حمایت دولت سیزدهم از صنف یا صنعت

در تمامی کشورهای توسعه یافته ،همواره نقش SMEها در توسعه اقتصادی وصنعتی کشور غیر قابل انکاراست، مشاغلی که در خانه‌های شخصی در کارگاه‌های کوچک و بعضا با مشارکت خانواده و افراد اندک شکل می‌گیرد، اما تاثیر آن به دلیل مزایای بی شمار این نوع فعالیت بسیار حائز اهمیت است، نگاهی به ساختار اقتصادی وتولیدی کشور نشان می‌دهد،که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تولیدی، خدماتی وتوزیعی از طریق این SMEها صورت می‌پذیرد، که با تعداد و پراکنش زیاد در حدود 14% از GDP کشور را تشکیل می‌دهند.
تصویر حمایت دولت سیزدهم از صنف یا صنعت

به گزارش سایت خبری پرسون، فرها تقوا منش، اقتصاددان وتحلیلگر صنعت و استراتزیست نوشت: نگاهی گذرا به آمار رسمی وزارت صمت، حکایت از جمعیت حدود 3 میلیون نفری از اصناف را نشان می‌دهد، با حدود 600000 واحد تولیدی در بسیاری از رسته‌ها، مشابه صنعت، با تعداد 129 اتحادیه فقط در شهرتهران، 443 اتحادیه در استان تهران و 368 اتاق اصناف در سراسر کشور.

چگونه است که در بسیاری از محاسبات، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها این قشر عظیم نادیده گرفته می‌شوند.

چگونه است که در غالب تصویب نامه‌ها در سنوات اخیر تسهیلات تنها مشمول واحدهای دارای پروانه بهره برداری می‌شود، معنی این جمله یعنی حذف صنوف، اگر چه در یکی دوسال اخیر گوشه چشمی به اصناف شده است و در متمم و یا ذیل بخشنامه‌ها، با التماس وخواهش اسم صنوف اضافه شده است، ولی به دلیل عدم اعتقاد برخی مدیران صنعتی، تاکنون جایگاه این قشر تاثیر گذار بر اقتصاد کشور بدرستی تبیین نشده است.

می‌گویند بنویسد، صنف و بخوانید صنعت

در دولت کار و کرامت چه فرقی می‌کند در فضای ده هزارمتری با 1000 کارگرشریف کارکنی ویادر فضای یک کارگاه کوچک با جمعی اندک به تولید ملی بپردازی.

هنوز که هنوز است در ذهن برخی از مدیران صنعت، نادیده گرفتن اصناف یک اصل است، و این را به کارشناسان بخش صنعت آموزش می‌دهند، این بی انصافی را به راحتی در بخشنامه‌های موجود در سرتاسر وزارت صمت می‌توان دید، در تخصیص مواد اولیه، در پرداخت تسهیلات، دراعطاء مشوق‌ها، تازه کار به اینجا نیز ختم نمی‌شود در بخشنامه‌های داخلی سایر دستگاه‌ها وبانک‌ها، این جمله جادوئی دارای پروانه بهره برداری همواره به چشم می‌خورد.

سوال این است، مگر مدیریت واحدی برصنف و صنعت حاکم نیست؟ مگر یکی از فلسفه‌های ادغام دووزارتخانه سهولت تصمیم‌گیری نبود؟

مدیران صنعت، لطفا پاشنه‌های کفش خود را بکشید، از واحدهای صنفی بازدید کنید، برخی باعث افتخار این کشور هستند، برخی در حدو اندازه واحدهای صنعتی وچه بسا بزرگتر هستند. فرقی بین فرزند بزرگتر وکوچکتر نگذارید و از برکات این امر برخوردار شوید.

می‌گویید مشکلات زیست محیطی وجود دارد، خوب شما به عنوان مغز افزار، به عنوان تصمیم‌گیر مجموعه با تعامل سایر دستگاه‌ها، با حمایت از تکنولوژی‌های نوین این مشکل راحل کنید.

عدم حمایت از واحدهای تولیدی چه صنفی وچه صنعتی، اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی وخلق الساعه چیزی جز تعدیل نیروی کار، افزایش بیکاری، تعطیلی بنگاه و نهایت افزایش بزه اجتماعی را به دنبال نخواهد داشت.

روزی نیست که چند واحد تولیدی با آه و حسرت خبر تعطیلی و یا تعدیل نیروی خودرا به بخش‌های مختلف وزارتخانه منتقل نکند، در ملاقات حضوری با یک تولید کننده محترم شاهد اشک آن بزگوار در تعطیلی واحد تولیدی‌اش بودم، غصه تمام وجودم را فرا گرفت، تنها کمکی که در آن زمان از دستم برآمد دادن یک دستمال کاغذی به ایشان بود که چشمان خودرا پاک کند، کمی به خود بیاییم، کمی مهربانتر باشیم، بیایید مرد میدان باشیم، همانگونه که برای خانواده خود با دلسوزی و با تمام توان کار می‌کنیم برای این مردم شریف برای این تولید کننده زحمتکش کارکنیم، دیگر فرصت تلف کردن وقت رانداریم.

این قانون نظام صنفی نیز نیاز به بازبینی کلی دارد، درست مثل ماشینی که دوباره اسمبل می‌شود، با ارائه یک لایحه از سوی دولت و اصلاح هفت، هشت بند از مواد آن چیزی حل نمی‌شود، دولت جدید در فکر بازبینی کلی قانون نظام صنفی با در نظر گرفته اسناد بالا دستی است، در کنار آن نیز قوانین مربوط به صنعت نیز نیاز به اصلاح دارد، یک اتاق فکر قوانین قوی، متشکل از اساتید و نخبگان حقوقی برای شناسائی، حذف و یا اصلاح قوانین مخل تولید.

صنف یا صنعت؟ من می‌گویم تولید، می‌گویم پیوند صنف وصنعت، می‌گویم جراحی صنف و صنعت.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

365998