لزوم برنامه‌ریزی جامع در حوزه آسیب‌های زنان

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تاکیدات رئیس جمهور در جهت برنامه‌ریزی جامع در حوزه آسیب‌های زنان اشاره کرد و افزود: اگر همه باهم کار کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات در حوزه زنان را حل کنیم.

تصویر لزوم برنامه‌ریزی جامع در حوزه آسیب‌های زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشستی که با حضور نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران و صاحب نظران در حوزه زنان و با دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در محل این دانشگاه برگزار شد، با توجه به ایام پایانی ماه صفر و نقش حضرت زینب (س)، در زنده نگاه داشتن واقعه کربلا گفت: حضرت زینب (س)، در مواضع و جایگاه های مختلف نمادی از یک زن مسلمان تراز اسلام است نباید الگوهایی مانند حضرت زینب (س) را در تعریف جایگاه زن از یاد ببریم.

ایشان هم در عرصه‌ی مبارزه و مجاهده و هم در عرصه‌ی مدیریت امور اسرا و هم در بحث مدیریت رسانه و افکار عمومی جهت دهی و تدبیر می‌کند و پیروزی ماندگار و جاودان را رقم می زند و توانمندی یک زن را به منصه‌ی ظهور رساند. این حرکت ماندگار، درس بزرگی برای زنان و دختران جامعه ما است.»

وی در ادامه به بیان اهداف کلی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری پرداخت و گفت: آسیب سیاست زدگی و تشریفاتی بودن معاونت زنان و خانواده در ادوار گذشته در این معاونت حاکم بوده و این یکی از اشکالات جدی است.

وی خاطر نشان کرد: البته من نمی‌گویم که معاونت زنان و خانواده باید به اجرا هم ورود کند؛ بلکه این معاونت می‌تواند از نظر نظارت بر اجرا و پیگیری اجرا خیلی قوی‌تر از این باشد و بازوهایی در مسیر اجرا داشته باشد تا تاثیر برنامه ریزی‌های خود را ببیند و آن‌ها را رصد و پیگیری کند و در نهایت عِقاب بر عدم اجرا داشته باشد.

معاون رییس جمهور گفت: باید ارتقا را در سطح زن و خانواده با استفاده از شاخص‌هایی که تعریف خواهیم کرد، با نگاه به الگوی سوم برای زنان و همچنین نگاه به سبک زندگی اسلامی و ایرانی تعریف کنیم و پس از آن در مسیر تعالی و جایگاه آرمانی زنان قدم برداریم.

معاون رییس جمهور در این نشست که با حضور نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران برگزار شد با توجه به مواردی که دانشجویان در سخنان شان به آن ها اشاره کرده بودند افزود: برای ورود زنان به حوزه بین الملل برنامه وجود دارد در حوزه زنان برای جهان اسلام و جهان حرف برای گفتن داریم و این در حالی است که زنانمان را در جهان به گونه‌ای دیگر نشان داده اند. جامعه ما مطالبه گر و طلبکار از غرب است، چون خیلی از حقوق زنان و کودکان در جهان پایمال می‌شود، اما این وضعیت را علیه ایران تبلیغ می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید توانایی و فداکاری‌های زنان کشورمان را در عرصه‌های مختلف از جمله در جنگ و همچنین توانمندی‌های علمی، ورزشی و هنری آن‌ها را به جهان نشان دهیم، اظهار کرد: متاسفانه به زنان ورزشکارمان بها داده نشده و بنده نیز در دیداری که با یکی از بانوان ورزشکار داشتم از وضعیت او متاثر شدم چرا که ایشان علی رغم اینکه موفق به کسب مدال طلا شده شرایط زندگی مناسبی ندارد به هر روی سوال بنده این است که آیا مردان هم همین وضعیت را دارند؟

خزعلی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون ستاد ملی زن و خانواده فعال نبوده و این در حالی است که مطالبه رهبری این بوده که یک نگاه فرا قوه‌ای به مسائل زنان بپردازد و خود زنان مسائل شان را پیگیری کنند، افزود: در حوزه زنان قوانین کمی نداریم، اما من معتقدم اگر همین قوانین را هم اجرا کنیم خیلی جلو هستیم. امیدوارم بتوانیم برخی از این قوانین را اجرایی کنیم.

