سلطانی در گفت‌وگو با پرسون:

کاهش تورم، راهکاری جز اصلاح قیمت دلار ندارد

یک اقتصاددان بیان کرد: به دلیل منافع برخی گروه‌های خاص، قیمت دلار در کشور دستکاری شده است؛ دولت با مدیریت و کنترل می‌تواند نرخ ارز را پایین آورد و تورم را کاهش دهد. 
تصویر کاهش تورم، راهکاری جز اصلاح قیمت دلار ندارد

احسان سلطانی، اقتصاددان در خصوص راهکارهای کنترل تورم توسط دولت به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: دولت باید نرخ دلار را واقعی کند و کنترل بازار ارز را در اختیار داشته باشد؛ بسیاری از افراد وابسته به بانک‌های خصوصی، بازار بورسی‌ها و سفته بازها در حال القا و تلاش برای تحقق دلار 40 تا 50 هزار تومانی هستند.

سلطانی تصریح کرد: علاوه بر نرخ دلار، دولت باید خروج ارز از کشور را کنترل کند؛ طی چهار سال گذشته، 7 میلیارد دلار برای خرید خانه صرفا در ترکیه هزینه شده است در حالی که ما در داخل تحریم و در جنگ اقتصادی هستیم و وضعیت عادی نیست که تنظیم امور به دست بازار سپرده شود.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته، رشد نرخ ارز از تمام متغیرهای اقتصادی جلوتر بوده؛ متغیری که در حال حاضر سبب افزایش میزان تورم است، نرخ ارز می‌باشد که باعث گرانی خودرو، خانه، لوازم خانگی و موادغذایی شده است. ضمن این که برخی با وارونه جلوه دادن مسائل، به دنبال افزایش نرخ ارز در جهت منافع خود هستند.

این اقتصاددان افزود: واقعی کردن قیمت دلار باعث هیچ‌گونه شوکی نمی‌شود؛ شوک قبل از این به ارزش دارایی‌ها وارد شده و اکنون باید تخلیه شود. ممکن است برخی به این موضوع توجه کنند که کاهش قیمت دلار باعث افت قیمت نفت می‌شود.

سلطانی بیان کرد: هیچ‌گاه در تاریخ قیمت دلار در ایران مانند چهار سال گذشته افزایش نیافته است؛ در دوران قاجار با آن وضعیت فاجعه آمیز، صد سال طول کشید تا قیمت ارز 7 برابر شود و یا در 53 سال سلطنت پهلوی با وجود اتفاقات مهمی نظیر جنگ جهانی، افزایش شدید قیمت دلار رخ نداد؛ در نتیجه نرخ ارز فعلی دستکاری شده و واقعی نیست؛ این موضوع برای تأمین منافع برخی گروه‌ها مانند بانک‌های خصوصی رخ داده است.

وی در خصوص نرخ واقعی قیمت دلار گفت: در حال حاضر نرخ دلار باید 12 تا 15 هزار تومان باشد؛ اما به دلیل کمبود ارز دولت می‌تواند محدوده 20 هزار تومان را تعیین کرد.

این اقتصاددان در پایان گفت: کنترل نرخ تورم راهکاری جز مدیریت و اصلاح قیمت دلار ندارد؛ محرک افزایش قیمت‌ها از فولاد گرفته تا میوه نرخ ارز است.

364090