عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با پرسون:

وقوع موج ششم کرونا بر اساس احتمالات است/ واکسن سینوفارم مشکلی ندارد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درگیری کشور با موج جدید کرونا بر اساس احتمالات است. اما جامعه به ویژه وزارت بهداشت باید آمادگی مقابله با موج احتمالی را داشته باشد تا مشکلات گذشته تکرار نشود.
تصویر وقوع موج ششم کرونا بر اساس احتمالات است/ واکسن سینوفارم مشکلی ندارد

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: بحث موج ششم کرونا در کشور احتمالی است؛ ممکن است ایجاد شود و یا این اتفاق رخ ندهد. سفرهای اخیر به عتبات و سایر سفرهای مردم و تجمعات بالا از دلایلی است که باعث ورود ویروس به کشور می‌شود.

سامه‌یح نجف‌آبادی تصریح کرد: از طرف دیگر واکسیناسیون بسیار عالی نسبت به گذشته در حال انجام است و به همین دلیل ممکن است دیگر موج جدید ایجاد نشود. اما با تمام این تفاسیر باید آمادگی مواجه با موج ششم جدی گرفته شود تا مشکلات قبلی رخ ندهد.

وی در خصوص تردیدها در رابطه با اثربخشی واکسن سینوفارم گفت: تحقیقی در شیراز انجام شده و تعداد افراد مورد تحقیق نسبتا زیاد و در حدود 380 هزار نفر بوده است. در نتیجه این گزارش گفته شده که 5 درصد احتمال مقاومت در برابر ویروس وجود دارد؛ اما احتمال بستری و مرگ بسیار پایین ذکر شده است.

عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: باید این آمادگی در میان مردم وجود داشته باشد که با وجود تزریق واکسن کرونا نیز احتمال درگیری با این ویروس وجود دارد. هیچ واکسنی تأثیر 100 درصدی ندارد. واکسن آنفولانزا نیز مقاومت بدن را افزایش می‌دهد؛ اما همچنان احتمال ابتلای خفیف وجود دارد.

سامه‌یح نجف‌آبادی افزود: متأسفانه میزان واکسیناسیون در دولت قبلی شرایط خوبی نداشت؛ اما واردات واکسن در دولت جدید با همت رئیس جمهور، تسریع شد.
این نماینده مجلس گفت: واکسن سینوفارم مشکلی ندارد و در بسیاری از کشورها تزریق شده است. این واکسن نیز همانند سایر نمونه‌‌‌‌های مشابه کارآمد است و در حال حاضر با وجود ابتلای بالا، میزان بستری و تعداد فوتی‌ها کاهشی است.

366541