معاون پژوهشی وزارت علوم:

هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به صورت حضوری برقرار بودند و در واقع آموزش حضوری مجدد برقرار شد.

تصویر هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامحسین رحیمی شعرباف در یک برنامه تلویزیونی که با موضوع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و ایجاد سامانه پژوهشی مسئله محور، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار داشت: واژه بازگشایی، واژه درستی نیست. اصولا دانشگاه‌های ما تعطیل نبودند که بخواهند بازگشایی شوند. در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به صورت حضوری برقرار بودند. در نتیجه به جای واژه بازگشایی باید واژه برقراری مجدد آموزش‌های حضوری را به کار برد.

وی ادامه داد: در این مدت به جز بخش‌های پژوهشی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه داشته، سایر آموزش‌ها در قالب کلاس مجازی به صورت فعال برقرار بوده است. البته هیچ چیزی در دانشگاه‌ و مدرسه، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این شرایط باعث لطمه به نظام آموزشی ما شده است.

روند موفقیت آمیز شکل گیری آموزش مجازی

رحیمی شعرباف درباره روند موفقیت آمیز شکل گیری آموزش مجازی خاطرنشان کرد: کشور ما به خوبی توانست از پس مشکلات بر بیاید. در کمتر از ۶ ماه، سامانه آموزش مجازی از صفر طراحی شد و پس از بررسی وارد حوزه فعالیت شد.

روند رو به رشد مقالات پژوهشی کشور نسبت به سایر کشورها

وی درباره آمار پژوهش در دو سال اخیر گفت: درسال ۲۰۲۰ میلادی، هفتاد هزار مقاله به ثبت رسید. همچنین در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰) تاکنون، پنجاه هزار مقاله در پایگاه‌های مختلف به ثبت رسیده است. البته کل دنیا تحت تاثیر شرایط کرونا، تعداد مقالات کمتری صادر کرده‌اند. اما کشور ایران نسبت به سایر کشورها در این مورد بهتر عمل کرده و کاهش کمتری داشته است.

سامانه ساتع، تسهیل کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره سامانه ساتع افزود: همه دانشگاه‌ها با سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) آشنا هستند. از این طریق بودجه دانشگاه با اخذ قرارداد با نهادهای علمی تامین می‌شود.

وی درباره آمار موسسات پژوهشی اضافه کرد: در کشور ما ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود ۳۰ الی ۴۰ موسسه، دارای پژوهش های برتر هستند. لازم به ذکر است که موسسات پژوهشی نقش‌ بسیار زیادی در توسعه فناوری کشور دارند.

وی افزود: تمام دستگاه اجرایی باید نیازهای خود را چه در حال و چه در آینده، در این سامانه ثبت کنند. این سامانه نیازهای دانشجویان را برآورده می سازد.

شعرباف تاکید کرد: این سامانه باعث ایجاد ارتباط نهاد علمی با دانشگاه شده و دولت نیز بودجه این فعالیت پژوهشی را تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است عمده تحقیقات دانشگاهی در قالب رساله و پایان نامه های دانشجویی انجام می‌شود.

آقامیری: هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد

در ادامه این برنامه محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران گفت: حتی با وجود آموزش‌های مجازی، همچنان نیاز به آموزش‌های حضوری وجود دارد. البته برقراری کلاس‌های حضوری، ملزم به انجام واکسیناسیون عمومی به جهت جلوگیری از شیوع کرونا است.

هر دانشکده، نیاز به یک پژوهشکده دارد

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران ادامه داد: دانشگاه آزاد به جهت ارتقای خود، سامانه پژوهشی مسئله محور را طراحی کرده و فعالیت پژوهشی خود را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: به عنوان نمونه پژوهشکده غرب شناسی در دانشگاه آزاد تهران مرکز، امروز شروع به کار کرد. این پژوهشکده وظیفه دارد که به حل مشکلات و موضوعات کشور کمک کند. این مشکلات می تواند شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماسی و یا حتی زبان باشد. پژوهشکده غرب شناسی در آینده به یک دانشکده غرب‌شناسی تبدیل خواهدشد.

آقامیری درباره لزوم وجود پژوهشکده در دانشگاه‌ها گفت: ما باید در هر دانشکده، یک پژوهشکده داشته باشیم تا از توان علمی اساتید استفاده شود. بنابراین هر واحد موظف شده سرای نوآوری داشته باشد. به عنوان نمونه سرای آی تی که در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شروع به فعالیت کرده است.

منبع: مهر

365220

سازمان آگهی های پرسون