افزایش مشکلات روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا

گزارش مطالعاتی طرح سیمای زندگی دانشجویی نشان می‌دهد که مشکلات روان‌شناختی دانشجویان در کرونا رشده کرده و توقف آموزش‌های حضوری و برقراری برنامه‌های یادگیری از راه دور، شرایط را سخت کرد.

تصویر افزایش مشکلات روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، دستورالعمل اجرایی برگزاری طرح احوال پرسی و همدلی با دانشجویان در ایام کرونا توسط مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

در این دستورالعمل آمده است:

در ماه‌های اخیر جهان درحال گذار از یکی از سخت‌ترین بحران‌های حوزه سلامت است و بدون تردید یکی از مهم‌ترین تبعات همه‌گیری بیماری کرونا عوارض روان‌شناختی به‌جامانده از آن است.

با توجه به شرایط فعلی کشور در مدیریت بحران ویروس کرونا و نیز لزوم توجه به آموزش‌های مجازی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای ایجاد برقراری ارتباط و تعامل مناسب با دانشجویان و بخصوص دانشجویان جدیدالورود می‌تواند گام مؤثری در افزایش حمایت روانی اجتماعی از ایشان به‌ویژه در دوران کرونا باشد.

با توجه به این امر دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان بر بسترسازی مناسب برای اجرای طرح‌هایی با این هدف تاکید دارد در همین راستا طرح همدلی یا احوال‌پرسی به‌عنوان یک مداخله مؤثر و ارتقادهنده حمایت اجتماعی و سرمایه روان شناختی دانشجویان در دستور کار فعالیت‌های این دفتر قرار گرفت.

اهمیت و ضرورت طرح

فقدان و یا کاستی در اقدامات پیشگیرانه و درمانی استاندارد و از پیش موجود برای اختلالات روانی و رفتاری می‌تواند مشکل و معضل مهمی در نظام‌های آموزشی در شرایط بحرانی کنونی باشد برخی از دانشجویان در شرایط عادی طیفی از اختلالات مختلف روانی را تجربه می‌کنند.

بر اساس مطالعات طرح سیمای زندگی، گزارش اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۹۴ تاکنون مشکلات روان‌شناختی دانشجویان درحال رشده بوده‌است و توقف آموزش‌های حضوری و برقراری برنامه‌های یادگیری از راه دور، زندگی روزمره دانشجویان و همین‌طور تعاملات آن‌ها با همسالان را سخت و دگرگون ساخته‌است.

از طرفی به‌سبب همه‌گیری بیماری کرونا بسیاری از خانواده‌ها با شرایط بد اقتصادی، از دست دادن شغل و اضطراب فراگیر ناشی از این‌همه گیری مواجه شدند.

بنابراین با توجه به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توان انتظار داشت که اختلالات و مشکلات وابسته به سلامت روان در بین دانشجویان شدت یابد و مشکلات روان‌شناختی جدیدی مانند واکنش به استرس، سوگ و روان زخم (تروما) و همین‌طور افزایش وابستگی به اینترنت و فضای دیجیتال نیز به مسائل پیشین افزوده شوند.

یکی از پیامدهای مهم و مثبت بحران موجود این است که دیگر نمی‌توان به‌سادگی از موضوع سلامت روان دانشجویان در نظام آموزشی چشم‌پوشی کرد زیرا این مسائل به سایر دوره‌های زندگی تسری و تعمیم پیدا می‌کنند و سرمایه انسانی جامعه را در آینده با چالش بزرگی مواجه خواهند ساخت.

درک این خطر و پیشگیری از آن از طریق طراحی و اجرای مداخلات ناظر بر سلامت روان همه گروه‌های هدف، در مرحله نخست برعهده مسئولان نظام آموزش است برای انجام این مأموریت مهم یکی از چندین فعالیتی دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در پیش گرفته‌است اجرای طرح همدلی یا احوال‌پرسی است که به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ و پیگیری می‌شود.

اهداف اصلی

همدلی و همراهی با دانشجویان در شرایط سخت و دشوار کنونی، ارتباط مؤثر میان دانشگاه و دانشجو، شناسایی و غربالگری روان‌شناختی، تحصیلی و آموزشی، اقتصادی و معیشتی، اجتماعی، آشنایی دانشجو با مراکز مشاوره دانشگاهی و خدمات ارائه‌شده به دانشجویان و فعالیت‌های مددکاری، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای مؤثر در جهت رفع مشکلات دانشجویان با هدف افزایش حمایت اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی دانشجویان از اهداف اصلی این طرح است.

جامعه آماری

تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها

سرفصل‌های اصلی مصاحبه با دانشجویان

وضعیت روان‌شناختی

وضعیت ابتلای دانشجو و یا خانواده به بیماری کرونا

وضعیت آموزشی

میزان رضایت از آموزش‌های مجازی

وضعیت خانوادگی اقتصادی و ارتباطی

نحوه ارائه حمایت‌ها و مداخلات روان‌شناختی در مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌ها

مشخصات طرح

در این طرح قرار است کارشناسان مرکز مشاوره به دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان شاغل به تحصیل با هدف احوال‌پرسی و تعامل با دانشجویان در دوران کرونا تماس تلفنی بگیرند و جویای احوال آن‌ها باشند. در این تماس تلفنی در خصوص سرفصل‌های اصلی طرح بررسی لازم به عمل خواهد آمد.

برنامه ملزومات اجرایی هم‌زمان با اجرای دوره آموزشی اطلاع‌رسانی در سایت دانشگاه

بارگذاری پوستر و بنرها در سایت دانشگاه و مرکز مشاوره اطلاع‌رسانی است تا از طریق کانون همیاران

ملزومات اجرایی پس‌از پایان دوره‌های آموزشی

تهیه و ارسال گزارش برای برگزاری دوره‌ای شامل نام و مشخصات کارشناسان و مشاوران

تعداد ساعت و تعداد نفرات تحت پوشش طرح

گزارشی از وضعیت ابتلاء به بیماری

گزارشی از وضعیت تحصیلی و آموزشی دانشجو به تفکیک مقطع و جنس

گزارشی از مشکلات روان‌شناختی

مشکلات پیگیری شده و خدمات ارائه‌شده به دانشجویان

منبع: مهر

364002