عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

نوسازی ناوگان حمل و نقل، جان تازه‌ای به اقتصاد کشور می‌دهد

ما به دنبال واردات کشنده‌های سنگین زیر ۳ سال هستیم. دولت جدید نیز همکاری‌هایی را در این خصوص داشته است و اخیراً اجازه دادند که یکسری کشنده‌های سنگین از گمرک آزاد شوند. امیدواریم که روند آن در روزهای آتی تسریع شود و سریعاً ناوگان حمل و نقل نوسازی شود تا جان تازه‌ای به اقتصاد کشور دهد.
تصویر نوسازی ناوگان حمل و نقل، جان تازه‌ای به اقتصاد کشور می‌دهد

معصومه پاشایی بهرام عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل و کاهش رقابت صادرات کالای ایرانی اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل ما به شدت فرسوده است. طی بازدیدهای مکرری که از کارخانه‌ها و صنایع داشتیم، آن قسمت از صنایع که صادرات دارند از این‌که فرسودگی ناوگان حمل و نقل سبب شده قیمت تمام شده جنس و کالای آن‌ها در بازارهای جهانی بین 5 تا 10 درصد بالاتر باشد، شاکی بودند.

پاشایی بهرام ادامه داد: این ناوگان فرسوده از یک طرف مصرف سوخت بسیار بالایی دارد و از طرفی استهلاک بسیار بالاست و همین مسئله سبب بالا بودن هزینه تمام شده کالاها شده است. در نتیجه کالاهای ما رقابت‌پذیری خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: همانطور که در خصوص صنایعی که صادرکننده هستند صحبت می‌کنیم، حامی تولید کشنده‌های سنگین نیز هستیم اما ظرفیت تولید ما کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد. ما به دنبال این هستیم که در یک نظرسنجی تولیدکننده داخلی اعلام کند چه میزان توانایی تولید دارد که این مقدار تولید را از مقدار مورد نیاز کم کرده و مابقی را وارد کنیم و سریعاً ناوگان‌ حمل و نقل را نوسازی کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: متأسفانه طی یک بررسی متوجه شدیم که چند هزار نفر در نوبت هستند و تولیدکنندگان نتوانسته‌اند پاسخگوی آن‌ها باشند. بنابراین این بازار و این رقابت ما در بازارهای جهانی ما را به سمت واردات خودروهای سنگین می‌برد

پاشایی بهرام همچنین تشریح کرد: ما به دنبال واردات کشنده‌های سنگین زیر ۳ سال هستیم. دولت جدید نیز همکاری‌هایی را در این خصوص داشته است و اخیراً اجازه دادند که یکسری کشنده‌های سنگین از گمرک آزاد شوند. امیدواریم که روند آن در روزهای آتی تسریع شود و سریعاً ناوگان حمل و نقل نوسازی شود تا جان تازه‌ای به اقتصاد کشور دهد.

هم‌افزایی دولت و مجلس برای رفع چالش‌های کشور

وی در خصوص همکاری دولت و مجلس برای رفع مشکلات کشور بیان داشت: صد درصد هم‌افزایی بین دولت و مجلس صورت خواهد پذیرفت اما مجلس جایگاه نظارتی خود را حفظ می‌کند. این هم‌افزایی به معنی این نیست که ما جایگاه نظارتی خود را از دست می‌دهیم و در کنار دولت قرار می‌گیریم و وکیل‌الدوله می‌شویم. واقعیت این است که این اتفاق نخواهد افتاد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر مجلس پیگیر این مسئله است که بتواند ستاد رفع موانع تولید را ارتقا دهد و دایره اختیارات آن را بالا ببرد. از طرف دیگر در روزهایی که گذشت به شدت درگیر صنایع فولاد، سیمان و ... بودیم تا با بسترسازی و ریل‌گذاری برای دولت، دولت بتواند قیمت‌ها را پایین بکشد و خوشبختانه قیمت‌ها پایین کشیده شد.

پاشایی بهرام در ادامه اظهار کرد: برنامه کمیسیون صنایع در روزهای آتی حمایت ویژه از تولید است تا هیچ واحد تولیدی به خاطر تخلفات یک فرد تعطیل نشود. در حال حاضر نیز طرحی داریم که براساس آن کمک می‌کنیم که واحدهای تولیدی همیشه سر پا باشند.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌هایی برای حمایت ویژه از واحدهای تولیدی کوچک داریم، بیان کرد: طبق برآورد ما این واحدهای تولیدی کوچک نسبت به صنایع بزرگ، بیش‌ترین اشتغال را داشته‌اند و میزان اشتغال‌زایی و گردش مالی واحدهای کوچک در مجموع بسیار بالاتر از صنایع بزرگ بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در حوزه خودرو نیز نظارت‌های ویژه و مستقیمی داشته‌ایم که پلت‌فرم‌های جدیدی در شأن ایران تولید کنند و در روزهای آتی خبرهای خوبی خواهیم شنید.

363077