برطرف خواهد شد

با این روش ها می توان بوی بد سوختگی برنج را از بین ببرید. البته برای کامل شدن کار، می‌توانید کمی زعفران را موقع کشیدن برنج به آن اضافه کنید. قطعا بوی خوش زعفران اثری از بوی سوختگی برنج باقی نخواهد گذاشت و با این کار یک برنج خوش‌بو و خوش‌طعم را سرو خواهید کرد که همه از خوردن آن لذت می‌برند.

گوشت سوخته

گاهی ممکن است خانم های خانه دار با گوشت سوخته مواجه شوند، باید گفت اگر هنگام آشپزی گوشت غذا سوخت ، ابتدا حوله تمیزی را در آب گرم خیس کنیدو آب آن را بگیرید ، سپس گوشت را در آن بپیچید و بگذارید مدت پنج دقیقه در آن حالت بماند . سپس پوسته سوخته شده را با چاقو بتراشید.

372084