مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از آزادسازی منابع ارزی و افت دلار تا ارائه برنامه اقتصادی دولت توسط خاندوزی

با موج جدید سرما و افزایش مصرف انرژی، گاز چند شرکت سیمانی قطع و آنها مجبور به مصرف مازوت شدند.
تصویر از آزادسازی منابع ارزی و افت دلار تا ارائه برنامه اقتصادی دولت توسط خاندوزی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته خبر آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور تائید شد، هر چند سخنگوی وزارت خارجه منبع این اتفاق را اعلام نکرد، اما این روند را ادامه‌دار دانست. در نتیجه آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران، نوسانات نرخ دلار نیز آغاز شد. نرخ برابری دلار که در هفته جاری تا 28 هزار و 600 تومان نیز رشد کرده بود، روند کاهشی خود را آغاز کرد و به کانال 26 هزار تومان رسید. اما از آنجایی که میزان مبلغ آزادشده اندک بود و نتیجه مذاکرات برجامی نیز مشخص نیست، نرخ دلار مجدد روند صعودی به خود گرفت و به 27 هزار و 800 تومان رسید.

لایحه حذف ارز 4200 تومانی

روز یکشنبه لایحه حذف ارز 4200 تومانی در مجلس اعلام وصل شد، اما نمایندگان با فوریت این موضوع مخالفت کردند و آن را به صورت عادی در دستورکار خود قرار دادند.

مباحث مربوط به حذف ارز ترجیحی و هشدارهای مربوط به آن همچنان ادامه دارد. گفته شده که این ارز تا پایان سال حذف نمی‌شود. همچنین اظهارنظر یک نماینده مجلس نیز در این رابطه جالب است. محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است که "دولت برای حذف ارز 4200 تومانی نیاز به لایحه و اجازه گرفتن از مجلس ندارد. اما برخلاف حذف ارز 4200 تومانی بالابردن ارز 8 میلیارد دلار تا سقف 12 میلیارد دلار نیاز به اجازه مجلس دارد."

برنامه اقتصادی دولت از زبان وزیر اقتصاد

سه شنبه شب وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتر از رونمایی کلیت نقشه راه دو سال آینده خبر داد.

خاندوزی، وزیر اقتصاد درخصوص راهبرد پیشنهادی خود برای این مهم توضیحاتی ارائه داده که به شرح ذیل است "اول کاهش هزینه تولید با پیش‌بینی‌پذیر ساختن سیاست‌های دولت در خصوص متغیرهای کلیدی، ثبتی کردن ۳۰ درصد مجوزهای کسب‌وکار، اعتبارانحصاری اسناد رسمی و تقویت حقوق مالکانه، بالابردن هزینه تغییر مکرر مقررات و هزینه لغو تعهدات دستگاه‌های حاکمیتی، مالیات‌ستانی از فعالیت‌های سوداگرانه و سودهای نامولد، الزام به تأمین مالی زنجیره تولید و سایر تدابیر تسهیل تولید، دوم تمرکز بر ابرپروژه‌های پیشران تولید با بیشترین پیوند و خلق مزیت بر اساس تقویت نقش صندوق توسعه ملی برای طرح‌های پیشران، تعیین تعداد محدودی ابرپروژه پیشران توسط وزارتخانه‌های اقتصادی با مشارکت شریک خارجی در هر پروژه، تأمین مالی این پروژه‌ها با ضمانت صندوق توسعه ملی از طریق: اولاً انتشار سهام یا اوراق برای صندوق پروژه یا شرکت پروژه‌ درخصوص پیشران‌ها، ثانیاً آورده شرکای خارجی، ثالثاً هدایت اعتبار با اجازه به زیرمجموعه بانک‌ها و شرکت‌های خصولتی برای مشارکت در پیشران‌ها و بدون مراعات حکم ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید از جمله این موارد هستند."

آغاز قطع گاز صنایع

با موج جدید سرما و افزایش مصرف گاز به دلیل کمبودها در این زمینه گاز چند واحد تولید سیمان قطع شده و این واحدهای تولیدی مجبور به استفاده از مازوت شدند. یعنی در شرایطی که از اولین کشورهای دارای ذخایر گاز هستیم، به دلیل ضعف تکنولوژی دچار چنین مشکلاتی شده‌ایم و از طرف دیگر مازوت‌سوزی و عواقب آن نیز به درد جدیدی اضافه شده که هر سال تائید و سپس تکذیب می‌شود و یا با اعتراض‌ها متوقف می‌شود.

مسکن حمایتی در 20 استان متوقف شد

با وجود تبلیغات عمده دولت برای ساخت و تحقق یک میلیون واحد مسکن در سال، خبرهای ضد و نقیضی از این طرح به گوش می‌رسد. در حال حاضر صرفا متقاضیان در 11 استان امکان ثبت‌نام دارند و این روند برای 20 استان دیگر متوقف شده و دلیل آن همکاری نکردن دستگاه‌ها در زمینه واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی امروز بیان کرد که زمین برای ساخت 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکن تأمین شده است.

زمان واریز سهمیه جبرانی بنزین

سهمیه جبرانی سوخت برای دارندگان کارت سوخت در آذرماه شارژ می‌شود. این تصمیم به دلیل اختلال در سامانه هوشمند سوخت اتخاذ شده و جزئیات آن برای وسایل نقلیه مختلف به تفکیک اعلام شده است.

خبر ارائه بودجه سال آینده

وزیر اقتصاد اعلام کرده که بودجه سال 1401 طی هفته‌های آینده به مجلس ارسال می‌شود. وی همچنین خبر از فروش اموال مازاد دولت برای جبران کسری بودجه داده است. خاندوزی معتقد است این روش کمترین اثر تورمی و منفی بر جای خواهد گذاشت.

371560