هفته آینده؛

افزایش نامتعارف قبوض برق در مجلس بررسی خواهد شد

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این جلسه موضوع افزایش نامتعارف مبلغ قبوض برق بررسی شد و کمیته نیرو کمیته‌ای اختصاصی متشکل از کارشناسان تعرفه‌ها، عوامل اجرایی دستگاه اجرایی، تعدادی از نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس جهت رسیدگی به موضوع تشکیل داد.
تصویر افزایش نامتعارف قبوض برق در مجلس بررسی خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره پیگیری مجلس در مورد افزایش بهای برق مصرفی مشترکین اظهار داشت: در پی مبالغ بالای قبوض برق که سیر تصاعدی خارج از عرف داشته، کمیسیون انرژی و کمیته نیرو جلسه‌ای را با حضور متولیان دستگاه‌های اجرایی، شرکت توانیر و وزارت نیرو برگزار کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این جلسه موضوع افزایش نامتعارف مبلغ قبوض برق بررسی شد و کمیته نیرو کمیته‌ای اختصاصی متشکل از کارشناسان تعرفه‌ها، عوامل اجرایی دستگاه اجرایی، تعدادی از نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس جهت رسیدگی به موضوع تشکیل داد.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نتیجه نهایی این جلسات دوشنبه هفته آینده به کمیسیون ارائه و تکلیفی برای توانیر و وزارت نیرو مشخص می‌شود افزود: تبصره 8 قانون برنامه این اختیار را به وزارت نیرو و توانیر داده بود که برای نیازمندان جامعه مصرف برق تا 160 کیلووات رایگان باشد.

محمد نژاد خاطرنشان کرد: در مقابل برای جبران این هزینه‌کرد که از درآمد وزارت نیرو کم می‌شود وزارت‌خانه باید الگوی مصرف را تغییر دهد به گونه‌ای که با افزایش تعرفه هزینه الگوی مصرف مشترکین پرمصرف جامعه هزینه‌کرد مربوط به مصرف دهک‌های پایین و نیازمند جامعه را جبران کند. ‌

وی ابراز داشت: از این رو وزارت نیرو و شرکت توانیر در اجرای این قانون تعدادی از مشترکین پرمصرف را جدا کرد و پایه بهای برق مصرفی را متوسط هزینه تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نظر گرفت که متوسط هزینه تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر نیروگاه‌ها بیشتر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت تولید در نیروگاه‌های تجدید هر کیلووات 820 تومان تعریف شده تصریح کرد: این عدد نسبت به تعرفه قبلی قابل ملاحظه است از این رو صورت‌حساب‌ها در این دوره از حالت قبلی خارج و دو الی سه برابر هزینه گذشته شد که این امر نارضایتی مردم را به‌دنبال داشت.

محمدنژاد با اشاره به دیگر دلایل چند برابر شدن بهای برق مصرفی با تعرفه جدید گفت: قالب مشترکان مصارف چندگانه دارند به عنوان مثال ممکن است از انشعاب خانگی برای روشنایی مغازه پایین خانه خود استفاده کرده باشند و به این جهت مصرف بالا رفته و این صورت‌حساب از بازه برق یارانه‌ای خارج شد.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: همچنین در برخی از موارد به ویژه در روستاها چند خانه از یک کنتور استفاده می‌کنند که تعرفه 820 تومان مشمول این‌گونه انشعابات بوده و هر چند که آن خانواده‌ها از دهک‌های پایین نیز باشند اما مبلغ قبض عددی نجومی می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهادات کمیسیون در برخورد با این رشد تصاعدی نامتعارف قبوض برق افزود: برخی از این صورت‌حساب‌ها باید ابطال و تعدیل شود البته ابطال صورت‌حساب برای برخی از موارد انجام می‌شود چراکه برخی از صورت‌حساب‌ها همواره رقم بالایی دارند و باید از یارانه انرژی خارج شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه امکان ابطال صورت‌حساب تنها برای طبقاتی که مشمول استفاده از یارانه انرژی می‌شوند خواهد شد اظهار داشت: تقسیط بهای برق مصرفی یکی دیگر از پیشنهادات ما بود همچنین شرکت توانیر می‌تواند با همان عدد ثابت بازه زمانی مصرف را افزایش دهد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه مشترکین پرمصرف نیز مشمول مساعدت تقسیط مبلغ قبوض برق می‌شوند گفت: پیشنهادات مذکور در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد و ساز و کار اقدامی که برای حل این مسئله انجام خواد شد در شرکت توزیع مشخص می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به اینکه اشتباه در قرائت کنتور نیز می‌تواند از دلایل افزایش نامتعارف قیمت باشد، ابراز داشت: ممکن است تا پیش از این کنتور به دلایل مختلف کم‌خوانی شده باشد و همچنین خرابی کنتور نیز عدد را به شکل تصاعدی نشان می‌دهد از طرفی اتصالات داخلی نیز افزایش مصرف را به دنبال دارد.

وی افزود: مجموع موارد مذکور عدد کنتور را بالا می‌برد که تا پیش از این با تعرفه 234 یا 250 تومن محاسبه می‌شد اما طبق برنامه توانیر، این دوره مصرف هزار کیلو وات و بیش از آن با تعرفه 820 تومان محاسبه شده که مبلغ بالا رفت لذا قانون اجازه ابطال این صورت‌حساب را داده و راه مساعدت برای توانیر باز است.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: از طرفی صورت‌حساب برق در تابستان افزایش بیشتری دارد چرا که در زمستان به دلیل عدم استفاده از سیستم سرمایشی، استفاده کمتر از روشنایی‌ها و کاهش مصرف لوازم خانگی به دلیل خنک شدن سیستم خنک‌کننده آن به واسطه سرمای هوا، مصرف برق کمتر است.

محمدنژاد با بیان اینکه در مجموع در زمستان مصرف نصف تابستان است و رقم صورت‌حساب نجومی نخواهد بود گفت: از طرفی در تابستان 23 درصد به بهای برق افزوده می‌شود لذا اعمال این 23 درصد، افزایش مصرف و افزایش مدت زمان مصرف در تابستان خود به خود سبب بالا رفتن مبالغ صورت‌حساب خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش نجومی مبالغ صورت‌حساب این دوره مشترکین در کمیسیون انرژی مجلس بررسی و ساز و کار چگونگی برخورد شرکت توانیر و وزارت نیرو به آن‌ها تکلیف می‌شود که آن را به عموم مردم اطلاع‌رسانی‌ خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

365589