عابدینی در گفت‌وگو با پرسون/ بخش دوم

مواضع آمریکا درباره زمان بازگشت به میز مذاکرات غیرعقلانی و غیرحقوقی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اگر وقتی در رابطه با آغاز مذاکرات برجام تلف شده، این ایران است که از کشورهای غربی طلبکار است، آنها منکر تعهدات خود شدند. صحبت‌های مقامات آمریکایی مبنای حقوقی ندارد و طبق برجام نیست. ضمن این که تعجب‌آور است که چگونه حاضر شدند این مسائل غیرعقلانی و غیرحقوقی را به زبان جاری کنند.
تصویر مواضع آمریکا درباره زمان بازگشت به میز مذاکرات غیرعقلانی و غیرحقوقی است

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی پرسون، در رابطه با مواضع آمریکا مبنی بر این که زمان ایران برای بازگشت به مذاکرات برجام دائمی نیست، بیان کرد: متأسفانه طی 45 سال گذشته و بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا به دلیل استفاده بی‌رویه از قوه قهریه، قوه عاقله‌اش تحلیل رفته و قدرت برخورد عقلانی با موضوعات را ندارد.

عابدینی تصریح کرد: ایران در پاسخ به بدعهدی و خروج آمریکا از برجام، تعهدات خود را کاهش داد، تیم مذاکره کننده برجام در دولت اوباما اکنون در دولت بایدن نیز حضور دارند و آگاه هستند که آمریکا به تعهدات‌اش در رابطه با برجام عمل نکرد.

وی افزود: ایران به محض این که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند به چهارچوب برجام بازمی‌گردد و مشکلی در این زمینه ندارد. اگر وقتی تلف شده، این ایران است که از کشورهای غربی طلبکار است، آنها منکر تعهدات خود شدند. صحبت‌های مقامات آمریکایی مبنای حقوقی ندارد و طبق برجام نیست. ضمن این که تعجب‌آور است که چگونه حاضر شدند این مسائل غیرعقلانی و غیرحقوقی را به زبان جاری کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اعمال فشار آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران از سال 82 که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران شروع شد، آغاز و موضوع از یک بحث فنی و حقوقی تبدیل به یک موضوع رسانه‌ای و سیاسی شد. آنها همواره تلاش کردند که فعالیت‌های هسته ای ایران را متوقف کنند و یا به عقب بازگردانند. حتی اوباما اذعان کرد که تمایل به تعطیلی صنعت هسته‌ای ایران داشت، اما توان آن را پیدا نکرد.

عابدینی گفت: تفاوتی ندارد از سال 82 تا اکنون در سال 1400 خواسته و مشکل غربی‌ها با ایران همین صنعت هسته‌ای است. جمهوری اسلامی به صراحت طبق حقوق هسته‌ای که در ان‌پی‌تی ذکر شده است، حق دارد چرخه سوخت هسته‌ای داشته باشد، منوط بر این که به سمت سلاح هسته‌ای انحراف پیدا نکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران بارها اعلام کرده که در دکترین دفاعی‌اش موردی به نام سلاح هسته‌ای نیست. رهبر انقلاب نیز به صراحت اعلام کردند که داشتن بمب اتم و استفاده از آن حرمت شرعی دارد.

عابدینی در پایان گفت: تمام گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران هیچ‌گونه انحرافی در صنعت هسته‌ای نداشته است.

368705