کوروش عطایی: وضعیت پخش آثار مستند در ایران خوب نیست

کوروش عطایی کارگردان مستند «در جستجوی فریده» گفت: جشنواره سینماحقیقت بستری برای نمایش فیلم‌های مستند ایجاد می‌کند که تنها محل نمایش‌شان این جشنواره است.
تصویر کوروش عطایی: وضعیت پخش آثار مستند در ایران خوب نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، کوروش عطایی، مستندساز و پخش‌کننده درباره اهمیت جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمای ایران است، چرا که بستری را برای نمایش فیلم‌های مستند ایجاد می‌کند که تنها محل نمایش‌شان این جشنواره است. سینمای مستند ایران در دهه اخیر رشد زیادی داشته و به دلیل ماهیت خود درگیر سینمای تجاری نشده است، پس شکلی از فیلم‌های باکیفیت را می‌توان در جشنواره «سینماحقیقت» دید که به نظر من فرصت ارزشمندی به شمار می‌رود.

او درباره وضعیت پخش فیلم‌های مستند در جهان و ایران گفت: فیلم‌های مستند در جهان به شکل‌های مختلف مثل جشنواره‌ها، شبکه‌های اینترنتی یا وی‌اودی و تلویزیون پخش می‌شوند اما این مساله در ایران متفاوت است؛ ما پخش‌کننده‌های خیلی کمی داریم که روی فیلم پخش فیلم مستند کار کنند. به همین دلیل خیلی از فیلم‌های خوب ما آنطور که باید و شاید در عرصه‌های جهانی دیده نمی‌شوند، شاید در سال‌های اخیر شاهد بهتر شدن آن شده باشیم اما این بستر جای کار زیادی دارد.

کارگردان مستند «در جستجوی فریده» ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تعدادی از پخش‌کننده‌های خصوصی در ایران وجود دارند که کار پخش فیلم‌های مستند را انجام می‌دهند اما به نظر من به حد استانداردی که مناسب سینمای مستند ایران باشد، نرسیده‌اند و بسیار با آن فاصله دارند.

عطایی درباره علت این مساله تاکید کرد: به علت شرایط ایران و هزینه‌هایی که پخش‌کننده‌های ایرانی نمی‌توانند تامین کنند، امکان حضور بین‌المللی در بازارهای مختلف را نداریم، این مساله باعث می‌شود ما یکی از فرصت‌های اساسی برای ارائه فیلم‌های مستند را از دست دهیم. امیدوارم در آینده اتفاق‌های بهتری برای سینمای مستند ما بیفتد.

این مستندساز درباره راه‌حل بهتر شدن وضعیت پخش سینمای مستند در ایران عنوان کرد: یکی از نیازهای اولیه پخش جهانی، ساخت فیلم‌هایی با استانداردهای جهانی‌ است، یعنی فیلم‌هایی که چه از نظر فرمی و چه محتوایی، قابلیت ارائه در فستیوال‌ها و تلویزیون‌ها را داشته باشند. دومین نیاز تمرکز، فعالیت و حمایت از پخش‌کننده‌های خصوصی‌ست که باید از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صورت گیرد تا امکان حضور در مارکت‌ها، فستیوال‌ها و... فراهم شود.

او افزود: حضور مهمانان، خریداران و پخش‌کننده‌های خارجی فیلم‌ها در جشنواره «سینماحقیقت» از مواردی است که می‌تواند به پخش فیلم‌های مستند کمک کند. باتوجه به شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن جشنواره این امکان کم‌تر شده است.

کارگردان فیلم «از ایران، یک جدایی» در پایان درباره اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر آن بر پخش بین‌المللی آثار مستند تصریح کرد: یکی از معایت اصلی جشنواره‌های آنلاین نبود ارتباط میان فیلمسازان، مخاطبان، خریداران فیلم‌ها و مهمانان خارجی است که تاثیر به‌سزایی در پخش بی‌المللی آثار دارند، اما از طرف دیگر با آنلاین شدن جشنواره تعداد بسیاری از افراد توانایی دیدن آثار را خواهد داشت. البته باید گفت با پخش آنلاین آثار از طریق پلتفرم‌ها امکان کپی شدن فیلم‌ها وجود دارد که امیدوارم برای آن تمهیداتی اندیشیده شده باشد.

پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

371338