وی گفت: برخی از دوستان در صحبت هایشان گفتند به کسانی که طالب حقوق زنان هستند برچسب فمنیست زده می‌شود چارچوب و الگوی سوم مشخص است، اما متاسفانه برداشت‌هایی وجود دارد. در معاونت نظرات امامین انقلاب را در برنامه‌هایی که داریم ملاک قرار می‌دهیم، چون در برداشت‌ها و تفسیرها تفاوت نظر وجود دارد. وظیفه داریم اسلام را آن گونه که هست معرفی کنیم و در اجرا به کار بگیریم نه اینکه سلیقه‌های خود را وارد عرصه کنیم به هر روی شاهدیم گاهی اوقات به سلیقه‌های خود رنگ اسلامی می‌دهیم و این مسئله‌ای است که باید از آن پرهیز کرد.

وی به اهمیت مباحث حقوقی در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه رئیس قوه قضائیه نگاه مثبتی نسبت به مسائل حقوقی زنان دارد و البته در معاونت امور زنان و خانواده نیز پیگیر هستیم تا این قوانین اجرایی شوند. رهبر معظم انقلاب بر اجرای عدالت و تهیه پیوست عدالت برای همه قوانین تاکید دارند پس تلاش می کنیم که به مفهومی فراتر از عدالت جنسیتی، یعنی همان عدالت فراگیر دست یابیم عدالت فراگیر یعنی در خانه فقط زن را نمی بینیم بلکه بقیه اعضای خانواده ازجمله کودک و فرزند هم دیده شوند و اگر به مرد هم ظلم شود در راستای کرامت و حفظ بنیان خانواده در مقابل این نوع ظلم هم می ایستیم.

خزعلی با دعوت از صاحب نظران و فعالان حوزه زنان برای همکاری و کمک به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: این دولت، دولت مردمی است با این وجود مردم در این دولت باید مجری، ناظر و منتقد باشند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تاکیدات رئیس جمهور در جهت برنامه‌ریزی جامع در حوزه آسیب‌های زنان اشاره کرد و افزود: اگر همه باهم کار کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات در حوزه زنان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند تا با ناامیدی و افسرده کردن، جامعه را از درون دچار فروپاشی کند، افزود: من در سفر خود به یاسوج زنان فرهیخته و توانمندی را دیدم و احساس کردم که چرا از ظرفیت این زنان استفاده نکرده ایم و فرصت سوزی می‌کنیم. با این وجود در معاونت بنا داریم که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

دکتر خزعلی ادامه داد: در مسأله زنان، ترمیم و کنترل آسیب ها و درمان، از اولویت های معاونت است. مرحله‌ی بعد به دنبال ارتقاء شاخص ها خواهیم بود. پیگیری و نظارت برآموزش زنان و اجرای قوانینی مانند قانون تسهیل ازدواج را در دستور کار داریم.

وی با توجه به تاکیدی که ریاست جمهوری در جلسه‌ی هیئت دولت داشتند، گفت: از طرح های دانشگاهیان در راستای برنامه جامع کاهش آسیب های زنان حمایت می کنیم. و ادامه داد: آسیب ها و مشکلات زنان سرپرست خانوار از آسیب‌های جدی در کشورمان به شمار می‌روند و البته در پی حل مسائل این زنان هستیم چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب زنان سرپرست خانوار عائله حکومت هستند و ما باید پیگیر مشکلات آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی معاونت آموزش دختران است و در سفرهایی هم که به استان‌های مختلف انجام شده اعتبارات خوبی در این حوزه اختصاص یافته. تصریح کرد: در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه‌ای ابلاغ شد که در تبصره آن اشاره شده بود تا کارنامه به، ولی دانش آموز داده شود، ولی قید نشده بود که در صورت جدا شدن کارنامه به، ولی سرپرست داده شود، با این وجود بنده این موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری دادند و در نهایت سرپرست آموزش تبصره را تصحیح کردند و این موضوع حل شد.

وی به تاکید رئیس جمهور بر چند صدایی نخبگانی اشاره کرد و گفت: در معاونت زنان بحث چند صدایی نخبگان مدنظر ماست و ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم نگاه سیاسی داشته باشیم؛ با این وجود درب این معاونت به روی عزیزان باز است و البته دائماً هم گروه‌های مختلف به ما مراجعه می‌کنند.

در این نشست که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و با حضور نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، تعدادی از این دانشجویان و اساتید دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

منبع: مهر

364008