پرسون گزارش می‌دهد:

حواشی ایجاد اختلال در سامانه سوخت گیری

با ایجاد اختلال اخیر در سامانه کارت سوخت، وزیر سابق ارتباطات پیشنهاد حذف این کارت را داده است. 
تصویر حواشی ایجاد اختلال در سامانه سوخت گیری

به گزارش سایت خبری پرسون، ظهر سه شنبه اولین خبرها از اختلال در سامانه کارت سوخت منتشر شد و تا به امروز عرضه بنزین سهمیه ای یعنی 1500 تومانی به طور کامل رفع نشده است و به مرور جایگاه های سوخت در حال بازگشت به چرخه فعالیت خود هستند. اما در حاشیه این اتفاق که دلیل آن حمله سایبری اعلام شد، اتفاقات دیگری رخ داد و یا بحث های جدیدی شکل گرفت.

با وجود حواشی ایجاد شده موضوع قابل توجه این بود که هیچ گونه خشونت میان مردم و یا کشمش در جایگاه های سوخت برای سوخت گیری ایجاد نشد. این بعد مثبت این اتفاق بود. مسئله ای که وزیر کشور نیز به آن اشاره کرده و گفته دشمن برای آبان ماه برنامه ریزی کرده بود.

فروش بنزین 9 هزار تومانی

با توجه به این که همیشه کسانی هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند، در معضل و اختلال سوخت گیری نیز شاهد این سوءاستفاده بودیم. بر این اساس جایگاه های سیار سوخت برای خدمت رسانی ایجاد شد، اما متأسفانه در برخی مواقع به جای بنزین سهمیه ای، بنزین با نرخ 9 هزار تومان به فروش رسید.

همچنین خبرهایی نیز از استان های مختلف به گوش می رسید. برای مثال خبرها حاکی از فروش بنزین لیتری 8 هزار در تبریز بود.

پیشنهاد حذف کارت سوخت

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات بحث حذف کارت سوخت و ادغام آن در یک کارت را بیان کرده است. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: "اواخر سال ۹۷ در راستای ادغام کارتهای خدماتی در دولت الکترونیکی، پروژه حذف کارت سوخت و ادغام آن در کارت بانکی با همکاری وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت کشور و وزارت ارتباطات کلید خورد و به اتمام رسید.

هم اکنون همه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری این کار آماده است و دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی مستقر در تمامی پمپ بنزینها، در مدت زمان کوتاهی، قابلیت ایفای نقش جایگزین را دارند.
ضمن عرض خدا قوت به مدیران وزارت نفت، این مطلب را نوشتم تا اگر در میانه‌ی تغییرات مدیریتی این موضوع مغفول مانده، یادآوری شود. شاید به کارشان بخورد."

اختصاص سهمیه جداگانه

اوجی، وزیر نفت خبر از اختصاص سهمیه بنزین جداگانه بابت اختلال اخیر داد. وی در این رابطه گفت است که با هماهنگی رئیس‌جمهور سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران اختلال‌رسانی سوخت در روزهای اخیر برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

مسئولیت حمله سایبری با کدام نهاد است؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حمله سایبری روز سه شنبه به سامانه هوشمند سوخت گفته است که "در تقسیم‌ کاری که برای پیشگیری و مقابله با حوادث سایبری پیش‌بینی شده، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی بر عهده پدافند غیرعامل و مرکز راهبردی افتا است، بنابراین وزارت ارتباطات در این زمینه مسئولیتی ندارد و به همین دلیل تا امروز در این‌باره موضع‌گیری نداشتیم."

تغییر رویکرد صداوسیما در پوشش اخبار مربوط به بنزین

از موضوعات مهمی که با ایجاد اختلال در سامانه هوشمند کارت سوخت نمایان شد. بحث تغییر در رویکرد خبری صداوسیما همزمان با حضور ریاست جدید این سازمان بود. رسانه ملی در بخش های مختلف اخبار مربوط به اختلال در سوخت گیری را پوشش داد و از فرافکنی در این زمینه و یا سانسور مباحث اصلی مانند گذشته پرهیز کرد. این موضوع با استقبال مردم و فعالان رسانه ای مواجه شده است.

368021