پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش سوم

رشد اندک قیمت‌ها با حذف ارز ترجیحی ممکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی سبب افزایش چشمگیر قیمت‌ها نمی‌شود، زیرا در حال حاضر نیز مردم کالاهای مصرفی خود را با هزینه بالایی تهیه می‌کنند.
تصویر رشد اندک قیمت‌ها با حذف ارز ترجیحی ممکن است

محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزیابی خود از حذف ارز 4200 تومانی به خبرنگار پرسون، گفت: صلاح در حذف ارز ترجیحی به دلیل ایجاد رانت از این طریق و نبود قابلیت نظارت است.

صفایی گفت: نمی‌توان برای واردکننده هر کالایی برای مثال ذرت، مامور تعیین کرد. ضمن این که ناظر و یا مامور نیز از جنس خود ما است و در نتیجه عمدتا انحراف در این زمینه بسیار بالا و قابل مدیریت نیست.

وی افزود: باید مسیرهای انحرافی و فسادزا را در این رابطه مسدود کرد، به همین دلیل حذف ارز ترجیحی اقدامی به نفع مردم و کشور است و موافق حذف این ارز هستم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه داد: به نظر می‌رسد حذف این نوع ارز افزایش چشمگیری در رشد قیمت‌ها نداشته باشد، در شرایطی که نهاده‌های دامی با نرخ ارز ترجیحی به دست تولید کننده رسیده، مرغ نه تنها در حدود ۱۰ هزار تومان نیست، بلکه به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، زیرا در شرایط فعلی نیز مردم در حال مصرف مرغ با نرخ آزاد دلار هستند.

صفایی بیان کرد: منکر تغییر در قیمت‌ها به واسطه حذف ارز دولتی نیستم، اما در نهایت باید برای مبارزه با رانت اصلاحاتی را انجام داد که یکی از روش‌ها تعیین تکلیف ارز دولتی است. بحث یارانه انرژی نیز از موارد دیگری است که نیازمند اصلاحاتی است. یارانه‌ای به برخی بخش‌ها مانند صنایع فولادی ارائه می‌شود که مستحق آن نیستند.

این نماینده مجلس در خصوص حذف ارز دولتی و پرداخت یارانه جداگانه به مردم، تصریح کرد: در حال حاضر شناسایی‌ها صورت گرفته و دهک‌های درآمدی مشخص هستند. اگر چناچه افزایش قیمت غیرمترقبه‌ای رخ دهد، می‌توان به دهک‌های ضعیف جامعه یارانه نقدی داد تا حمایت‌های لازم از آنها انجام شود.

368707