پرسون گزارش می‌دهد:

ماجرای ادامه‌دار و پرحاشیه قبض‌های نجومی برق

صدور قبض‌های نجومی برق برای برخی مشترکان در تابستان سبب اعتراض آنها شده است.
تصویر ماجرای ادامه‌دار و پرحاشیه قبض‌های نجومی برق

به گزارش سایت خبری پرسون، ماجرای قبض‌های نجومی برق با اشتراک گذاشتن تصویر قبض برق 4 میلیون و 600 هزاری توسط علی کریمی، فوتبالیست سابق مطرح شد و موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت. هر چند در آن زمان مردم به حواشی بیشتر توجه کردند؛ اما صدور قبض‌های نجومی برق برای شهروندان مختلف و عادی که مانند این فوتبالیست عمارت نداشتند؛ در تابستان به صدر اخبار آمد و مشخص شد که اعتراض کریمی به‌حق بوده و تغییری در نحوه صدور قبوض برق رخ داده است.

مجید واشقانی، بازیگر نیز از جمله هنرمندانی بود که به قبض برق میلیونی خود و دوستان‌اش اعتراض کرد و حتی اشاره کرد در یک مورد اصلا اعضای خانواده بیشتر روزهای ماه را در خانه نبودند.

واکنش مسئولان صنعت برق

با افزایش واکنش‌های مردم، سوال‌ها از مسئولان صنعت برق نیز افزایش یافت و باعث پاسخگویی آنها شد. آنها موضوع افزایش نرخ محاسبه برای مشترکان پرمصرف را مطرح می‌کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر می‌گوید: "صرفا ۲ درصد از مشترکین برق خانگی در کشور مشترکین پرمصرف هستند و بیش از دو برابر الگوی مصرف، برق مصرف می کنند. اگر طی یکسال گذشته میزان مصرف تغییر کرده باشد، قطعا نرخ پرداختی آنها با افزایش ۲۳ درصدی روبرو شده است."

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز گفته است که "تعدادی از مشترکان برق هم بیش از الگو برق مصرف‌ کرده‌اند که شامل افزایش تعرفه ۲۳ درصدی شده‌اند که بخشی از هزینه برق آنها با افزایش هفت درصدی و بخشی از آن هم بسته به میزان مصرف با تعرفه ۱۶ درصدی محاسبه و برای آنها پیامک قبض برق ارسال شده است."

حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز با اشاره به گلایه برخی از شهروندان در خصوص افزایش چند برابری هزینه برق گفته است که "از اردیبهشت ماه هم شاهد افزایش هفت درصدی بهای برق برای مشترکین عادی و ۲۳ درصدی برای مشترکین پرمصرف بوده‌ایم."

افزایش هزینه برق در شرایطی که روزهای بسیاری از تابستان مردم با قطعی برق مواجه شدند؛ سوال‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده؛ آنها طبق قانون مکلف به پرداخت قبوض برق خود هر چند که میلیونی باشد؛ هستند. البته شرکت برق تقسیط قبوض برق و پرداخت آن در سه مرحله را تدبیر کرده که این باعث نمی‌شود اصل موضوع را انکار کرد.

اعتراض نمایندگان مجلس

موضوع قبض‌های نجومی برق به قدری پرحاشیه شده که سبب اعتراض نمایندگان مجلس نیز شده است.

بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه می‌گوید: "علت افزایش قیمت قبوض مردم مصرف بیش از ۸۵ درصد مشترکان دو برابر الگوی مصرف مطرح شده است در ابتدا باید روشن گردد که تعریف این الگوی مصرف چیست. مردم باید بدانند بر اساس کدام الگو دو برابر بیشتر مصرف برق داشته اند. باید برای هر منطقه ای الگوی مصرف تعریف شود تا هر خانه بداند که بر اساس چه الگویی پول برق برای آن محاسبه می شود."

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است "در تابستان سال جاری که روزی ۴ ساعت قطعی برق داشتیم چگونه مردم دو برابر الگوی مصرف از برق استفاده کرده اند؟ چطور در سال گذشته که دما در همین حدود بود و مردم از همین سیستم های سرمایشی استفاده می کردند شاهد مصرف فراتر از الگوی مصرف نبودیم؟ چرا مردم باید با وجود قطعی های مکرر برق در تابستان چندین برابر پول برق بپردازند؟ این توجیهات قابل قبول نیست. به جای اینکه مسئولان صنعت برق از مردم عذرخواهی کنند عذر بدتر از گناه آورده اند. افزایش قیمت قبوض برق زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده و ما در هر کجا که می رویم مردم گلایه مند هستند."

کمال حسین پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر نیز گفت: "ما این توجیه را برای افزایش قیمت برق بول نداریم. چگونه مردم در فصل تابستان که ۲ الی ۴ ساعت در ساعات اوج مصرف با قطعی برق مواجه بودند، دو برابر الگوی مصرف برق استفاده کرده اند که امروز با افزایش قیمت مواجه شوند. از کجا معلوم که صنعت برق نمی خواهد کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کند؟ قطعا مجلس در روزهای آینده در این زمینه جلسه برگزار خواهد کرد و باید آمار واقعی ارائه شود. این امر اصلا منطقی نیست که ۸۵ درصد مشترکان بیش از دو برابر الگوی مصرف برق استفاده کرده اند. قطعا مجلس با تصمیمات خلاف قانون برخورد خواهد کرد."

در شرایطی که به اعتراضات مردم در این رابطه توجهی نشد و صرفا تقسیط قبوض برای کمک به مردم مطرح شد؛ پیگیری نمایندگان مجلس شاید گره قبوض نجومی برق را باز کند.

362938