تشریح استراتژی‌های گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی سیاست‌ها و استراتژی‌های جمهوری اسلامی ایران را در نشست هم‌اندیشی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در کشور مالدیو در حال برگزاری است، تشریح کرد.

تصویر تشریح استراتژی‌های گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاست‌ها و استراتژی‌های ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری ایران، به محدودیت‌های ایجاد شده به‌واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.

او ضمن بیان چالش‌های پیش‌روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونه‌ای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیب‌های زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت‌ها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.

شالبافیان افزود: با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوع‌سازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را می‌توان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیت‌های گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامه‌ریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.

معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشم‌انداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بین‌المللی شامل عید نوروز و سایر جشنواره‌های موضوعی هستیم.

او گفت: در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کرده‌ایم.

شالبافیان خاطرنشان کرد: بسیاری از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقه‌مندان اجرا کردیم.

معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرح‌های تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشن‌گرافیک برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازمان‌دهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانی‌مدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعت‌گردی خبر داد.

شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراک‌گذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد.

نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.

منبع: مهر

364074