دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در گفت و گو با پرسون:

تهاتر نفت با کالا خطر تکرار ماجرای بابک زنجانی را یادآوری می‌کند

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بیان کرد: در جریان تهاتر نفت با کالا و یا سرمایه‌گذاری معمولا نفت با تخفیف ارائه می‌شود و همچنین محدودیت‌هایی نیز در دریافت نوع کالاها وجود دارد و هزینه مبادله نیز افزایش می‌یابد.
تصویر تهاتر نفت با کالا خطر تکرار ماجرای بابک زنجانی را یادآوری می‌کند

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با پرسون، در خصوص مواضع اوجی، وزیر نفت در خصوص تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری گفت: بسیاری از کشورها به دلایل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند مستقیم پول نفت ایران را بپردازند و یا در صورت تبادل کالا پول خود را دریافت کنند. به همین دلیل بحث تهاتر نفت با کالا مطرح می‌شود.

صالحی تصریح کرد: زمانی که این مسئله مطرح می‌شود؛ فروش نفت با مقداری تخفیف انجام می‌شود. ضمن این که آزادی اقتصادی ایران و رقابت در چنین شرایطی محدود می‌شود. در حال حاضر نیز دولت اعلام کرده که حاضر است نفت بیشتری را به فروش رساند تا بتواند کالاها و موقعیت‌هایی را که ایران نیاز دارد را وارد کند.

وی افزود: واردات کالا خارج از بازارهای رسمی و بانک‌ها و از طریق واسطه‌ها سبب افزایش قیمت ارز و کالا می‌شود. به دلیل این که تولیدات و بازار نفت ایران آنطور که پیش بینی می‌شد بعد از برجام محقق نشده است؛ اختلال‌هایی در خصوص فروش نفت ایجاد شده و نیاز است تا منابعی را جذب و کسری بودجه را جبران کنیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ادامه داد: موضوع مهم بعدی این است که دولت برای تحقق پروژه‌های عمرانی نیاز به منابع مالی دارد. سال‌های طولانی است که به دلیل کسری بودجه ردیف پروژه‌های عمرانی بسیار کاهش یافته و یا نیمه‌کاره رها شده و تکمیل نیافته است. بنابراین باید پروژه‌هایی که به واسطه کمبود منابع مالی ناقص مانده؛ تکمیل شود و همچنین پروژه‌های جدید تعریف شوند.

صالحی گفت: سرمایه‌گذارانی هستند که به دلیل ارتباطات و شبکه‌هایی که دارند می‌توانند در رابطه با انتقال نفت ایران موفق عمل کنند. اینها واسطه‌هایی در کشورهای منطقه دارند و به نوعی بازارهایی را از قبل تدارک دیده اند.‌این گروه حاضر هستند نفت و یا مواد معدنی را از کشور خارج کنند ودر مقابل در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در واقع این سرمایه‌گذاران و واسطه کسانی نیستد که در تمام کشورهای دنیا کار کنند. بلکه مخصوص کشورهایی با شرایط تحریمی مانند ایران هستند که مشکلاتی در رابطه با شفافیت منابع مالی و بانکی دارند.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بیان کرد: این نوع شرکت‌ها با تحقیق در این کشورهای خاص حضور می‌یابند و در ازای نفت و یا منابع دیگر پروژه‌هایی را به صورت توافقی انجام می‌دهند. البته این مسیر امنیت ندارد و ممکن است ماجراهایی مانند بابک زنجانی تکرار شود.

صالحی در پایان گفت: تهاتر نفت با کالا معایبی دارد؛ از جمله این که ممکن است منابع مالی به داخل کشور نرسد و همچنین این روش هزینه مبادله را افزایش می‌‌دهد. در واقع عدم شفافیت سبب این اتفاق می‌شود.

366145